Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Niklas-ES

Dieselfilter, gängpaj luftskruv

Rekommendera Poster

Hej, har gängpaj på dieselfiltret för luftskruven. Ej skruven, men huset. Misstänker det borde vara vanligt med tiden.

VP TAMD31. Hur har ni löst det? Gänga större gänggång och ny skruv är det lättaste kanske?

går de att få ta på sådan luftskruv som är överdimensionerad tro?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan en insatsgänga fungera?

 

Vet inte hur konstruktionen ser ut med eventuellt säte eller krage men det finns "gängor" att montera så du får en frisk gänga.

Man borrar upp hålet och gängar i ny gänga så funkar det igen.

 

Kan kanske vara en framkomlig väg.

 

/Mathias

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lindade lite lin runt luftskruven då jag, samma som du, fick gängpaj i locket på finfiltret. Det blev tätt, sedan rörde jag aldrig den luftningsskruven. Jag fyllde filtret med diesel vid byte och lät motorn lufta det sista. Fungerade bra i många år. Maskin TAMD 31.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Hej, har gängpaj på dieselfiltret för luftskruven. Ej skruven, men huset. Misstänker det borde vara vanligt med tiden.

VP TAMD31. Hur har ni löst det? Gänga större gänggång och ny skruv är det lättaste kanske?

går de att få ta på sådan luftskruv som är överdimensionerad tro?

 

Använd hellre ett gängtätningslim loctite typ. Skulle du mot förmodan få in lin eller gängtejpsrester i pumpen blir det inte så bra. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Använd hellre ett gängtätningslim loctite typ. Skulle du mot förmodan få in lin eller gängtejpsrester i pumpen blir det inte så bra. 

Det är helt rätt man måste vara väldigt försiktig ned linet, men finns det bättre produkter, som jag inte kan/vet nåt så om använd dessa. För mig vad det det som fanns då å där, men funkade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...