Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
coderbob

Solpanel och kontroller

Rekommendera Poster

Panelen mäter 9.5V vid kontrollern och jag har 12.5V på både batteri och lastutgången. Det flyter inga ampere från kontrollern till batteriebankerna och inget är kopplat till lastuttaget. Visserligen ganska fulladdat efter 4 timmars körning från Lysekil till Klädesholmen men lite borde det trycka in med så stark sol idag. Eller? Är de här grejerna nåt att ha eller skall jag uppgradera till en victron mptt kontroller? Panelen kanske är ok? 

 

Många inlägg från mig nu, snart blir jag blockad :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Panelen verkar knas. Borde ge en spänning på typ 18-20 volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att mäta spänningen direkt vid eller på panelen, som @Kane skriver borde den ju vara högre. Om det stämmer där, så kan du ju ha en oxiderad anslutning någonstans, eller början till ett kabelbrott.

 

Om du mätt rätt, så tror jag inte att en omstart av regulatorn hjälper egentligen, men du kan ju prova, koppla bort panelerna, sedan regulatorn från batteriet, det räcker med att bryta ena polen, kanske genom att ta ut en säkring. Sedan startar du regulatorn på nytt utan paneln, sedan kopplar su in panelen igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minutes ago, Kane said:

Panelen verkar knas. Borde ge en spänning på typ 18-20 volt.

Tack. Jag kopplade bort den från kontrollern och mätte till 19V! Kontrollern åker i bingen. Jag skall läsa på om mptt, planera och införskaffa lite mer victron prylar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en ny victron smartsolar mppt 75/15 och nu är det dags att koppla in. Jag sätter en hängsäkring på 15A mot batteriet, kopplar inget på lasten. Jag har hört att det är bra med en brytare och säkring på inkommande plus grån solcellen, borde räcka med en åtkomlig hängsäkring som jag kan rycka vid behov, eller?

 

Hittade även ett litet kretskort som den befintliga panelen är ansluten till, vad är det för något?

IMG20220727165536.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev coderbob:

Jag har hört att det är bra med en brytare och säkring på inkommande plus grån solcellen, borde räcka med en åtkomlig hängsäkring som jag kan rycka vid behov, eller?

Vad är "inkommande"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev coderbob:

Jag har hört att det är bra med en brytare och säkring på inkommande plus grån solcellen, borde räcka med en åtkomlig hängsäkring som jag kan rycka vid behov, eller?

 

Hittade även ett litet kretskort som den befintliga panelen är ansluten till, vad är det för något?

IMG20220727165536.jpg

Visst kan du sätta en hängsäkring där också, men en brytare eller lätt isärkopplingsbar skarv är nog så bra.

 

När det gäller kretskortet så ser det ut att vara något som möjligen skulle kunna ha med polaritetsväxlingsskydd att göra, alternativt att det är dioder för att parallellkoppla två paneler till en regulator. Det hade varit intressant att se vad det står på plinten till vänster, där man anslutit en vanlig jordad nätsladd, kan det vara +IN1 och +IN2 samt minus i mitten ?. Har du en eller flera paneler ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coderbob:

Det blev en ny victron smartsolar mppt 75/15 och nu är det dags att koppla in. Jag sätter en hängsäkring på 15A mot batteriet, kopplar inget på lasten. Jag har hört att det är bra med en brytare och säkring på inkommande plus grån solcellen, borde räcka med en åtkomlig hängsäkring som jag kan rycka vid behov, eller?

 

Hittade även ett litet kretskort som den befintliga panelen är ansluten till, vad är det för något?

IMG20220727165536.jpg

Verkar vara en sån här du har? 

https://sunware.solar/basiswissen/zell_prot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Kane said:

Vad är "inkommande"?

slarvigt språk, ursäkta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, IngemarE said:

Visst kan du sätta en hängsäkring där också, men en brytare eller lätt isärkopplingsbar skarv är nog så bra.

 

När det gäller kretskortet så ser det ut att vara något som möjligen skulle kunna ha med polaritetsväxlingsskydd att göra, alternativt att det är dioder för att parallellkoppla två paneler till en regulator. Det hade varit intressant att se vad det står på plinten till vänster, där man anslutit en vanlig jordad nätsladd, kan det vara +IN1 och +IN2 samt minus i mitten ?. Har du en eller flera paneler ?

 

@pamaguso länkar till det rätta svaret. Det är precis en sådan och panelen (en enda) också. Allt är inkopplat nu och lirar fint! Får se vad den levererar imorgon när solen står högst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, IngemarE said:

där man anslutit en vanlig jordad nätsladd,

Andra änden är fast i solcellen, gissar att den är levererad så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev coderbob:

Det blev en ny victron smartsolar mppt 75/15 och nu är det dags att koppla in. Jag sätter en hängsäkring på 15A mot batteriet, kopplar inget på lasten. Jag har hört att det är bra med en brytare och säkring på inkommande plus grån solcellen, borde räcka med en åtkomlig hängsäkring som jag kan rycka vid behov, eller?

 

Hittade även ett litet kretskort som den befintliga panelen är ansluten till, vad är det för något?

IMG20220727165536.jpg

Schottkydiod kanske?

https://www.electrokit.com/produkt-kategori/dioder/schottky/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...