Jump to content
Wednesday 17 August 2022
N_brio

Vad är detta för träslag i nimbus

Recommended Posts

Kan någon sga mig vad det är för träslag på bilderna är detta träslag på alla? och hur gör man dom fina som dom en gång var.

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

Det ser ut som teak tycker jag.

Kan vara mahogny, den blir gulaktig om solen får beka den. Har själv mycket mahogny i och på båten. Värmepistol och skrapa bort gammal lack. Slipa sedan med sandpapper och betsa med mahognybets sedan 7 - 11 lager klarlack med slipning emellan. 

Kan vara mahognyfaner på en av bilderna, det är lätt att slipa igenom fanerlagret (oavsett vilket träslag det är).

30 minuter sedan skrev micke_102:

Kan vara mahognyfaner på en av bilderna, det är lätt att slipa igenom fanerlagret (oavsett vilket träslag det är).

Mahognyfanér som inte direkt lever upp till Nimbus kvalitet i övrigt, det var bättre förr!

Slipa mycket försiktigt för hand med fint papper och lägg på ny lack i flera lager, med slip och tvätt där emellan. På en bild har lacken lossat så mycket att du kan pilla bort mindre bitar med fingrarna, se till att få bort allt sådant. Men som sagts var försiktig, det yttersta mahognylagret kan vara så tunt som omkring 0,5 mm, ibland kan det vara tunnare. Men det kan du se i ”ändträet” och efter det anpassa hur mycket du vågar slipa.

Om du är väldigt, väldigt försiktig kan du gå på med varmluftspistol och lika försiktigt skrapa bort all gammal lack och börja om från trärent, då kan du betsa trät först.

Men börja såväl värma/skrapa såsom betsa på någon yta som inte är som inte är så iögonfallande först… om det finns en sådan.

Lacken du sedan väljer är nu en smaksak, men från början har den haft en sidenmatt yta. När jag hade Nimbus lackade jag med Internationals Goldspar sidenmatt, första lagren utspädda 50/50.

Sedan finns det väl kanske någon bets man kan röra ned i lacken…?? Någon på forumet vet nog det bättre.

12 hours ago, 2715e said:

... Värmepistol och skrapa bort gammal lack. Slipa sedan med sandpapper och betsa med mahognybets sedan 7 - 11 lager klarlack med slipning emellan. 

Detta är anledningen till att jag gav upp ungdomsdrömmen om en Vindö, och träbåt generellt. Varje år samma procedur.

• Like 1

Posted (edited)
1 timme sedan skrev Terri:

Detta är anledningen till att jag gav upp ungdomsdrömmen om en Vindö, och träbåt generellt. Varje år samma procedur.

Nä, varje år mattslipar man och lägger på ett nytt lager lack. Inte 7-11 lager. 
(…ursäkta OT…)

Edited by Peter_K

16 minutes ago, Peter_K said:

Nä, varje år mattslipar man och lägger på ett nytt lager lack. Inte 7-11 lager. 
(…ursäkta OT…)

Förutsatt att man gjort ett perfekt jobb från början, och det inte finns skador, dolda glipor, och murkenhet, där fukt tränger in.

Men en omgång, med ett lager, är nog så jobbigt, när andra intressen pockar samtidigt. Vilket är fallet för mig.

13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan finns det väl kanske någon bets man kan röra ned i lacken…?? Någon på forumet vet nog det bättre.

Bets skall aldrig blandas i lacken! Bets skall sugas in i trät för att ådringen och strukturen skall synas genom lacken.

• Like 2

Posted (edited)

Det är Teak, eller "Teaksubstitut". Ser ut som massivt utom på bild 2 som är plywood. Bild 5 kan vara fanérad. Ta det försiktigt med slipningen där så du inte slipar igenom. Instrumentbrädan är den som ser minst ut som Teak men det är i alla fall inte Mahogny.

Ta loss bitarna. Slipa och fernissa med fernissa för inredningar. Alltså sidenmatt. Olja INTE innan du fernissar. Teaken är redan fet. Tvätta dom finslipade delarna med aceton eller thinner innan första lagret fernissa.

Edited by susy
Bättre text
  • Like 1

15 timmar sedan skrev susy:

Det är Teak, eller "Teaksubstitut". Ser ut som massivt utom på bild 2 som är plywood. Bild 5 kan vara fanérad. Ta det försiktigt med slipningen där så du inte slipar igenom. Instrumentbrädan är den som ser minst ut som Teak men det är i alla fall inte Mahogny.

Ta loss bitarna. Slipa och fernissa med fernissa för inredningar. Alltså sidenmatt. Olja INTE innan du fernissar. Teaken är redan fet. Tvätta dom finslipade delarna med aceton eller thinner innan första lagret fernissa.

Det är väl sällan som det är äkta teak eller mahogny numera. Det finns flera olika mer eller mindre besläktade träslag som säljs under minst lika många namn. 

Vilken grovlek ska man börja med och vilken grovlek är den sista innan lackning? Samt hur många ggr lackar man? Ska det slipas mellan lackningarna och i så fall med vilken grovlek?

18 minuter sedan skrev N_brio:

Vilken grovlek ska man börja med och vilken grovlek är den sista innan lackning? Samt hur många ggr lackar man? Ska det slipas mellan lackningarna och i så fall med vilken grovlek?

Jag hade nog valt 100 eller 120-papper, helst 220, men det senare finns inte alltid i butikerna, sedan sätts de finaste pappren lätt igen av slipdammet.

Siffran anger antal slipkorn per kvadrattum, om jag minns rätt.