Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
romario

Läckage och bensinlukt

Rekommendera Poster

Hej! Har en Monark 670 och det här är andra sommaren med den. Alltid tyckt det luktat lite väl mkt bensin i båten men tänkt att det är en gammal båt och motor. Motorn är AQ115A/B20. I våras läckte bränslepumpen men åtgärdades men kan dock ha läckt ett tag. Bensinlukten gått lite fram och tillbaka i styrka men nu mer. Började öppna en del luckor i båten idag (se bilder). Är torkad bensin/olja. Typ nästan tjära. När jag startar motorn så blir det lite bensin i botten på motorrummet (se bild). Har inte lyckats se vartifrån det läcker. Undrar nu om hur ni andra har den med lukt i båten och hur det ser ut under era luckor. Är luckor vid sittbrunn och den inne i höjd med styrplatsen. Tips på vad som kan göras? Hur sanerar man detta? Ska ta hjälp av en båtmeck nästa vecka gällande sökningen av läckage.

C10D2C06-21D8-4C20-83D9-0C2B16921CBA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det löser du med kallavfettning. Bensinläckan ska åtgärdas omedelbart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer det bensin i motorutrymmet så ventilera och torka. Invänta sedan någon som kan hjälpa dig. Det är en veritabel brandbomb du har i nuläget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förstår att det är inte är bra med bensin i båten. Har ju kört en hel del i vår/sommar men avstår nu. Hur ska jag tänka kring olja/tjära/bensin i utrymmena? Kan ju vara mer än vad som syns? Hur kan man se detta? Ta bort all trä? Innebär ju att man måste riva rätt mycket. Eller ska man skrota båten?

Redigerad av romario

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1EA3F628-BCD6-410A-B3F6-30D13329294F.jpeg.0578ecd700a5fa2fc48635c199b7ea9d.jpeg

 

En bild säger väl mer än tusen ord!

Du har väl färska brandsläckare ombord!?

 

Tjära…? Kanske gammal olja som sölats ut vid oljebyte som stått och beckat till sig.

Det finns oljesugsdukar som man kan lägga i kölskrapen, dessa suger bara olja, bensin och andra petroleumprodukter. Hur nu det går till…

 

Jag hade en gång en likadan båt, med likadan motor. Det man skall göra är att ventilera ut bensinångorna, dessa är tyngre än luft, så låt evakueringsfläkten, motorrumsfläkten gå länge.

 

På min båt fanns det en bränslekran på bränsleröret omedelbart efter tanken, den fick jag byta för den läckte litet. Man kom åt den genom en liten lucka i durken bredvid portapottiskåpet i sittbrunnen. Men du följer bränsleledningen hela vägen från tanken till förgasaren, förgasarna. Uppepå tanken finns det en manlucka tätad med en gummipackning, den är klart misstänkt, såsom gummipackningen runt bränslemätarens givare.

Utloppet från tanken och anslutningen till bränsleröret är en källa till läckage.
I motorrummet skall det finnas ett bränslefilter, beroende på typ, vet jag att gummipackningar eller O-ringar kan torka ut, och det är inte säkert att dessa tål den nya sortens utspädda bensin.

Kolla sedan bränsleslangarna, eller byt dem med en gång, det är rätt vanligt med torrsprickor i dessa. Sedan luktar det alltid litet bensin runt förgasarna, särskilt om motorn är varm, det ingår liksom i konceptet.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

1EA3F628-BCD6-410A-B3F6-30D13329294F.jpeg.0578ecd700a5fa2fc48635c199b7ea9d.jpeg

 

En bild säger väl mer än tusen ord!

Du har väl färska brandsläckare ombord!?

 

Tjära…? Kanske gammal olja som sölats ut vid oljebyte som stått och beckat till sig.

Det finns oljesugsdukar som man kan lägga i kölskrapen, dessa suger bara olja, bensin och andra petroleumprodukter. Hur nu det går till…

 

Jag hade en gång en likadan båt, med likadan motor. Det man skall göra är att ventilera ut bensinångorna, dessa är tyngre än luft, så låt evakueringsfläkten, motorrumsfläkten gå länge.

 

På min båt fanns det en bränslekran på bränsleröret omedelbart efter tanken, den fick jag byta för den läckte litet. Man kom åt den genom en liten lucka i durken bredvid portapottiskåpet i sittbrunnen. Men du följer bränsleledningen hela vägen från tanken till förgasaren, förgasarna. Uppepå tanken finns det en manlucka tätad med en gummipackning, den är klart misstänkt, såsom gummipackningen runt bränslemätarens givare.

Utloppet från tanken och anslutningen till bränsleröret är en källa till läckage.
I motorrummet skall det finnas ett bränslefilter, beroende på typ, vet jag att gummipackningar eller O-ringar kan torka ut, och det är inte säkert att dessa tål den nya sortens utspädda bensin.

Kolla sedan bränsleslangarna, eller byt dem med en gång, det är rätt vanligt med torrsprickor i dessa. Sedan luktar det alltid litet bensin runt förgasarna, särskilt om motorn är varm, det ingår liksom i konceptet.

 

 

Jo, jag har 2 brandsläckare som är nyinköpta. Motorrumsfläkten får gå hela tiden när jag är i båten och när jag kört den. Men jag fattar inte hur bensin/olja kunnat ta sig till dessa utrymmen. Är den inte stängt emellan? Dukar låter ju bra men svårt att veta hur mycket som finns i båten. Kommer ju inte åt överallt tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev romario:

Jo, jag har 2 brandsläckare som är nyinköpta. Motorrumsfläkten får gå hela tiden när jag är i båten och när jag kört den. Men jag fattar inte hur bensin/olja kunnat ta sig till dessa utrymmen. Är den inte stängt emellan? Dukar låter ju bra men svårt att veta hur mycket som finns i båten. Kommer ju inte åt överallt tyvärr.

Olja kan du torka upp när du ser den. Bensin däremot förångas och ger en explosiv gasblandning tillsammans med luft. En deciliter förångad bensin motsvarar ungeför ett kilo dynamit i sprängkraft. Ditt val.

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev excel319:

Olja kan du torka upp när du ser den. Bensin däremot förångas och ger en explosiv gasblandning tillsammans med luft. En deciliter förångad bensin motsvarar ungeför ett kilo dynamit i sprängkraft. Ditt val.

Kör ju inte båten nu. Men menar du att båten är förbrukad? Jag förstår brandrisken men letar lösning på problemet förutom att såklart hitta och lösa läckaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev romario:

Kör ju inte båten nu. Men menar du att båten är förbrukad? Jag förstår brandrisken men letar lösning på problemet förutom att såklart hitta och lösa läckaget.

Naturligtvis är båten inte förbrukad. Hitta läckan, åtgärda, kör 🚤

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit min båt hade jag inte bara bett mekanikern hitta läckan utan även byta ut/renovera samtliga vitala delar i bränslesystemet inkl översyn av tank. Det akuta felet just nu är lokalt läckage men det grundläggande är sannolikt ålder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev hbengtsson:

Hade det varit min båt hade jag inte bara bett mekanikern hitta läckan utan även byta ut/renovera samtliga vitala delar i bränslesystemet inkl översyn av tank. Det akuta felet just nu är lokalt läckage men det grundläggande är sannolikt ålder.

Vilka delar tänker du på? Slangar, packningar, bränslepump, förgasare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag föredrar dieselmotor i båtar. 

 

Eldade skräp i ett öppet oljefat. 

Hällde i en dl oblandad bensin över det som skulle eldas. 

 

Ställde mig 2 - 3 meter ifrån och sprätter iväg en tändsticka.

 

Herrejösses... Blev av med lite hår och mycket av skräpet flög ur tunnan med en dov smäll. 

 

Numer tänder jag med diesel. 

 

Bensinångor är inte att leka med. 

Förra veckan brann två båtar upp i Arvika småbåtshamn.

Troligen p g a bensinångor eller läckage. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Hybro:

Jag föredrar dieselmotor i båtar. 

 

Eldade skräp i ett öppet oljefat. 

Hällde i en dl oblandad bensin över det som skulle eldas. 

 

Ställde mig 2 - 3 meter ifrån och sprätter iväg en tändsticka.

 

Herrejösses... Blev av med lite hår och mycket av skräpet flög ur tunnan med en dov smäll. 

 

Numer tänder jag med diesel. 

 

Bensinångor är inte att leka med. 

Förra veckan brann två båtar upp i Arvika småbåtshamn.

Troligen p g a bensinångor eller läckage. 

 

Så vad menar du jag ska göra? Jag är medveten om faran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev romario:

Vilka delar tänker du på? Slangar, packningar, bränslepump, förgasare?

Vet ej. Det hade jag låtit meken ta ansvar för. "Se över allt" hade min order varit när det väl börjat läcka bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev romario:

Så vad menar du jag ska göra? Jag är medveten om faran.

Ville bara göra dig extra uppmärksam när det gäller bensin.

 

Och visst finns det många bensindrivna båtar. 

 

Men redan lukt av bensin är en klar varningssignal. 

 

Behövs bara gnistan från i en brytare, tändfördelare, ej gastäta reläet o s v.

 

Gnistlösa motorrumsfläktar som körs innan start, efter stopp o s v, är en nödvändighet. 

 

Menar bara att det är av största vikt för egen och andras överlevnad att du får till ett helt tätt bränslesystem. 

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev excel319:

Naturligtvis är båten inte förbrukad. Hitta läckan, åtgärda, kör 🚤

Nu kanske jag inte minns allt exakt rätt, det är över 30 år sedan jag hade en likadan båt som din.

I båtens ”kölsvin” eller snarare kölskrap finns det tvärsgående skott, dessa är sällan (från början) vattentäta, det brukar finnas ett hål längst ned mot botten där slagvatten kan rinna, företrädesvis bakåt mot länspumpen. Under årens lopp samlas det en massa skräp i båtens botten som täpper till dessa hål så att slagvatten, gammal olja, brödsmulor, hundhår och jagvetintevad blir kvar mellan skotten. Det växer en massa alger och annat i denna sörja, som dessutom luktar illa. 
 

Jag skulle gjort så här:

  • Skruvat loss inredning och durkar i sittbrunnen framför motorn. Sannolikt får du även ta bort ”toalettskåpet” på sb-sidan, men stuvfacken på vardera sidan av motorn kan vara kvar, liksom luckorna längst bak. Stäng bränslekranen. Om du kan lyfta ur bränsletanken nu är det väldigt bra, om inte bör den vara tom och ventilerad, om det finns bensin kvar skall den vara helt försluten.
  • Strata fläkten, barlasta båten baktill, med fyllda vattendunkar eller sandsäckar eller med vad som helst, så att båten blir baktung och så mycket som möjligt av slagvattnet rinner bakåt.. 
  • Nu kommer det roliga… peta ned oljesugsdukar under motorn, lämna luckorna och kapellet öppet, gå hem!
  • Dag två: Starta fläkten, tag ur oljesugsdukarna, lägg dessa i en plastpåse, lämna till miljöstation, om du har en manuell länspump så använd den och pumpa ut så mycket som möjlig, svamp och trasor kan ju användas också, när detta är gjort slår du i en spann eller två med vatten och något bra rengöringsmedel, svabba runt och pumpa upp, torka torrt
  • Jag minns inte riktigt var skotten finns, men det är väl ett framför och ett bakom bränsletanken, se om du kan peta med någonting i hålen längst ned i dessa skott, för att få rent och fri passage. Samera och tvätta rent igen vid behov.
  •  

Jag har ett svagt minne av att jag också hade något svart kladd i min Monark, undrar om inte vatten- och bränsletankarna var fastlimmade i någon slags butylmassa… 

 

Jo.., min Monark hade en bottenplugg, dyvika längst ned på akterspegeln, åtkomlig utifrån under skölden. På hösten vid torrsättningen pallade jag upp båten så att den lutade bakåt litet, så skruvade jag ur dyvikan, samt kopplade bort utloppsslangen från vattentanken längst fram, då fick vattnet rinna bakåt genom hela båten och skölja bort en del skräp.

 

Kanske du kan fråga på en närliggande brandstation om dom har tips och/eller en ginstsäkter grovdamsugare i restvärdesbilen/containern att låna ut för en rimlig ersättning i form av en fredagsfika eller liknande… I så fall kan du sanera det kladdiga eländet med den. Och detta lämnar du ju in på en miljöstation.

 

Om du nu inte gjort det innan, så ser du över hela bränslesystemet och byter allt som kan bytas, bränslekranen, tankens påfyllning och avluftningsslangar, som båda kan släppa igenom bensinlukt, alla slangklämmor, som skall vara dubbla och monterade åt olika håll. Du byter bränslerör, och/ eller bränsleslang, bränslefiler med O-ringar och anslutningar, bränslepumpen hade du redan bytt, men kolla anslutningarna, så byter du slangen upp mot förknasarna och alla packningar där. Och egentligen skall du även gå över förgasaren, eller förgasarna om du har två, och se till att dessa är täta i sina anslutningar.

 

Sedan då tanken, inspektionsluckans tätning, bränslemätarens tätning, anslutningarna till påfyllning och avluftning, utloppet med eventuell bränslekran. Så får man ju då hoppas att tanken är tät… det är en rostfri tank av hög kvalitet, men den har ju ”några år på nacken”…. 
Och om tanken läcker så är det störst sannolikhet att den gör det vid utloppet.


Annars vet jag att det i mina gamla bilar alltid läckt vid påfyllningen och den slangen som sitter där mellan tank och påfyllning, det är mer regel än undantag, även slangen mot avluftningen är kass elva gånger av tio.

 

Så byt allt som bytas kan i bränslesystemet, du är medveten om riskerna och det är bra, ventilera och ha pulversläckare i beredskap.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu kanske jag inte minns allt exakt rätt, det är över 30 år sedan jag hade en likadan båt som din.

I båtens ”kölsvin” eller snarare kölskrap finns det tvärsgående skott, dessa är sällan (från början) vattentäta, det brukar finnas ett hål längst ned mot botten där slagvatten kan rinna, företrädesvis bakåt mot länspumpen. Under årens lopp samlas det en massa skräp i båtens botten som täpper till dessa hål så att slagvatten, gammal olja, brödsmulor, hundhår och jagvetintevad blir kvar mellan skotten. Det växer en massa alger och annat i denna sörja, som dessutom luktar illa. 
 

Jag skulle gjort så här:

  • Skruvat loss inredning och durkar i sittbrunnen framför motorn. Sannolikt får du även ta bort ”toalettskåpet” på sb-sidan, men stuvfacken på vardera sidan av motorn kan vara kvar, liksom luckorna längst bak. Stäng bränslekranen. Om du kan lyfta ur bränsletanken nu är det väldigt bra, om inte bör den vara tom och ventilerad, om det finns bensin kvar skall den vara helt försluten.
  • Strata fläkten, barlasta båten baktill, med fyllda vattendunkar eller sandsäckar eller med vad som helst, så att båten blir baktung och så mycket som möjligt av slagvattnet rinner bakåt.. 
  • Nu kommer det roliga… peta ned oljesugsdukar under motorn, lämna luckorna och kapellet öppet, gå hem!
  • Dag två: Starta fläkten, tag ur oljesugsdukarna, lägg dessa i en plastpåse, lämna till miljöstation, om du har en manuell länspump så använd den och pumpa ut så mycket som möjlig, svamp och trasor kan ju användas också, när detta är gjort slår du i en spann eller två med vatten och något bra rengöringsmedel, svabba runt och pumpa upp, torka torrt
  • Jag minns inte riktigt var skotten finns, men det är väl ett framför och ett bakom bränsletanken, se om du kan peta med någonting i hålen längst ned i dessa skott, för att få rent och fri passage. Samera och tvätta rent igen vid behov.
  •  

Jag har ett svagt minne av att jag också hade något svart kladd i min Monark, undrar om inte vatten- och bränsletankarna var fastlimmade i någon slags butylmassa… 

 

Jo.., min Monark hade en bottenplugg, dyvika längst ned på akterspegeln, åtkomlig utifrån under skölden. På hösten vid torrsättningen pallade jag upp båten så att den lutade bakåt litet, så skruvade jag ur dyvikan, samt kopplade bort utloppsslangen från vattentanken längst fram, då fick vattnet rinna bakåt genom hela båten och skölja bort en del skräp.

 

Kanske du kan fråga på en närliggande brandstation om dom har tips och/eller en ginstsäkter grovdamsugare i restvärdesbilen/containern att låna ut för en rimlig ersättning i form av en fredagsfika eller liknande… I så fall kan du sanera det kladdiga eländet med den. Och detta lämnar du ju in på en miljöstation.

 

Om du nu inte gjort det innan, så ser du över hela bränslesystemet och byter allt som kan bytas, bränslekranen, tankens påfyllning och avluftningsslangar, som båda kan släppa igenom bensinlukt, alla slangklämmor, som skall vara dubbla och monterade åt olika håll. Du byter bränslerör, och/ eller bränsleslang, bränslefiler med O-ringar och anslutningar, bränslepumpen hade du redan bytt, men kolla anslutningarna, så byter du slangen upp mot förknasarna och alla packningar där. Och egentligen skall du även gå över förgasaren, eller förgasarna om du har två, och se till att dessa är täta i sina anslutningar.

 

Sedan då tanken, inspektionsluckans tätning, bränslemätarens tätning, anslutningarna till påfyllning och avluftning, utloppet med eventuell bränslekran. Så får man ju då hoppas att tanken är tät… det är en rostfri tank av hög kvalitet, men den har ju ”några år på nacken”…. 
Och om tanken läcker så är det störst sannolikhet att den gör det vid utloppet.


Annars vet jag att det i mina gamla bilar alltid läckt vid påfyllningen och den slangen som sitter där mellan tank och påfyllning, det är mer regel än undantag, även slangen mot avluftningen är kass elva gånger av tio.

 

Så byt allt som bytas kan i bränslesystemet, du är medveten om riskerna och det är bra, ventilera och ha pulversläckare i beredskap.

Stort tack för alla tips! Ska försöka mig på ovan sanering men är inte  så kunnig så behöver nog ta hjälp av ett varv. Eller fixa läckaget och sälja båten som den är. Ska iaf börja med att försöka lossa på durken till att börja med. Har en båtmeck som kommer på måndag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det behövs även riktig

jordning av alla delar som kan komma i kontakt med bensinen.

T o m påfyllningsstosen för bensinen, där tanklocket sitter. 

Bör vara förtennad ledare i kabeln, som sammanbinder delarna. 

 

Ska du ev svetsa något på bränsletanken, så måste den vattenfyllas först. 

Och det som ska svetsas, t ex liten spricka vänds uppåt. Allt för att få så liten volym som möjligt av bensin, bensinångor och luft, som är högexplosiva. 

Det duger inte att bara skölja ur med vatten och lösningsmedel. Bensinen finns kvar i porer och annat under lång tid. 

 

Ta allt ovan på största allvar! 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
57 minuter sedan skrev Hybro:

Det behövs även riktig

jordning av alla delar som kan komma i kontakt med bensinen.

T o m påfyllningsstosen för bensinen, där tanklocket sitter. 

Bör vara förtennad ledare i kabeln, som sammanbinder delarna. 

 

Ska du ev svetsa något på bränsletanken, så måste den vattenfyllas först. 

Och det som ska svetsas, t ex liten spricka vänds uppåt. Allt för att få så liten volym som möjligt av bensin, bensinångor och luft, som är högexplosiva. 

Det duger inte att bara skölja ur med vatten och lösningsmedel. Bensinen finns kvar i porer och annat under lång tid. 

 

Ta allt ovan på största allvar! 

Ah ok. Kommer inte kunna göra detta själv tyvärr. Helt över min kunskapsnivå. Gissar att det kommer kosta skjortan. Får se vad jag gör av båten.

Redigerad av romario

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen olja i de där utrymmena? Ser mer ut som mögel tycker jag.

 

Med det sagt så får det absolut inte lukta bensin mer än några decimeter från förgasarma. Gör det det så har man någon läcka som måste åtgärdas. Min egen båt luktade bensin när jag köpte den. Det var två läckor. Dels anslutningen för luftslangen till bränsletanken och dels anslutningen för givaren till bränslemätaren. Efter att bränslenivågivare och alla slangar bytts har det aldrig luktat bensin.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensin är farligt, jag har plats för 61 m3 i mina tankar, men med tungan i rätt mun och lite tur har jag klarat mig änsålänge.

48BB9246-196F-4584-AE0F-EEE242C25538.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev romario:

Ah ok. Kommer inte kunna göra detta själv tyvärr. Helt över min kunskapsnivå. Gissar att det kommer kosta skjortan. Får se vad jag gör av båten.

Vad skall du ha för den…? 🤤

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok nu bytt alla slangar och klämmor och bränslefilter. Inget läckage synligt men packning varit dålig så runnit ner varm olja vilket nog är det svarta på bilderna ovan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket vatten behöver man hälla i durken för att det ska rinna ner till motorrummet?  Hällt i ca 1-2 liter. Pumpen går men händer inget. Ställt 3 dunkar vatten på badbryggan. Endast runnit lite men kan nog vara vatten från vattenpumpen som droppar lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vatten är väl inte direkt dyrt.

 

Häll i 50 liter... 

Så ser du även hur det funkar om du får en översköljande våg. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Hybro:

Vatten är väl inte direkt dyrt.

 

Häll i 50 liter... 

Så ser du även hur det funkar om du får en översköljande våg. 

Verkar som att det är stopp på vägen nånstans så vågar inte hälla i för mycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...