Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
N_brio

Vad är detta för träslag i nimbus

Rekommendera Poster

Kan någon sga mig vad det är för träslag på bilderna är detta träslag på alla? och hur gör man dom fina som dom en gång var.

 

 

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara mahogny, den blir gulaktig om solen får beka den. Har själv mycket mahogny i och på båten. Värmepistol och skrapa bort gammal lack. Slipa sedan med sandpapper och betsa med mahognybets sedan 7 - 11 lager klarlack med slipning emellan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara mahognyfaner på en av bilderna, det är lätt att slipa igenom fanerlagret (oavsett vilket träslag det är).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev micke_102:

Kan vara mahognyfaner på en av bilderna, det är lätt att slipa igenom fanerlagret (oavsett vilket träslag det är).

Mahognyfanér som inte direkt lever upp till Nimbus kvalitet i övrigt, det var bättre förr!

Slipa mycket försiktigt för hand med fint papper och lägg på ny lack i flera lager, med slip och tvätt där emellan. På en bild har lacken lossat så mycket att du kan pilla bort mindre bitar med fingrarna, se till att få bort allt sådant. Men som sagts var försiktig, det yttersta mahognylagret kan vara så tunt som omkring 0,5 mm, ibland kan det vara tunnare. Men det kan du se i ”ändträet” och efter det anpassa hur mycket du vågar slipa.

Om du är väldigt, väldigt försiktig kan du gå på med varmluftspistol och lika försiktigt skrapa bort all gammal lack och börja om från trärent, då kan du betsa trät först.

Men börja såväl värma/skrapa såsom betsa på någon yta som inte är som inte är så iögonfallande först… om det finns en sådan.

 

Lacken du sedan väljer är nu en smaksak, men från början har den haft en sidenmatt yta. När jag hade Nimbus lackade jag med Internationals Goldspar sidenmatt, första lagren utspädda 50/50.

Sedan finns det väl kanske någon bets man kan röra ned i lacken…?? Någon på forumet vet nog det bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, 2715e said:

... Värmepistol och skrapa bort gammal lack. Slipa sedan med sandpapper och betsa med mahognybets sedan 7 - 11 lager klarlack med slipning emellan. 

Detta är anledningen till att jag gav upp ungdomsdrömmen om en Vindö, och träbåt generellt. Varje år samma procedur.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Terri:

Detta är anledningen till att jag gav upp ungdomsdrömmen om en Vindö, och träbåt generellt. Varje år samma procedur.

Nä, varje år mattslipar man och lägger på ett nytt lager lack. Inte 7-11 lager. 
(…ursäkta OT…)

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minutes ago, Peter_K said:

Nä, varje år mattslipar man och lägger på ett nytt lager lack. Inte 7-11 lager. 
(…ursäkta OT…)

Förutsatt att man gjort ett perfekt jobb från början, och det inte finns skador, dolda glipor, och murkenhet, där fukt tränger in.

 

Men en omgång, med ett lager, är nog så jobbigt, när andra intressen pockar samtidigt. Vilket är fallet för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan finns det väl kanske någon bets man kan röra ned i lacken…?? Någon på forumet vet nog det bättre.

Bets skall aldrig blandas i lacken! Bets skall sugas in i trät för att ådringen och strukturen skall synas genom lacken.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är Teak, eller "Teaksubstitut". Ser ut som massivt utom på bild 2 som är plywood. Bild 5 kan vara fanérad. Ta det försiktigt med slipningen där så du inte slipar igenom. Instrumentbrädan är den som ser minst ut som Teak men det är i alla fall inte Mahogny.

Ta loss bitarna. Slipa och fernissa med fernissa för inredningar. Alltså sidenmatt. Olja INTE innan du fernissar. Teaken är redan fet. Tvätta dom finslipade delarna med aceton eller thinner innan första lagret fernissa.

Redigerad av susy
Bättre text
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev susy:

Det är Teak, eller "Teaksubstitut". Ser ut som massivt utom på bild 2 som är plywood. Bild 5 kan vara fanérad. Ta det försiktigt med slipningen där så du inte slipar igenom. Instrumentbrädan är den som ser minst ut som Teak men det är i alla fall inte Mahogny.

Ta loss bitarna. Slipa och fernissa med fernissa för inredningar. Alltså sidenmatt. Olja INTE innan du fernissar. Teaken är redan fet. Tvätta dom finslipade delarna med aceton eller thinner innan första lagret fernissa.

Det är väl sällan som det är äkta teak eller mahogny numera. Det finns flera olika mer eller mindre besläktade träslag som säljs under minst lika många namn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken grovlek ska man börja med och vilken grovlek är den sista innan lackning? Samt hur många ggr lackar man? Ska det slipas mellan lackningarna och i så fall med vilken grovlek?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev N_brio:

Vilken grovlek ska man börja med och vilken grovlek är den sista innan lackning? Samt hur många ggr lackar man? Ska det slipas mellan lackningarna och i så fall med vilken grovlek?

Jag hade nog valt 100 eller 120-papper, helst 220, men det senare finns inte alltid i butikerna, sedan sätts de finaste pappren lätt igen av slipdammet.

Siffran anger antal slipkorn per kvadrattum, om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-25 vid 00:08 skrev susy:

Det är Teak, eller "Teaksubstitut". Ser ut som massivt utom på bild 2 som är plywood. Bild 5 kan vara fanérad. Ta det försiktigt med slipningen där så du inte slipar igenom. Instrumentbrädan är den som ser minst ut som Teak men det är i alla fall inte Mahogny.

Ta loss bitarna. Slipa och fernissa med fernissa för inredningar. Alltså sidenmatt. Olja INTE innan du fernissar. Teaken är redan fet. Tvätta dom finslipade delarna med aceton eller thinner innan första lagret fernissa.

Men varför ska man tvätta nyslipat trä? Är det för att fibrerna ska "öppna sig" så träet suger upp fernissan?

 

Och var kan man köpa skivor av teak eller teaksubstitut (teakfaner)? Funderar på att byta den del trädetaljer i min båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Stormfocken:

Men varför ska man tvätta nyslipat trä? Är det för att fibrerna ska "öppna sig" så träet suger upp fernissan?

 

Och var kan man köpa skivor av teak eller teaksubstitut (teakfaner)? Funderar på att byta den del trädetaljer i min båt. 

Framförallt ska man dammsuga för att få bort allt slipdamm från hörnor, porer och skruvhål. Dammet dras annars runt med penseln och ger dålig yta. Avtorkning räcker inte.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Rascal:

Framförallt ska man dammsuga för att få bort allt slipdamm från hörnor, porer och skruvhål. Dammet dras annars runt med penseln och ger dålig yta. Avtorkning räcker inte.

Att torka av med t ex T-Röd innan lack/målning gör man för att få bort fett mm som kan göra att lacken fäster sämre.

 

Den här är ännu bättre än att dammsuga tycker jag, https://www.biltema.se/verktyg/slipning/slippapper/klibbduk-10-st-2000021865

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Stormfocken:

Men varför ska man tvätta nyslipat trä? Är det för att fibrerna ska "öppna sig" så träet suger upp fernissan?

 

Och var kan man köpa skivor av teak eller teaksubstitut (teakfaner)? Funderar på att byta den del trädetaljer i min båt. 

Därför att Teak är ett riktigt fett träslag. Om du slipar en bit massiv Teak och sen känner på slipdammet så beter det sig ungefär som brun farin. Fernissan lägger sig nästan bara som ett skinn på ytan. Och värst är det när det är nyslipat. Jag försöker i alla fall "avfetta" innan jag fernissar Teak. Sen får du och alla andra göra som dom vill.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:
7 timmar sedan skrev Stormfocken:

Och var kan man köpa skivor av teak eller teaksubstitut (teakfaner)? Funderar på att byta den del trädetaljer i min båt. 

https://letmegooglethat.com/?q=köpa+teakplywood

 

Wow! Kul! Och point taken! Försökte dock söka direkt i byggvaruhus igår men utan att det verkade finnas! Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Stormfocken:

Och var kan man köpa skivor av teak eller teaksubstitut (teakfaner)? Funderar på att byta den del trädetaljer i min båt. 

Båttillbehörsaffärer har såväl teak som teakfanér. Inte billigt men…

Finns en firma som heter Erlandsons trade som har mycket sånt. Aldrig handlat där men kollat då-och-då på deras webshop.

Teaklister brukar jag köpa på Biltema. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Stormfocken:

 

Wow! Kul! Och point taken! Försökte dock söka direkt i byggvaruhus igår men utan att det verkade finnas! Tack!

Ursäkta att det var lite drygt, hoppas det mest var kul och att du fann vad du sökte 🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Att torka av med t ex T-Röd innan lack/målning gör man för att få bort fett mm som kan göra att lacken fäster sämre.

 

Den här är ännu bättre än att dammsuga tycker jag, https://www.biltema.se/verktyg/slipning/slippapper/klibbduk-10-st-2000021865

 

 

Jag använder naturligtvis klibbduk men den tar inte slipdamm i skruvhål, porer och hörnor! Det gör dammsugaren med den lilla runda borsten monterad.

Fett och smuts tvättar jag av före slipning för att inte gnugga in det med slipklossen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Detta är teak 100% och flera detaljer är massiva så du kan putsa ordentligt om du vill. Men med plywooden får du vara försiktig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...