Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hallå. Sommar och sol med nya bekymmer. Jag har ett backslag zf 220 som sitter ihop med tamd 63L. Jag var ute och åkte ca 15 dist, och sedan lägger jag i friläge så började det tjuta om bakslaget. Men när jag lägger i växel så slutade det. La i friläge igen och då tjöt det. Men när jag la o backväxel sedan friläge så tjöt det inget.  Vad kan man börja felsöka?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Fairline37phantom:

Hallå. Sommar och sol med nya bekymmer. Jag har ett backslag zf 220 som sitter ihop med tamd 63L. Jag var ute och åkte ca 15 dist, och sedan lägger jag i friläge så började det tjuta om bakslaget. Men när jag lägger i växel så slutade det. La i friläge igen och då tjöt det. Men när jag la o backväxel sedan friläge så tjöt det inget.  Vad kan man börja felsöka?  

Är det rätt olja i backslaget och rätt mängd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag har oljan framför mig och på stickan är det olja.    Men jag vet inte om man ska kolla oljan när den är varm eller kall.. Har för mig att bakslaget är tvärtom mot motorn.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett högfrekvent tjutande ljud i en transmission brukar ju betyda att det är något lager som protesterar, som egentligen har lämnat in. Hur är propelleraxeln fästad i backslaget? Kan du se om axeln rör sig framåt/bakåt när du växlar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ju längre du kör, dessto mer metallspån som sprider sig till absolut allt i backslaget. 

Säger sig väl självt att det bästa och förmodligen billigast är att undersöka backslaget noga och byta det som troligen är skadat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att växeln inte helt går ur i friläge, drar jag lite i reglaget så upphör det. Spänner vajer lite med hjälp av reglaget.. Då upphör tjutet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Fairline37phantom:

Det verkar som att växeln inte helt går ur i friläge, drar jag lite i reglaget så upphör det. Spänner vajer lite med hjälp av reglaget.. Då upphör tjutet. 

Något liknande har jag också råkat ut för i förra båten. Då var det reglagekabelns hölje som inte var fixerat ordentligt. Men det lät ungefär som när man inte får i backen ordentligt i bilen, ett rasslande, inget tjutande.

Det verkar som du hittat och åtgärdat felet. Som @Hybro skriver kan det ju finnas metallspån i backslaget, om du har tur så tycker jag det borde finnas en magnet 🧲 i oljepluggen, det är vanligt att det gör det. Men å andra sidan sitter väl den oljepluggen i botten på backslaget och är omöjlig att nå utan att lyfta ur backslaget först. Du kanske kan hitta någon sprängskiss på nätet eller i båtens samlade dokument, så du kan bilda dig en uppfattning om hur det ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...