Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
N_brio

Någon Nimbus epoca ägare här?

Rekommendera Poster

Finns det någon Nimbus Epoca ägare här som gjort i ordning träpanelerna längs sidorna och mätartavlorna samt lister runt skjuvdörren?

 

Vad är det för trä? och hur gör man för att få den/det fint igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på årsmodell. Men vill minnas att det står i Nimbuspärmen om du har kvar den. Att få det fint igen borde dock rimligen vara samma oavsett. Dvs lätt slipning och valfri efterbehandling/lackning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@kossor har väl gjort iordning det mesta på sin båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Makro:

@kossor har väl gjort iordning det mesta på sin båt?

Ja, den båten tål hård granskning med lupp :) 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-07-22 vid 12:38 skrev N_brio:

Finns det någon Nimbus Epoca ägare här som gjort i ordning träpanelerna längs sidorna och mätartavlorna samt lister runt skjuvdörren?

 

Vad är det för trä? och hur gör man för att få den/det fint igen?

Träslaget är teak, slipa lacka med hederlig båtfernissa eller olja dem . Jag lackade dem då det är snyggare med en blank list mot den blanka vita plasten. Du kan söka upp min renoveringstråd " då har man bytt båt då " där finns bilder på alla träslag samt behandling. Lycka till. Om du ska skruva bort listen vid dörren som låset sitter i så tänk på att det sitter med mutter från insidan. Lite pill att komma åt dem. Men det går, akta bara så du inte bryter sönder listen i ilska då du ska skruva bort den.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev N_brio:

vilka produkter har du använt?

Olja använder jag bara på teaken ute på badbryggan. Och där kör jag lefant teakolja. Lacken är vanlig fernissa. Båda produkterna kommer från hjertmans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde du halvmatt eller högblank till inredningen? Samt som listerna kring dörren ner i ruffen och steget som man trampar på slipade du tills du fick fram "nytt" trä eller bara matta ner lite och sen lackade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev N_brio:

Använde du halvmatt eller högblank till inredningen? Samt som listerna kring dörren ner i ruffen och steget som man trampar på slipade du tills du fick fram "nytt" trä eller bara matta ner lite och sen lackade?

Skruvade löst allt trä, slipade ner så jag fick en ren träyta. Lackade sedan med international original fernissa. Lackade 8 lager med lätta slipningar emellan. Fernissan fyller porerna ordentligt och bygger upp ett starkt slitlager med djup.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken grovlek mellanslipade du med? Har du några bilder på hur resultatet blev när det sitter i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev N_brio:

Vilken grovlek mellanslipade du med? Har du några bilder på hur resultatet blev när det sitter i båten?

Finns bilder i min renoveringstråd jag tidigare hänvisade till 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kossor fick du tag i någon ny instrumentpanel till båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev N_brio:

kossor fick du tag i någon ny instrumentpanel till båten?

Nej den som gjorde panelerna till nimbus har gått upp i rök tror jag.  Sökt företaget överallt och personen som äger tillverkningen.  Men utan resultat. Hade gärna velat ha en i RF. Men blir att tillverka i teak själv tyvärr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev kossor:

Nej den som gjorde panelerna till nimbus har gått upp i rök tror jag.  Sökt företaget överallt och personen som äger tillverkningen.  Men utan resultat. Hade gärna velat ha en i RF. Men blir att tillverka i teak själv tyvärr. 

Om Du har ritning på panelen kan säkerligen Järna Rostfria tillverka den åt Dig. De har gjort en hel del åt mig i RF och gjort det riktigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Om Du har ritning på panelen kan säkerligen Järna Rostfria tillverka den åt Dig. De har gjort en hel del åt mig i RF och gjort det riktigt bra.

Aha låter intressant, får höra med dem. Tackar för infon.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev kossor:

Aha låter intressant, får höra med dem. Tackar för infon.

Prata med vd:n Kristian Trolle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...