Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ronnie79

MD11C Oljerör till vipparmsbrygga

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag håller på att byta topplockspackning på främre cylindern på min MD11C pga övertryck i kylsystemet. Dessvärre så sprack oljeröret som smörjer vipparmsbryggan när jag bockade bort det för att kunna lyfta toppen🥺 Byta det eller löda eller vad skulle ni ha gjort? Någon som har ett liggandes?

 

Sen lite beslutsångest... Tycker ni att jag även lyfta cylindern och byta packningarna där? Och byta på den bakre cylindern också när jag ändå i farten? (Den skapar inget övertryck när jag bara startar med den cylindern) 

20220722_152112.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Byt röret. Det är lättast att komma åt muttern om man lyfter cylindern. Du kan annars  tillverka en specialnyckel för bytet. Om du vet att det inte är något fel på den aktre cylindern så finns väl ingen anledning att ta isär den. Kom ihåg att rikta upp cylinderlocket med avgaslimpan innan du drar fast locket.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack. Jag ska se om jag hittar någon har ett rör annars får det bli att tillverka ett nytt👍🏻

Du råkar inte veta hur stor muttern/nippeln på röret är nertill? För verktyget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12 mm tror jag. Jag tror jag har några rör kvar och kan kolla imorgon vilken dimension det är. 

Kan skicka ett om du inte får tag på närmare håll.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, tackar. Bra att veta i framtiden. Dock har jag redan fixat det nu och provtryckte det för säkerhets skull med 8 bar😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...