Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
batakarn

Startbatterier dåliga?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har separerade förbrukning (x4) och start (x2) men efter att legat ute två nätter gick det inte att starta motorerna. Jag hörde på startmotorn att det inte fanns tillräckligt med ström. Jag hade slagit av huvudbrytarna till motorerna som vanligt efter att kört dem ca 1,5 timme innan jag lade till så de borde vara laddade.

 

Jag kom hem genom att vrida på emergency-bytaren som kopplar ihop förbrukning med startbatterierna just för såna här lägen, då startade maskinerna direkt eftersom jag legat på landström 2 dygn. Det konstig är att när jag kom hem till hamn så mäter jag spänningen över batterierna när motorerna går och detta visar drygt 14 V, alltså verkar generatorererna fungera i min värld. Båten startar nu också i hemmahamn efter ca 1,5 timmes körning och när kopplar bort startbatterierna och mäter dem efter några timmar ligger de på ca 13 V. Jag fattar inte, vad kan vara fel. Batterierna verkar ju hela och generatorerna verkar leverera ström till laddning.

 

Varför startade de inte utan extra hjälp från förbrukningsbatterierna? Några idéer? Känns lite otryggt inför semestertrippen som vankas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sett från startbatterierna, är emergency-brytaren inkopplad före eller efter huvudbrytarna till motorerna. 

 

Du har tydligen två maskiner och får man förmoda två separata startbatterier, ett till var maskin, eller hur är det? 

 

I ditt ställe skulle jag nog mäta spänningsfallet lite här och var längs ledningarna till startmotorerna (både plus och minusledning) under kraftig belastning, t.ex. startförsök och se om jag kan hitta någon saknad volt någonstans. Huvudbrytarna är möjliga felkällor, men knappast båda samtidigt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att mäta spänningen efter 1 dygn, bör då ligga kring 12,7V. Sedan kan du testa batterierna med en bra batteritestare för att få konditionen på dem.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många elfel ombord beror på dålig kontakt, börja med att kontrollera batteriernas anslutningar, de så kallade polskorna, alltså pol-skorna.

Jag hade en gång svårt att få fram ström till startmotorn, men allting annat i motorns elsystem funkade, av en tillfällighet såg jag att det gnistrade till vid en av startbatteriets poler, där var det var dålig kontakt. Små strömmar kunde passera, men inte den stora strömmen som startmotorn krävde.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era snabba och bra svar! 🙂

Jag börjar med att mäta batterierna  som jag nu har hemma imorgon (24h vila) sen kontrollerar jag batterianslutningarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev guestsson:

Sett från startbatterierna, är emergency-brytaren inkopplad före eller efter huvudbrytarna till motorerna. 

 

Du har tydligen två maskiner och får man förmoda två separata startbatterier, ett till var maskin, eller hur är det? 

 

I ditt ställe skulle jag nog mäta spänningsfallet lite här och var längs ledningarna till startmotorerna (både plus och minusledning) under kraftig belastning, t.ex. startförsök och se om jag kan hitta någon saknad volt någonstans. Huvudbrytarna är möjliga felkällor, men knappast båda samtidigt.

Om jag följer kablarna är emergency kopplad efter brytarna. Vad det verkar så går båda batterierna till båda motorerna. Det ser ut som de är paralellkopplade sen går plus via brytarna till respektive motor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inget om hur gamla batterierna är.

 

Annars är det ett mycket vanligt beteende när batterierna är i slutet av sin karriär. Precis som du beskriver, vid mätning på obelastade batterier så - oavsett om de fått vila i 24h - visar de "rätt" spänning. Men om du belastar dem dyker de riktigt fort. och vid laddning tar de både för lite laddström (för att vara ett helt urladdat batteri) samt slutar ta ström alldeles för tidigt. Ofta är självurladdningen också avsevärd om de lämnas, dvs urladdning av den lilla kapacitet batteriet har.

 

Sannolikt har processen pågått länge, men så länge motorerna startas regelbundet och startar snabbt märks det inte. Men om batteriet stått ett tag eller om du behöver mala 5-10s skulle de kanske stendö.

 

Nu vet varken vi eller du om det är så med dessa.

Per definition bör de ju vara fulladdade nu efter 14V på polerna ett tag och fortfarande 13V fast de vilat i alla fall någon timme. Så ett test - eftersom du har dem hemma - är att koppla en H4-lampa (typiskt 12V 55/60W) på batteriet och kolla med en multimeter när det gått ner under 11,5-12V vid denna last. Då lampan drar 60W/12V=5A så är det bara att multiplicera antalet timmar med 5 så har du vilken kapacitet i Ah som batteriet hade. Var försiktig så du inte kortsluter plus och minus vid lampan när du kopplar upp testet 😝.

 

En del batteritestare kan peka ut även batterier med defekter som dessa, i synnerhet om förmågan att avge ström trots fulladdning gått ner. Dina verkar vara där. Värre är det med sådana som "bara" tappat sin kapacitet, då kan de enkla "snabbtestarna" ibland felaktigt tycka batteriet är ok. Observera dock att batteriet skall vara i vila när du testar med dessa, alldeles oavsett. Alltså inte direkt från laddning eller urladdning.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Du skriver inget om hur gamla batterierna är.

 

Annars är det ett mycket vanligt beteende när batterierna är i slutet av sin karriär. Precis som du beskriver, vid mätning på obelastade batterier så - oavsett om de fått vila i 24h - visar de "rätt" spänning. Men om du belastar dem dyker de riktigt fort. och vid laddning tar de både för lite laddström (för att vara ett helt urladdat batteri) samt slutar ta ström alldeles för tidigt. Ofta är självurladdningen också avsevärd om de lämnas, dvs urladdning av den lilla kapacitet batteriet har.

 

Sannolikt har processen pågått länge, men så länge motorerna startas regelbundet och startar snabbt märks det inte. Men om batteriet stått ett tag eller om du behöver mala 5-10s skulle de kanske stendö.

 

Nu vet varken vi eller du om det är så med dessa.

Per definition bör de ju vara fulladdade nu efter 14V på polerna ett tag och fortfarande 13V fast de vilat i alla fall någon timme. Så ett test - eftersom du har dem hemma - är att koppla en H4-lampa (typiskt 12V 55/60W) på batteriet och kolla med en multimeter när det gått ner under 11,5-12V vid denna last. Då lampan drar 60W/12V=5A så är det bara att multiplicera antalet timmar med 5 så har du vilken kapacitet i Ah som batteriet hade. Var försiktig så du inte kortsluter plus och minus vid lampan när du kopplar upp testet 😝.

 

En del batteritestare kan peka ut även batterier med defekter som dessa, i synnerhet om förmågan att avge ström trots fulladdning gått ner. Dina verkar vara där. Värre är det med sådana som "bara" tappat sin kapacitet, då kan de enkla "snabbtestarna" ibland felaktigt tycka batteriet är ok. Observera dock att batteriet skall vara i vila när du testar med dessa, alldeles oavsett. Alltså inte direkt från laddning eller urladdning.

Tack Ingemar!

Jag vet inget om åldern annat än att de satt i båten för 3 år sedan när jag köpte den. Har försökt tyda Vartas kodning för att utläsa årtal utan resultat 😮💨

 

Det låter trolig det du skriver  jag ska se om jag kan hitta något som belastar dem så att jag kan testa. 

 

Jag vill mest utesluta att det är något annat än batterierna. Utlägg för två nya batterier är ju något som man tyvärr som mångårig båtägare inte reagerar på längre. 🤑

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev batakarn:

Tack Ingemar!

Jag vet inget om åldern annat än att de satt i båten för 3 år sedan när jag köpte den. Har försökt tyda Vartas kodning för att utläsa årtal utan resultat 😮💨

 

Det låter trolig det du skriver  jag ska se om jag kan hitta något som belastar dem så att jag kan testa. 

 

Jag vill mest utesluta att det är något annat än batterierna. Utlägg för två nya batterier är ju något som man tyvärr som mångårig båtägare inte reagerar på längre. 🤑

Alla de gånger jag köpt begagnade båtar, små som litet större, har det suttit i batterier som säljaren lovat vara bra och inte alls speciellt gamla… men förr eller senare, oftast förr har det visat sig att kylskåp inte kommit ur startfasen, glödlampor som verkligen gör skäl för sitt namn, eller startmotorer som nätt och jämnt orkar dra runt motorn.

Goda båtvänner, samt svågern, som jag brukar hjälpa med diverse elproblem kan intyga detsamma. Om man skall addera vikten på alla bly/syrabatterier som jag lyft i och ur båtar, så är det nog något ton eller så… så går folk på gym och betalar pengar för att lyfta skrot….när man kan lyfta nya och gamla batterier, det brukar vara gratis, själva lyftandet alltså.

Så med nyköpt begagnad båt kan det många gånger vara lika bra att byta ut batterierna med en gång, eller i god tid före den andra säsongen efter båtköpet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köpte pensionärsbåten 2017.

2018 märkte jag att motorn tog lite längre tid att starta under 2 månaders längesegling och jag var orolig att motorn var på gång att få ett dyrbart fel.

En dag vid hemmabryggan på hösten startade inte motorn, då kom jag på att jag inte haft landström innan start. Kopplade in laddning ett tag och sedan startade motorn snällt.

Hurra felet var batteriet som ”sakta” tappat sin kapacitet, med nytt startbatteri var lyckan återställd.

 

Förra säsongen fick jag ibland 10,3 volt i mina 6 AGM servicebatterier, kort spänningsdipp på okänt batteri i banken. 

(Idag nya LFP celler)

 

Bly batterier kan dö sakta vilket en observant båtägare ofta kan notera men det är svårare att upptäcka plötslig ”inre kortslutning”.

Med ny begagnad båt är det inte fel att byta batterier för att slippa strul, liten kostnad jämfört med årskostnaden tänker jag.

 

###

Båten har gassäkra huvudbrytare och 35-50 mm2 pressade kablar så dålig kontakt är osannolikt. 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu bytt startbatterierna och förvirringen är total. 🤪 

 

När jag mäter:

 

Endast BB motor på. 14V+ på både förbrukning och start

Endast SB motor på. 14V+ på enbart förbrukning

SB+BB igång samtidigt. 14V+ på enbart förbrukning och då ser jag även på motorinstrumentet hur BB motor sjunker från 13 till 12v.

 

Jag förstår ingenting....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev batakarn:

Har nu bytt startbatterierna och förvirringen är total. 🤪 

 

När jag mäter:

 

Endast BB motor på. 14V+ på både förbrukning och start

Endast SB motor på. 14V+ på enbart förbrukning

SB+BB igång samtidigt. 14V+ på enbart förbrukning och då ser jag även på motorinstrumentet hur BB motor sjunker från 13 till 12v.

 

Jag förstår ingenting....

 

Kanske litet klarhet nu?

Bb motorn laddar båda batterigrupperna.

Sb motorn laddar bara förbrukarbanken.

 

Med båda maskinerna igång sker det någonting, en ordentlig ström som orsakar ett spänningsfall, far iväg någonstans, kanske mellan batteribankerna?

Hur blir det när du kört en stund, jämnar det ut sig?

Instrumenten i motortavlorna är oexakta med tjocka visare och grova skalor, om du mäter spänningen med en multimeter direkt över batteripolerna och någon annanstans i elsystemet, vad blir det då?

 

Kanske du skall införskaffa en kombinerad multimeter/tångamperemeter… greppa olika kablar med denna och mät strömmarna, vad blir det då för resultat?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag byggde om elsystemet för LFP / BMS noterade jag dålig laddning och spänningsfall.

Förstod inte vad som var grundproblemet.

(är gammal så jag kallar det ”problem” och inte utmaning eller incident )

 

Tog fram papper och penna, följde ledningarna och ritade upp hur det var kopplat. Sedan tog jag multimetern och mätte mig fram steg för steg.

Visade sig att jag glömt att slutdra 2 M8 muttrar på ett relä som sitter illa till.

 

Rita och mät är mitt tips och du kan ringa in orsaken till problemet. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Helt korrekt uppfattat Georg. Vet ej hur det beter sig efter än längre tid. Har bara låtit motorerna gå på tomgång ca 10 min.

 

Har hittat att det sitter en TWS laddningsdator(benämt så i manualen till båten) som båda generatorerna är kopplade till. Tror att jag får utvärdera hur det beter sig under en längre körning som Georg skriver. Verkar det fortsatt vara fel trotts nya batterier så får ett proffs kika på det, jag känner att jag kan förvärra tillståndet som just nu ändå går att leva med. 

 

Återkommer längre fram med resultat.

 

Tack igen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-24 vid 11:17 skrev batakarn:

Tack!

 

Helt korrekt uppfattat Georg. Vet ej hur det beter sig efter än längre tid. Har bara låtit motorerna gå på tomgång ca 10 min.

 

Har hittat att det sitter en TWS laddningsdator(benämt så i manualen till båten) som båda generatorerna är kopplade till. Tror att jag får utvärdera hur det beter sig under en längre körning som Georg skriver. Verkar det fortsatt vara fel trotts nya batterier så får ett proffs kika på det, jag känner att jag kan förvärra tillståndet som just nu ändå går att leva med. 

 

Återkommer längre fram med resultat.

 

Tack igen!

 

Nu kan det tänkas att jag skriver fel, men var det inte just TWS regulatorerna som marknadsfördes som lösningen på alla världens problem, ungefär? men sedan visade det sig att dessa kretsar bara skapade nya problem med sönderladdade batterier etc. Jag trodde i min enfald att alla sådana sedan läge hamnat i elektronikskrotcontainern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Nu kan det tänkas att jag skriver fel, men var det inte just TWS regulatorerna som marknadsfördes som lösningen på alla världens problem, ungefär? men sedan visade det sig att dessa kretsar bara skapade nya problem med sönderladdade batterier etc. Jag trodde i min enfald att alla sådana sedan läge hamnat i elektronikskrotcontainern.

Jag har en TWC-regulator i min båt som jag monterade i mitten av 80-talet. Den funkar utmärkt och gör att jag inte behöver vare sig landström eller solceller. Batterierna laddas snabbt upp vid motorgång (33amp generator) och batterierna hänger med i ca 8-10 år. Kontroll sker via en Nasa Bm-1 .TWCn är en av dom bätttre grejerna ombord!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...