Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Chrille26

Slussa själv, mem till Vättern?

Rekommendera Poster

Hej! Jag är i stötarna och köpa en 29 fot segelbåt på ostkusten och vill ha den i Vättern. Om jag inte hittar en transportfirma som vill köra den landvägen så är Göta kanal troligaste vägen. 
Det blir första gången jag slussar och jag kommer troligtvis behöva göra det själv då jag kommer göra det v34/35 och då har dom flesta som skulle kunna hjälpa mig börjat jobba igen. 
Jag är inte rädd för att ta mig an det men söker tips och trix för att vara beredd på vad som väntar.

Jag läste något tips om att hålla båten i mitten med hjälp av båthake, andra tips att ha en tamp i vardera hand, vad är att föredra och tillåtet i Göta kanal 2022?

Hur hjälpsamma är kanalvärdarna när det kommer en ensam seglare som ser förvirrad och stressad ut, får man generellt hjälp med slussningen?

Finns det några andra tips jag kan ha nytta av, eller bör jag kanske helt avstå från att premiärslussa helt själv? 
tack för tips!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev Chrille26:

Jag läste något tips om att hålla båten i mitten med hjälp av båthake, andra tips att ha en tamp i vardera hand, vad är att föredra och tillåtet i Göta kanal 2022?

Nej, inte båtshake. Det är stora krafter, och din båt kommer fara som ett asplöv i en höststorm i slussen om du inte har en akter- och förtamp. Vid uppslussning är det mest turbulent men då är aktertampen fast både i båten och slusskanten, och du sköter förtampen.

Och på tal om krafter - förbered så du kan lägga förtampen via en vinsch, speciellt vid uppslussning. Det är tufft att hålla emot med bara handkraft utan "utväxling". Din båt väger ju några ton. Jag klarar precis vår båts förtamp utan vinsch (inte så vanligt tillbehör på en motorbåt) när de släpper på som mest våldsamt, men fjärrkontrollen till både bog- och akterpropellern som ligger i fickan har använts ibland.

 

Har du inte varit inne på Göta Kanals hemsida och läst hur du slussar ?  Oavsett tips du får om att ha "lös" båt och hålla den med båtshake o.s.v. så läs här och sikta på att göra som det beskrivs på hemsidan. Annars blir det nog inte så bra....

 

22 minuter sedan skrev Chrille26:

Hur hjälpsamma är kanalvärdarna när det kommer en ensam seglare som ser förvirrad och stressad ut, får man generellt hjälp med slussningen?

De är generellt sett riktigt hjälpsamma mot ensamseglare. Ofta fixar de "landjobbet" om du bara kastar upp/iland tamparna till dem. Sedan har de flitig radiokontakt, och nästa sluss kommer veta att det är en ensamseglare med i "gänget" och som kan behöva assistans.

Likaså kan du ofta be slussvakten att släppa på väldigt försiktigt vid uppslussning och förklara att du är osäker. Om det inte är panik med en passagerarbåt i antågande brukar de ofta tillmötesgå detta.

 

Andra tips är att ha många och stora fendrar - på olika höjd. Gärna kulfendrar. Många har en bräda i tampar hängande utanpå fendrarna.

Försök att få ligga så långt bak i slussen som möjligt. Ofta vill de ha större båtar och segelbåtar långt fram där det är mer turbulent då de dels är lite stabilare men just för att segelbåtsmanskapet förutsätts använda vinsch. Men du har ju alla argument för att få ligga långt bak.

 

Sedan brukar man bli ett "gäng" som följs åt från sluss till sluss, i alla fall under högsäsong. Då är alla platser redan givna och man kör ut i samma ordning som man körde in. Och samma som i förra slussen o.s.v. Ganska snart lär man känna "slusskompisarna", och om det är många på någon båt kan du säkerligen få lite lånebesättning, eller i vart fall "lånehjälp" i slussen.

 

22 minuter sedan skrev Chrille26:

Jag är i stötarna och köpa en 29 fot segelbåt på ostkusten och vill ha den i Vättern

Nu blir jag ju nyfiken på VAR i Vättern den kommer hamna.... 😉

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har slussat x flera, men aldrig ensam och inte heller i Göta kanal.. 

Men istället för att ge dig råd, är det bättre att du själv läser Kanalbolagets egna instruktioner.

Dessutom ser jag vid en snabb googling att det finns några videoklipp på Youtube hur man slussar just på eller i Göta kanal.

 

Jag var för en del år sedan inne på detsamma när jag köpt en 29-fots båt (som är 31 fot) på Dalarö som skulle ”litet” längre, till Kattegatt… då jag kalkylerade med kanalavgiften, avgiften i Trollhätte kanal, dieselpriset (som idag är mer än dubbelt så dyrt) och ffa förlorade semesterdagar så blev det lastbilstransport, men du slipper ju iallafall avgiften för Trollhätte kanal, sedan är det kanske billigare? när du bara skall Vänern…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipset med båtshake gäller säker Göta älv. Det fungerar inte i Göta kanal.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Nej, inte båtshake. Det är stora krafter, och din båt kommer fara som ett asplöv i en höststorm i slussen om du inte har en akter- och förtamp. Vid uppslussning är det mest turbulent men då är aktertampen fast både i båten och slusskanten, och du sköter förtampen.

Och på tal om krafter - förbered så du kan lägga förtampen via en vinsch, speciellt vid uppslussning. Det är tufft att hålla emot med bara handkraft utan "utväxling". Din båt väger ju några ton. Jag klarar precis vår båts förtamp utan vinsch (inte så vanligt tillbehör på en motorbåt) när de släpper på som mest våldsamt, men fjärrkontrollen till både bog- och akterpropellern som ligger i fickan har använts ibland.

 

Har du inte varit inne på Göta Kanals hemsida och läst hur du slussar ?  Oavsett tips du får om att ha "lös" båt och hålla den med båtshake o.s.v. så läs här och sikta på att göra som det beskrivs på hemsidan. Annars blir det nog inte så bra....

 

De är generellt sett riktigt hjälpsamma mot ensamseglare. Ofta fixar de "landjobbet" om du bara kastar upp/iland tamparna till dem. Sedan har de flitig radiokontakt, och nästa sluss kommer veta att det är en ensamseglare med i "gänget" och som kan behöva assistans.

Likaså kan du ofta be slussvakten att släppa på väldigt försiktigt vid uppslussning och förklara att du är osäker. Om det inte är panik med en passagerarbåt i antågande brukar de ofta tillmötesgå detta.

 

Andra tips är att ha många och stora fendrar - på olika höjd. Gärna kulfendrar. Många har en bräda i tampar hängande utanpå fendrarna.

Försök att få ligga så långt bak i slussen som möjligt. Ofta vill de ha större båtar och segelbåtar långt fram där det är mer turbulent då de dels är lite stabilare men just för att segelbåtsmanskapet förutsätts använda vinsch. Men du har ju alla argument för att få ligga långt bak.

 

Sedan brukar man bli ett "gäng" som följs åt från sluss till sluss, i alla fall under högsäsong. Då är alla platser redan givna och man kör ut i samma ordning som man körde in. Och samma som i förra slussen o.s.v. Ganska snart lär man känna "slusskompisarna", och om det är många på någon båt kan du säkerligen få lite lånebesättning, eller i vart fall "lånehjälp" i slussen.

 

Nu blir jag ju nyfiken på VAR i Vättern den kommer hamna.... 😉

 


Tack för svaret och alla tips! Det bästa är med andra ord att vara väl förberedd, se till att ha allt på plats som tampar och fendrar samt ta det lugnt och fint.

Tanken är att den ska ersätta min nuvarande 25 fotare som ligger vid boj hos MSK vid råssnäsudden. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...