Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Rekommendera Poster

Hej

vi har en flipper 850 med motor aqd40 

dp280 köpte båten i höstas

tyvärr har vi kommit till det läget att vi måste byta motor då den förmodligen har en spricka i blocket, dessutom har vi fått indikationer på att motorn är underdimensionerad med sina 130 hk

 

Vi funderar på

att sätta dit en gmvortec marine 5,7 liter en ny motor till ett bra pris 99000

Alternativ en genomgången beg diesel tmd42 till ett pris av 150 000-170 000

 

Dessa motorer är bägge från företag/båtvarv

 

Det som är avgörande till bytet är att frostpluggen blåser vid högre varvtal , värmeväxlaren nyrenoverad då det kom in sjövatten och det rann in i sötvattens sidan/glukolen ,båten var inför vintern konserverad efter konstens regler 

Detta uppdagades vid sjösättning i vår vid provkörning förmodligen var värmeväxlaren trasig redan förra året 

vi är nyblivna stor båts ägare då båten köptes i slutet av augusti 

 

tacksam för råd angående lämpliga motorval, 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den förstnämnda är väl bensin ?

Eftersom ni har dieselmotor nu skulle jag definitivt hålla mig till det. Priset låter dock i mina öron lite högt med uppåt 170' för en 30 år gammal 42:a.

 

Förresten finns väl inte 42:an utan laddluftkylare så det borde väl vara en TAMD42. Och är inte den nämnda för backslag ?  Skulle väl i så fall vara KAD42 till det drevet, kanske.

 

Fast jag är ingen expert på vad som passar ihop, men vi har några som är riktiga fenor på "grönmotorerna" på MG. Hoppas du får ett svar från någon av dem.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är AD/KAD motorerna som har drev.

Jag vet inte exakt men jag har för mig att det är lite trångt i motorrummet på 850 och kompressorn på KAD tar ju lite extra plats så en AD41 kan ju också vara ett alternativ med sina 200hk och en sån genomgången bör ju gå att finna för mellan 100-150000kr beroende på om det är med eller utan drev.

Men jag hade också hållt mig till diesel och skulle det vara en bensin V8 så hade jag gått på en insprutad version

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju också TAMD42 WJ (230 hk), som är som en KAD 42 fast utan kompressor dock vet jag inte hur lättdriven 850:an är och om den orkar dra upp den tills turbon börjar dra. Tar lika mkt plats som 41:an

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Det finns ju också TAMD42 WJ (230 hk), som är som en KAD 42 fast utan kompressor dock vet jag inte hur lättdriven 850:an är och om den orkar dra upp den tills turbon börjar dra. Tar lika mkt plats som 41:an

Har ju nu endast en aq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är densamma skillnaden är vad du sätter den till, drev eller backslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter en aqd40 130

Nu till en kanske dum fråga 

en TAMD42 WJ på 230 hk utan kompressor blir den alltså svagare än den gamla

fattar inte riktigt så måste fråga 

Då du skriver om den orkar dra upp tills turbon börjar dra 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
35 minuter sedan skrev TommyMaria:

Sitter en aqd40 130

Nu till en kanske dum fråga 

en TAMD42 WJ på 230 hk utan kompressor blir den alltså svagare än den gamla

fattar inte riktigt så måste fråga 

Då du skriver om den orkar dra upp tills turbon börjar dra 

En kompressor drivs av drivaxeln och jobbar på alla varvtal. En turbo drivs av avgastrycket och ger inget tillskott förrän varvtalet kommer upp en del. Om motorn är för svag för att få båten upp i den farten turbon börjar jobba, så är det besvärligt...

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TAMD42 WJ är versionen för vattenjet, och där funkar det utan kompressor eftersom det är turbon som så att säga står för toppeffekten men denna motor är inte särskilt vanlig.
Men en vanlig KAD42/43 får säkert plats också och 850 verkar vara en lättdriven båt så en AD41 borde funka den med om man vill hålla inköpspriset nere.
Jag tycker mig ha sett flera 850 som fått den gamla AD40:n utbytt till AD41.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm - tråden innehåller några fel. Jag försöker korrigera:

1. Alla 42 motorer har intercooler (Volvo kallar det A=aftercooler) och Kompressor (K).

2. Kompressorn arbetar mellan 1700-2500 rpm (+-100) och kort vid snabb spakrörelse (acceleration).

3. KAD42 är för drev och TAMD42 är för backslag.

4. Man kan ta av kompressorn på en 42, den har fortfarande 230 hk. Men kompressorns höga vridmoment vid 1700-2500 rpm är borta. DVS svårt att plana ut. En AQAD41 är då ett bättre alternativ. Det högre momentet med KAD42 kanske inte 280 drevet klarar. Dessutom behövs större proppar för att nyttja KAD fördelen.

 

Det låter som ni redan fixat en del med aqd40 motorn. Den kanske är värd att upprusta med intercooler och turbo (som en aqad40)?

130 hästar har aqd40b (ingen turbo o ingen intercooler). -a har bara 110 hästar.

165 hästar har aqd40b (-b har 155 hästar)

 

Orkar ni inte fixa vidare med aqd40 motorn, så är valet mellan begagnad bensin v8 (250-300 hästar) eller en aqad41 (200 hästar). Båda ska ganska enkelt fungera med 280 drevet ni har. Kör man mer än 500 sjömil per år kan diesel betala sig - om dieselmotorn kostar 50000 kr mer. Aqad41 borde dricka 1 liter per sjömil och bensinaren 1,5-1,7, förutsatt att ni kör utplanat i 22-25 knop.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev raol:

En kompressor drivs av drivaxeln och jobbar på alla varvtal. En turbo drivs av avgastrycket och ger inget tillskott förrän varvtalet kommer upp en del. Om motorn är för svag för att få båten upp i den farten turbon börjar jobba, så är det besvärligt...

Nja, det är även vanligt att kompressorn har en elektriskt styrd koppling som kopplar in den vid ett visst varvtal och om motorn även har turbo, kopplas den vid ett annat varvtal där turbotrycket  kommit i kapp.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Hmm - tråden innehåller några fel. Jag försöker korrigera:

1. Alla 42 motorer har intercooler (Volvo kallar det A=aftercooler) och Kompressor (K).

2. Kompressorn arbetar mellan 1700-2500 rpm (+-100) och kort vid snabb spakrörelse (acceleration).

3. KAD42 är för drev och TAMD42 är för backslag.

4. Man kan ta av kompressorn på en 42, den har fortfarande 230 hk. Men kompressorns höga vridmoment vid 1700-2500 rpm är borta. DVS svårt att plana ut. En AQAD41 är då ett bättre alternativ. Det högre momentet med KAD42 kanske inte 280 drevet klarar. Dessutom behövs större proppar för att nyttja KAD fördelen.

 

Det låter som ni redan fixat en del med aqd40 motorn. Den kanske är värd att upprusta med intercooler och turbo (som en aqad40)?

130 hästar har aqd40b (ingen turbo o ingen intercooler). -a har bara 110 hästar.

165 hästar har aqd40b (-b har 155 hästar)

 

Orkar ni inte fixa vidare med aqd40 motorn, så är valet mellan begagnad bensin v8 (250-300 hästar) eller en aqad41 (200 hästar). Båda ska ganska enkelt fungera med 280 drevet ni har. Kör man mer än 500 sjömil per år kan diesel betala sig - om dieselmotorn kostar 50000 kr mer. Aqad41 borde dricka 1 liter per sjömil och bensinaren 1,5-1,7, förutsatt att ni kör utplanat i 22-25 knop.

 

8 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Hmm - tråden innehåller några fel. Jag försöker korrigera:

1. Alla 42 motorer har intercooler (Volvo kallar det A=aftercooler) och Kompressor (K).

2. Kompressorn arbetar mellan 1700-2500 rpm (+-100) och kort vid snabb spakrörelse (acceleration).

3. KAD42 är för drev och TAMD42 är för backslag.

4. Man kan ta av kompressorn på en 42, den har fortfarande 230 hk. Men kompressorns höga vridmoment vid 1700-2500 rpm är borta. DVS svårt att plana ut. En AQAD41 är då ett bättre alternativ. Det högre momentet med KAD42 kanske inte 280 drevet klarar. Dessutom behövs större proppar för att nyttja KAD fördelen.

 

Det låter som ni redan fixat en del med aqd40 motorn. Den kanske är värd att upprusta med intercooler och turbo (som en aqad40)?

130 hästar har aqd40b (ingen turbo o ingen intercooler). -a har bara 110 hästar.

165 hästar har aqd40b (-b har 155 hästar)

 

Orkar ni inte fixa vidare med aqd40 motorn, så är valet mellan begagnad bensin v8 (250-300 hästar) eller en aqad41 (200 hästar). Båda ska ganska enkelt fungera med 280 drevet ni har. Kör man mer än 500 sjömil per år kan diesel betala sig - om dieselmotorn kostar 50000 kr mer. Aqad41 borde dricka 1 liter per sjömil och bensinaren 1,5-1,7, förutsatt att ni kör utplanat i 22-25 knop.

Kan det vara värt att reparera den motor som sitter i båten 

En aqd40 280dp 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Hmm - tråden innehåller några fel. Jag försöker korrigera:

...

130 hästar har aqd40b (ingen turbo o ingen intercooler). -a har bara 110 hästar.

165 hästar har aqd40b (-b har 155 hästar)

 

Lite fel här också? aqd40b har både 130 och 165 hästar. Jag är inte kritisk, försöker bara lära mig vad beteckningarna betyder men det verkar inte helt enkelt?

 

50 minuter sedan skrev TommyMaria:

1. Alla 42 motorer har intercooler (Volvo kallar det A=aftercooler) och Kompressor (K).

A = aftercooler, K = kompressor, T = turbo ?

Vad står då AQAD med två A för?

Och Q?

Och M i TAMD?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev TommyMaria:

 

Kan det vara värt att reparera den motor som sitter i båten 

En aqd40 280dp 

 

 

Både ja och nej. Problemet är ju, om det nu stämmer, att blocket har spruckit och det är ju själva stommen till motorn. 

Man kan ju försöka få tag i ett löst block och flytta över övriga delar, eller hitta en annan motor som blocket är helt på men som havererat på annat sätt. 

Vilket fall som helst så bör man byta slitdelar när ändå allt är isär. 

Det här är inget man gör själv om man är helt novis på motorer.

Svårt att säga kostnad men kan nog hamna runt 50000-80000kr beroende på hur mycket som bör bytas.

Fördelen är ju att det alternativet passar rakt av i båten.

Nackdelen är att motorn redan är i klenaste laget till den båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev TommyMaria:

Kan det vara värt att reparera den motor som sitter i båten 

En aqd40 280dp 

 

Vet inte om @ThomasVikhog läste att ni troligen har sprucket block innan han rekommenderade er att fundera över att rusta upp nuvarande motor. Visserligen vet ni ju en hel del om den, vilket man inte vet med en annan begagnad (som en tidigare ägare alltid bytt ut av en anledning). Men med sprucket block och ev. konsekvenser av det som händer på den såsom skjutna frostpluggar o.s.v. är ju byte till något annat (gärna i samma familj, men lite starkare) en s.a.s. lågt hängande frukt.

 

Man kan ju dock hitta någon som säljer en bra motor också, och som inte bytt ut den för att den var defekt på något sätt.

Var faktiskt en sådan säljare själv härom året, när jag sprang på ett tillfälle att till vettig peng förvärva en ny Yanmar 6LPA-STP2 (315hk) som skulle göra min båt ännu mer rättvisa. Bytet var nästan "plug-and-play" då motorerna var ganska lika (behöll backslag, passade "bolt on", kablage o.s.v. och behövde inte ens justera propellerns data) och gjorde mig därför av med en Yanmar 4LHA-STP (230hk) som fortfarande efter 500h var nära nyskick.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQ = Aquamatic = Drev

M = Marin

D = Diesel

T = Turbo (tror jag)

 

Jo, jag läste " förmodligen har en spricka i blocket", men även något om frost-plugg - vilket båda kan ge liknande situationer.

Jag hade inte mekat vidare med AQ40 med sprucket block, om jag inte fått en reservdels-motor nästan gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte nog att M = Marin, men KAD42 är ju också en marindiesel, liksomTAMD42. För inte finns väl en TAD42?!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev ABC:

Tänkte nog att M = Marin, men KAD42 är ju också en marindiesel, liksomTAMD42. För inte finns väl en TAD42?!

 

Inombordaren för axel heter KAMD42.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...