Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Haraldario

En enda batteribank? Tips?

Rekommendera Poster

Hej! 
Har övertagit farfars 29fots segelbåt som

Har 2st 80Ah Tudor Dual batterier åtskilda av en VridSwitch (1-1+2-2-Off ) . Båda batterierna kan alltså var för sig - eller tillsammans - användas för att starta motor och driva förbrukare.. Dessutom finns ett skiljerelä från motorgeneratorn installerat som alltså prioriterar det ena batteriets laddning först. 
 

Ska nu installera solpanel och batteriövervakare.. Så jag har lite frågor till proffsen: 

 

1. Hur ska jag tänka ifh till att optimera batterilivslängd och prestanda, är inte det bästa att alltid ligga på bägge ihopkopplade ( 1+2 ) och därför ladda ur var och ett jämnt och så lite som möjligt…?   ( får hålla bra koll på batteriststatus bara och isolera ett av dom till motorstart om nivån blir kritisk) ( behöver el till motor, kylskåp, autopilot, navigationselektronik, belysning och mobil-ladd  ) 

 

2. Hur ska jag koppla solpanel och batteriladdare borde jag koppla dem till samma batteri som skiljerelät prioriterar eller tvärtom prioritera det som generatorn väljer sist? 

 

3. Blir batterierna ok balanserat laddade  då när jag som utgångspunkt låter batterierna vara sammankopplade ( 1+2 ) men laddarna sitter på det ena och är det lugna puckar för skiljerelät att jag mestadels använder batterierna ihopkopplade? 

Tacksam för lite tankar…

 

/ Viktor


 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog antingen skaffat ett separat startbatteri och gjort om de nuvarande till en ren förbrukningsbank, eller delat på de nuvarande så det ena är start och det andra förbrukning. Sen får solpanelen ladda förbrukningsbatteriet och motorns generator ladda startbatteriet.

Med tanke på de förbrukare du räknar upp skulle jag välja att lägga till ett renodlat startbatteri, dvs mitt första förslag.

Så:
1. Gör om de nuvarande till ren förbrukningsbank.
2. Skaffa ett nytt batteri som enbart är startbatteri.
3. Koppla in eventuell landströmsladdare på startbatterisidan.
4. Koppla skiljerelä så att startbatteriets spänning (dvs laddström från ev laddare och generator) kopplar samman med förbrukningsbanken och laddar även den.
5. Anslut solpanelens regulator till förbrukningsbanken.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar,

Låter förnuftigt!

 

Det är väl lite så jag tänkt också!,  men det kommer inte bli i sommar! 
 

Men finns det nån vits med att separera förbrukar/start batteri nu när båda batterierna ändå är likadana Tudor Dual..

( Förutom än säkerhetsaspekten att isolera för säker motorstart ).

Är det inte bättre för batterierna så

som banken är nu att de blir jämt laddade/ urladdade, slitas jämnt och att båda batterierna har möjlighet att toppladdas med solpanelen om det går lång tid till landström…?
 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, känner du att du klarar att ha koll, så är det nog bäst att permanent koppla ihop dem, och låta all laddning (solpanel, generator, ev landströmsladdare) gå lika på båda, och även starten gå på båda.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, batteriseparation, eller batteriskiljsmässa.

Undrar när farfar senast köpte nya batterier till båten?

 

Solcellsladdning via MPPT- regulator enbart till förbrukarbatterierna.

Generator laddar som innan båda bankerna via skiljerelä.

Landsrömsladdare behöver du egentligen inte om du har en väl tilltagen solcellspanel.

Men annars är det kanske bäst med en liten modern laddare till varje bank.

Ihopkoppling av batterierna behövs inte, sådana där vridomkopplare 1: 2, 1+2 har Herrn Alzheimer och Mr Murphy tagit kontrollen över. Med andra är det lätt att glömma koppla om när det som bäst behövs. Så släng den omkopplaren överbord… ja eller i containern för elektronikskrot.

 

100W solcellspanel med bra regulator känns bra för att försörja båten om den har ett bra strömsnålt kylskåp. Möjligen kan man behöva litet motorgång eller landström emellanåt, beroende på hur soligt det är och hur varmt det är runt kylskåpet.

Sedan behövs det ett eller flera bra förbrukarbatterier, under 100-150 Ah… nånting skall man inte ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...