Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
strykollon

Motorolja, API SJ

Rekommendera Poster

En ny Yamaha 60. Det ska vara Yamalube 10/30 API SJ. 

Det är en ganska bra olja, klassad till SJ, syntetisk.

Den är emellertid dyr.

Hur viktigt är det att man håller sig till Yamalube? Det finns massor

med andra oljor som håller SJ oxå, syntetiska och delsyntet.20220723_181655.thumb.jpg.fd9e8c4dbe63480a6f9f877c62780c51.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anlitar du inte auktoriserad verkstad för servicen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Kane:

Anlitar du inte auktoriserad verkstad för servicen?

Om man behöver fylla på mellan servicen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev excel319:

Om man behöver fylla på mellan servicen?

Var det inte en Yamaha, dricker de olja? 🤠

Rekommenderad motoroljegrad är från API SE upp till SL (SAE 10W/30, 10W/40, 5W/30) så den klarar nog de flesta oljorna. Men eftersom den är ny och fortfarande inom garantiperioden hade jag fyllt på med samma som verkstaden. Den kostar ändå typ 90 tusen, så varför spara några kronor på att fylla i annan olja?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, grejen är ju att Yamma-oljan är klassad till SJ. Det är en olja som är bra, hög kvalitet och tål mycket. MEN, - den är dyr, kostar mycket.

Min fråga är; andra oljor som håller samma klass, SJ, är de lika bra, trots att de är billigare?

Det står "Marine Oil" på dunken. 

Vaddå "Marine Oil"? Vet motorn om att den jobbar med vatten?

Jag vill tycka att det är klassningen av oljan som är det som bestämmer vad den duger till.

Kan jag använda en SJ-olja av annat märke i min Yamaha fyrtaktare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev strykollon:

Ja, grejen är ju att Yamma-oljan är klassad till SJ. Det är en olja som är bra, hög kvalitet och tål mycket. MEN, - den är dyr, kostar mycket.

Min fråga är; andra oljor som håller samma klass, SJ, är de lika bra, trots att de är billigare?

Det står "Marine Oil" på dunken. 

Vaddå "Marine Oil"? Vet motorn om att den jobbar med vatten?

Jag vill tycka att det är klassningen av oljan som är det som bestämmer vad den duger till.

Kan jag använda en SJ-olja av annat märke i min Yamaha fyrtaktare?

Om du vill ha detaljerad info om oljor till Yamaha kan du söka på Yamalube och läsa de trådar som jarb medverkat i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev strykollon:

Ja, grejen är ju att Yamma-oljan är klassad till SJ. Det är en olja som är bra, hög kvalitet och tål mycket. MEN, - den är dyr, kostar mycket.

Min fråga är; andra oljor som håller samma klass, SJ, är de lika bra, trots att de är billigare?

Det står "Marine Oil" på dunken. 

Vaddå "Marine Oil"? Vet motorn om att den jobbar med vatten?

Jag vill tycka att det är klassningen av oljan som är det som bestämmer vad den duger till.

Kan jag använda en SJ-olja av annat märke i min Yamaha fyrtaktare?

Vad står det i instruktionsboken om oljeklass? För min från 2018 är olja från SE och uppåt OK.

Vad kostar Yamahaoljan?

Har du märkt ett behov att fylla på eller är det i-fall-att-olja du skall ha med dig?

 

Marine kan vara viktigt för klassning i vissa avseenden då det är annorlunda driftstemperaturer jämfört med bilar. Men det står inget om det i min instruktionsbok vad det gäller olja för Yama.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha är lite märkliga i sina rekommendationer API SE , SF, SH och SG är utgångna specar från 80-talet. API licensierar inte längre några oljor mot dessa. Jag kan inte begripa varför det skulle vara OK att använda så dåliga oljor i en modern motor. API SE var så kass att kamaxlarna på B18/B20 ruttnade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
35 minuter sedan skrev guestsson:

Yamaha är lite märkliga i sina rekommendationer API SE , SF, SH och SG är utgångna specar från 80-talet. API licensierar inte längre några oljor mot dessa. Jag kan inte begripa varför det skulle vara OK att använda så dåliga oljor i en modern motor. API SE var så kass att kamaxlarna på B18/B20 ruttnade.

Verkligen.

För mig är det för övrigt en icke-fråga att inte toppa upp, om det skulle behövas, med samma olja som auktoriserade verkstaden använt vid service under garantitiden.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor har gått 3,5 timmar, ganska ny alltså.

Enligt boken skall oljan bytas efter 20 timmar.

Kollade runt lite. Yammaoljan kostar ca 200 kr/lit.

En del andra SJ-oljor kostar mindre, avsevärt mindre.

Frågan är, återigen; vad är det för skillnad på en SJ-olja och en SJ-olja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev strykollon:

Min motor har gått 3,5 timmar, ganska ny alltså.

Enligt boken skall oljan bytas efter 20 timmar.

Kollade runt lite. Yammaoljan kostar ca 200 kr/lit.

En del andra SJ-oljor kostar mindre, avsevärt mindre.

Frågan är, återigen; vad är det för skillnad på en SJ-olja och en SJ-olja?

De uppfyller samma spec.

Men skall du serva själv och riskera att tappa garantin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att sätta saker i proportion.

Hur många liter av denna olja kommer du att köpa under en säsong och vad kommer det att kosta? Hur många liter bensin kommer du att köpa under en säsong och hur mycket kommer det att kosta?

Även om du använder båten relativt måttligt så kan man anta att utgiften för motorolja inte är speciellt stor jämfört med vad du lägger i bensin.

 

Jag kör med en uråldrig motor från 1960-talet och använder kanske 5 liter olja per säsong. Inte ens till den gamla motorn har jag sett det som vettigt att jaga fram den billigaste oljan man kan använda i den. Prisskillnaden mellan den billigaste (och troligen den sämsta) oljan och en bra olja handlar om småpengar i jämörelse mot vad man sätter i bensin är i sammanhanget försumbar. Lägg till övriga kostnader som båtägandet och användandet medför så blir kostnden för några liter olja minimal...

 

Om det dessutom bara handlar om att handla en burk för att fylla på mellan servicetilfällena skulle jag satsa på att använda samma olja som verkstaden använt. Speciellt om garantin är i kraft.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev strykollon:

Frågan är, återigen; vad är det för skillnad på en SJ-olja och en SJ-olja?

Jag kan inte direkt något om oljor, men eftersom ingen verkar ha svarat på din fråga så gör jag ett försök utifrån sånt jag tidigare läst mig till:


1. Är SJ en kvalitet som Yamaha säger fungerar till motorn så kan du köra med vilket märke som helst så länge det är rätt kvalitet (SJ) och rätt övrig beteckning i övrigt.

 

2. En viss kvalitet är en lägsta nivå som så en olja måste uppfylla för att få klassas som just den kvalitén. Det är alltså den lägstanivån som anges av tillverkaren. En olja som uppfyller t.ex. SJ kan hålla högre klass,  alltså vara "bättre". än en annan  SJ olja, men bägge uppfyller oavsett minst den angiven kvalitén.


Så ja, Yamalube kan vara bättre än en annan SJ olja, men om Yamaha säger att SJ kvalitet är okej då ska det inte spela  någon roll vilket märke eftersom det är en kvalitet ( lägsta nivå) som Yamaha godkänner.

 

Som sagt, det var ett försök på förklaring hur jag förstått att det fungerar med olje kvaliteter, men detta är inget område jag kan särskilt mycket om. Hoppas någon rättar mig om jag har fel.

 

Själv förstår jag inte varför du inte skulle byta oljan själv? Det är ju super omständigt att hålla på att lämna in en båtmotor för det enkla. Enda anledningen skulle vara för någon garanti om det är ny motor eller för att man inte orkar eller har tummen mitt i handen.

 

 

 

 

Redigerad av Boanjohan
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Boanjohan:

Själv förstår jag inte varför du inte skulle byta oljan själv? Det är ju super omständigt att hålla på att lämna in en båtmotor för det enkla. Enda anledningen skulle vara för någon garanti om det är ny motor eller för att man inte orkar eller har tummen mitt i handen.

Nu är det ju en ny motor som gått 3,5 timmar så den är förmodligen under sin minst 3-åriga garanti.

TS har inte riktigt varit tydlig om den är under garanti, om han skall serva den själv eller om det bara är toppningsolja han skall köpa.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan använda vilken 10w30 olja som helst om du är riktigt snål. Det spär ju bara ut de ingredienser som yamaha har haft i oljan. Har inte hört talas om att motor olja för små motorer skulle falla isär eller jävlas på anant sätt. 

 

Men sen så ställer jag mig till dumsnålskören och undrar hur fan man kan snåla på oljan i en ny motor. Hur mycket är det i totalbudgeten på båten att köpa en liter extra som man kan använda vid nästa olje byte... 

 

Har kikat lite på databladen för oljan och hittar inget vettigt. Det kan vara jätte bra olja eller bara skitsnack. Helt omöjligt att jämföra utan att ha en riktig innhållsförteckning på oljan. 

 

Men köp en 4l dunk så blir det en liter över. Ungefär lika dyrt som att köpa 3st 1 liters dunkar. 

 

Med vänliga hälsningar en före detta sjöingenjör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det haaaar inte med snålhet att göra!

Frågan kvarstår.

Så, är en SJ-olja en SJ-olja?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev strykollon:

Så, är en SJ-olja en SJ-olja?

Klart det skiljer mellan oljor men de uppfyller samma specifikation.

Kan du inte svara på om motorn är under garanti men du skall serva den själv?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Klart det skiljer mellan oljor men de uppfyller samma specifikation.

Kan du inte svara på om motorn är under garanti men du skall serva den själv?

Den är ny-ny. Treochenhalv timmas gångtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev strykollon:

Så, är en SJ-olja en SJ-olja?

Mycket intressant att ingen verkar kunna (eller vilja) svara på din fråga, men att du fått massvis med motfrågor som inte har med din fråga att göra🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Boanjohan:

Mycket intressant att ingen verkar kunna (eller vilja) svara på din fråga, men att du fått massvis med motfrågor som inte har med din fråga att göra🤔

Sluta yra. Jag har svarat att en SJ-olja uppfyller API SJ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev strykollon:

Den är ny-ny. Treochenhalv timmas gångtid.

Halvt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med. Lika bra och vara på den säkra sidan.

 

Varför ta den risken när motorolja är en så driftkritisk komponent och kostar 500kr för en Yamaha F60, medans en ny motor kostar 90.000:-.

 

En okvalificerad gissning: antar att Yamaha anser att SJ standarden är hög nog för deras motorer, då utombordare går kallare. Jämför SJ och SL: https://www.ocsoil.fi/?page=API%2FACEA&setlang=l2

 

Nyare API klasser verkar vara för högre temperaturer, låg bränslekonomi, samt för avgasrening. Men skulle nog ändå inte spara in på oljan.

 

Yamalube marinolja innehåller mer rostkyddsubstnanser. samt utvecklad för utombordare.

 

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Kane:

Sluta yra. Jag har svarat att en SJ-olja uppfyller API SJ.

Jo, fast det är väl inte vad frågan gäller, det skrev ju TS i sitt första inlägg att det var en API SJ kvalitet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Boanjohan:

Jo, fast det är väl inte vad frågan gäller, det skrev ju TS i sitt första inlägg att det var en API SJ kvalitet!

Å vad gäller frågan då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en olja med SJ klassning och var nöjd och glad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...