Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Hansonnet

Propeller till Bravo 3

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag behöver ha en större diameter på min propeller till  mitt Brav 3 drev.

Är det någon som vet hur man löser detta, kan man byta nedre växelhuset på drevet så det går dit en större propeller, runt 50 cm i diameter ?

Eller finns det någon annan lösning ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om Bravo-drev men vanligtvis kan man gå upp i stigning med nuvarande diameter på propparna om motorn varvar för mycket.

Är det därför du vill gå upp i ”diameter”?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en motor på 240 HK, och båten gör 4,5 knop på 1500 varv, maxvarv är 3300 varv.

Det jag eftersträvar är att båten ska göra högre fart på 1500 varv och därför vill jag ha en större propeller, menar du att jag uppnår samma effekt om jag enbart går upp i stigning på propellern ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En större diameter utan att ändra stigning ger inte högre fart, men mindre slip ( slirning). Rimligen borde ju drevet vara anpassar till båten, sådana drev sitter på planande båtar och det verkar helt orimligt att bara byta propeller utan att räkna på det. Vad är det för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev gusvo085:

En större diameter utan att ändra stigning ger inte högre fart, men mindre slip ( slirning). Rimligen borde ju drevet vara anpassar till båten, sådana drev sitter på planande båtar och det verkar helt orimligt att bara byta propeller utan att räkna på det. Vad är det för båt?

det är en bra fråga,en till, är det en motor eller två ?  kanske bättre med singelproppsdrev  fila på kavitationsplattan kan det funka utan? +specpropp vilken fart ska det köras i?  oj det drog iväg men ovanlig setup? men ibland bra med drev  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bravo 2 klarar upp till 20" om jag minns rätt, den är framtagen för att driva tunga båtar med dubbelmontage. Men jag förstår å andra sidan inte vad du är ute efter, blir nog lite fel att bara välja propellrar (du har ju minst två idag) efter fart vid 1500 varv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-24 vid 22:31 skrev gusvo085:

En större diameter utan att ändra stigning ger inte högre fart, men mindre slip ( slirning). Rimligen borde ju drevet vara anpassar till båten, sådana drev sitter på planande båtar och det verkar helt orimligt att bara byta propeller utan att räkna på det. Vad är det för båt?

Hej, det är en stålbåt 8,5 T 12 M lång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-24 vid 22:31 skrev gusvo085:

En större diameter utan att ändra stigning ger inte högre fart, men mindre slip ( slirning). Rimligen borde ju drevet vara anpassar till båten, sådana drev sitter på planande båtar och det verkar helt orimligt att bara byta propeller utan att räkna på det. Vad är det för båt?

Hej

Det är en familjebåt, 8,5 Ton, 12 meter lång. Stål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-24 vid 22:21 skrev Hansonnet:

Jag har en motor på 240 HK, och båten gör 4,5 knop på 1500 varv, maxvarv är 3300 varv.

Det jag eftersträvar är att båten ska göra högre fart på 1500 varv och därför vill jag ha en större propeller, menar du att jag uppnår samma effekt om jag enbart går upp i stigning på propellern ?

Når du 3300 med proppen idag? Vad är motorns max rpm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...