Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
hbengtsson

Nåtmassan smälter bort

Rekommendera Poster

På ett par små ställen på vår badbrygga så har nåtmassan börjat smälta bort. Det är som att det inte längre är härdat. Det är enbart mellan två olika teakstavar och om en längd på ca 3 cm. Resten av badbryggan är OK. Detta innebär hopplösa nåtfläckar på teaken när man sätter foten där.

 

Hur det uppstått vet jag inte. Använder inga starka medel, tvättar med såpa (stark blandning dock). Har även vid ett tillfälle använt bikarbonat för att få bort alger men tycker att det i sådana fall borde finnas på fler ställen. Nåväl. Någon som varit med om något liknande samt har tips om hur få nåten att härda igen. Eller är det "bara" att skrapa bort och lägga i ny nåt? Nu har såpass mycket nåt försvunnit så det är väl oavsett en bra idé att göra. Men vore intressant att höra om någon annan varit med om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl inte pissat på nåten?

 

Hade det blivit så på min båt, så hade jag helt sonika petat bort det som inte är bra o dragit i Sikaflex. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Hybro:

Du har väl inte pissat på nåten?

 

Hade det blivit så på min båt, så hade jag helt sonika petat bort det som inte är bra o dragit i Sikaflex. 

 

 

Haha, nej. Det skulle jag aldrig få för mig. MEN det väcker ju en fråga...så ämnen i urinen kan alltså lösa upp nåten? Är det av egen erfarenhet 😄 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På en andelsbåt var det en delägare som trotts varningar gjorde teaken fin i sittbrunnen med teakolja, jag fick randiga badbyxor.

Teakolja är en risk vilket tråden som @excel319 länkade till är ett bevis på.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-22 vid 11:50 skrev hbengtsson:

Haha, nej. Det skulle jag aldrig få för mig. MEN det väcker ju en fråga...så ämnen i urinen kan alltså lösa upp nåten? Är det av egen erfarenhet 😄 ?

Nåt skumt blev det hunden slog en drill. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev skippeer:

På en andelsbåt var det en delägare som trotts varningar gjorde teaken fin i sittbrunnen med teakolja, jag fick randiga badbyxor.

Teakolja är en risk vilket tråden som @excel319 länkade till är ett bevis på.

Slutade dock med olja för tre-fyra år sedan. Och om det var oljan så borde felet varit konsekvent. Det är bara på ett litet ställe. Men det räcker iofs kan jag säga 🙂

 

Nåja, får bli att nåta om den biten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...