Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
DeO

Elmotor i 26 fots motorbåt

Rekommendera Poster

Hej, kör någon på el i en 26-fots motorbåt eller större? Vilken effekt (watt och lbs) krävs för lågfartsläget 5-6 kn? Vi har en Coronet 26 Family och funderar på eldrift i lågfart. En räckvidd på 3 timmar vore trevligt. Rekommendation på lämplig motor och batteri tas gärna emot. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev DeO:

Hej, kör någon på el i en 26-fots motorbåt eller större? Vilken effekt (watt och lbs) krävs för lågfartsläget 5-6 kn? Vi har en Coronet 26 Family och funderar på eldrift i lågfart. En räckvidd på 3 timmar vore trevligt. Rekommendation på lämplig motor och batteri tas gärna emot. 

Möjligen kanske du kan rådfråga Calanders båtvarv i Munkedal, dom experimenterande med en 26-fots Westfjordsnipa, vad jag förstod var det nog ingen hybriddrift, utan 100% el. Dom hade en video gående på en Båtmässa för rätt många år sedan, ja på 2010-talet iallafall, där denna snipa forsade fram i kanske 10 knop… sannolikt kom man kanske bara till Lysekil på en laddning i den farten på den tiden… idag har ju batteritekniken och elmotortekniken kommit längre.

 

Men det har ju tisslats och Tesslats här på forumet om att man skulle kolla vad som finns på elbilsskroten, i form av batterier, motorer, motorstyrningar och laddare… kanske dax att adm. att starta ett elbåtsämne..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sent omsider kan jag tala om att jag har satt elmotor i vår Albin Vega 27 fot. Vi har en 3 kW motor som drivs av 4 st blysyrabatterier som räcker till en halvtimmes körning på full gas (en timme om man tömmer batterierna, men man ska inte gå under 50% på blysyrabatterier om livslängden ska vara hyfsad). Det knepiga med elmotor är att inte stirra sig blind på effekt i motorn osv, utan kolla vilken utväxling du ska ha och vilken propeller (2/3/4 blad och vilken storlek och vinkel de har). Jag använde en kalkylator som jag hittade på nätet för att få allt rätt. 

 

Kommentaren vid första sjösättningen, när jag råkade dra på full gas innan jag lärt mig vad nya gasreglaget hade för gränser var "oj, vilket drag du har i båten" för den skjöt iväg som ett spjut. 

 

Har inte testat köra motorn så mycket än fast jag haft den en hel säsong i vattnet för jag är fortfarande lite nervös för att kunna ta mig hem och in i hamn då vi kan ha ganska starka vindar nära hamnen. Men utan vind kommer jag upp i 5 knop utan knappt någon strömförbrukning alls, så i lugnt väder kommer jag långt även utan segel. Det är när det blåser mycket som man behöver mer kräm, men då sitter man ju i en segelbåt... Jag är nybörjare fortfarande och lite nervös kring att segla hela vägen in i hamn o sådär så jag revar i god tid och vill ha stora marginaler på batterierna, därför har jag som sagt inte testat så mycket var gränserna går. Men det är helt klart att 3 kW är större än vad motorn behöver vara för mina behov, och de där kilowatten som aldrig används är väl mer nån slags säkerhetsmarginal för om masten skulle gå i hårt väder när man är i närheten av klippor och inte har tid att vänta på sjöräddningen, eller nåt sånt. 

 

Kostnaden var väl typ 7000 kr för motorn med kontroller, direktimporterad från Kina, där dom sedan lade på 2000 kr tullavgift. Batterierna köpte jag på Biltema när det var rea för dryga tusenlappen per styck. Sen behövdes ju en ny axel (vega har en särskild reversibel grej som inte går sätta på elmotor) och ny propeller som jag tror gick totalt på 5000 kr ungefär. Eftersom jag bara har ett vanligt garage utan några särskilda maskiner köpte jag fyrkantsprofil på ByggMax som jag byggde en ram av för infästning av motor och kullager till axeln och remdrift med utväxling, och en del bultar för att hålla ihop alla fyrkantsrör. Men sen har jag bytt ut en massa elsystem och bytt lanternor till LED för att det inte finns nån generator på båten längre osv osv så jag är väl uppe omkring 20 000 kr för hela konverteringen. 

Redigerad av Dan-Erik
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...