Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Igzie

Elkonvertera inombordare

Rekommendera Poster

Jag vill elkonvertera en motorbåt, t.ex. en Ockelbo DC21 (jag vet att det finns många andra daycruisers, säkert lämpligare också, men låt oss använda den som exempel tills vidare). 
Inspirationen kommer från denna sida:

https://plugboats.com/an-electric-inboard-outboard-conversion-that-flies/

 

Kravet är att den skall kunna plana och köra ca 60 minuter i ca 20 knop.
 

Jag vill använda en elmotor och batterier från en begagnad elbil, t.ex. en Renault Zoe  (jag vet att det finns många andra elbilar, säkert lämpligare också, men låt oss använda den som exempel tills vidare).

Men har den motorn rätt/rimligt varvtal?

 

Motor

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/Sök/Bildelar/s1/Renault/RENAULT-ZOE/_/Motor/Motor-Elektrisk-Fram/Alla/ID-45418158/290H28657R

Batteri

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/Sök/Bildelar/s1/Renault/RENAULT-ZOE/_/EL-&-Givare-&-Databox-&-Sensor/Batteri-Högspänning/Alla/ID-49739985/

 

Motorstyrning (alltså den elektriska) kan kanske också hämtas från sagd elbil. Men det kanske inte funkar eller?

 

Vilka uppenbara problem ser ni med ovanstående som koncept?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Igzie:

Men har den motorn rätt/rimligt varvtal?

 

Det är väl det första du får ta reda på, kopplar du motorn till ett drev så finns det olika utväxlingar att välja mellan och sedan olika stigningar på propellrar att välja mellan så om motorn inte är allt för högvarvig så borde det gå.

 

2 timmar sedan skrev Igzie:

Motorstyrning (alltså den elektriska) kan kanske också hämtas från sagd elbil. Men det kanske inte funkar eller?

 

Ja det är ju gjort för att fungera tillsammans så det borde vara det enklaste.

 

2 timmar sedan skrev Igzie:

Vilka uppenbara problem ser ni med ovanstående som koncept?

 

Problem kommer du säkert att stöta på och dom får du lösa efter bästa förmåga det ingår i utmaning som du ger dig in i för det är nog inte bara "plug and play".

 

Första tanken är kylning, elmotorer för båtar finns och dom brukar vara vattenkylda.

Annars en intressant idé som jag gärna följer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag får inte ihop uppgifterna om motorn. Det står 109 hk och 40 KW... 40 KW är ungefär 55 hk.

 

Oavsett vilket så är nog både 55 hk och 109 hk för lite för att köra en dc 21 i 20 knop. (Om vi nu gissar att totalvikten är ungefär densamma som originalet när batterierna kommit i.) 

 

Vilket varvtal motorn hade kunde jag inte hitta men drevet behöver typ 4500 rpm in vid maxeffekt för att trivas.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inne på samma idé men har ingen anledning till att köra i 20 knop utan nöjer mig upp till 8 knop. Du kommer nog få svårt att komma upp i 20 knop med den där motorn men för övrigt ska det fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...