Jump to content
Thursday 29 September 2022
Jorgen01

Mercury 75 hk tvåtakt, ryker.

Recommended Posts

Blev vid en Mercury 75 hk 2004 tvåtakt häromdagen.

I söndags gick den fantastiskt bra.

Dagen efter körde jag i fem knop under tio minuter sen dog den. Och det rök utav bara h….vete. Vid varje startförsök man gör startar den och man kan gasa utan växel i fem sekunder sen dör den i ett moln av rök. Det går även att återstarta men samma symtom uppstår.

Bränsle kommer fram till förgasarna.

Ingen skit i flottörhus.

Tips mottages tacksamt.

42AF6EF2-41DE-484C-976D-DF9F08C06786.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skruva ur stiften och kolla statusen på dom att börja med. Vad luktar röken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla att choken återgår till öppet läge efter start.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev pseudonym:

Skruva ur stiften och kolla statusen på dom att börja med. Vad luktar röken?

Tänker ta stiften i morgon,  röken luktar inte så tungt av olja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuter sedan skrev Rascal:

Kolla att choken återgår till öppet läge efter start.

Ok,skall försöka lokalisera den.

Det klickar i allafall när man trycker in startnyckeln.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Ok,skall försöka lokalisera den.

Det klickar i allafall när man trycker in startnyckeln.

Klicket innebär att solenoiden slår till choken. Frågan är om den kopplas ur efter start, titta in i insugen på förgasarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan vara den automatiska oljeinbladningen som löper amok. Prova med färdigblandad bensin och gör en bypass förbi oljeinblandningsenheten så får du reda på om det är denna som strular.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Craycoat:

Kan vara den automatiska oljeinbladningen som löper amok. Prova med färdigblandad bensin och gör en bypass förbi oljeinblandningsenheten så får du reda på om det är denna som strular.

Kan man börja med att sätta en klämma på slangen till oljetillförseln?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Kan man börja med att sätta en klämma på slangen till oljetillförseln?

Ja det kan du göra, men se till att du kör in oljeblandad bensin så motorn inte går torr.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Craycoat:

Ja det kan du göra, men se till att du kör in oljeblandad bensin så motorn inte går torr.

 

Jag kommer med rapport på lördag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stift ok, oljeklämma ej testad än.

Men det var en som hade en teori om någon plåt som sitter mellan avgaser och vatten, och som kan vara sönder.

Är blocket skumgjutet så går den ej att byta.

Vad är det som menas?

Jag vill ej trötta ut någon verkstad med frågor de ej får betalt för.

Hoppas att det går bra att ställa frågorna här på forumet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-07-29 vid 14:30 skrev Jorgen01:

Stift ok, oljeklämma ej testad än.

Men det var en som hade en teori om någon plåt som sitter mellan avgaser och vatten, och som kan vara sönder.

Är blocket skumgjutet så går den ej att byta.

Vad är det som menas?

Jag vill ej trötta ut någon verkstad med frågor de ej får betalt för.

Hoppas att det går bra att ställa frågorna här på forumet.

Kan det vara plåt nr två som är sönderrostad?

D5EEFDCA-1F30-4167-8023-E4264DB2337B.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

De gånger jag sett vatteninträngning i förbränningsrum har det inte rykt som det ser ut på din bild. Det brukar snarare handla om att motorn tappar en burk och det är vatten på stiftet. 
 

Om stiften ser ok ut dvs inte vatten, rost, renspolat eller sjögräs (haft det på en maskin och vidare felsökning kändes i det fallet överflödig) tror jag inte på vatteninträngning. Jag upplever det inte heller som vanligt på så pass ”nya” 2t…

 

För mig ser det ut som oljerök. Hur snabbt skingras den? Vattenrök har ingen vidare livslängd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Röken hänger kvar och driver bort med vinden.

Jag gjorde några nya starter idag och ett stift såg ut så här.

Den verkar bara tända på två cylindrar.

A220AA16-CE0E-4C6F-B566-AA864BCD3FD1.jpeg

3914D3D6-DF56-40D9-9186-0241A14F0B0F.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det såg ut som det var två vattendroppar på stiftet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det någon som vet var det blir för symtom om nedre vevaxeltätningen gett sig?
Hur mycket av vevaxelkompressionen försvinner och skulle det ryka så mycket då?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-08-02 vid 21:44 skrev Jorgen01:

Plåten verkar vara hel.

CA63C2E6-47C4-4B2D-8034-2B008183702F.jpeg

Hur ser den innersta ut? Min hade hål och jag fick då in kylvatten i cylindern.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om vevkompen försvinner slutar bränslepumpen att fungera. Var med om det på en Evinrude som hade dålig p-box. Den gick bra så länge man gav den bränsle via blåsan eller med elpump, men pumpade som sagt ingen soppa trots ny pump.

 

På Yamaha är det inte helt ovanligt att de börjar nysa på tomgång när packboxen blir dålig och närmsta cylindern leanar ut. Rök brukar det inte bli i alla fall.

 

Har du testat att koppla förbi separatsmörjningen ännu? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev 50sman:

Hur ser den innersta ut? Min hade hål och jag fick då in kylvatten i cylindern.

 

Detta är den innersta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mange249:

Om vevkompen försvinner slutar bränslepumpen att fungera. Var med om det på en Evinrude som hade dålig p-box. Den gick bra så länge man gav den bränsle via blåsan eller med elpump, men pumpade som sagt ingen soppa trots ny pump.

 

På Yamaha är det inte helt ovanligt att de börjar nysa på tomgång när packboxen blir dålig och närmsta cylindern leanar ut. Rök brukar det inte bli i alla fall.

 

Har du testat att koppla förbi separatsmörjningen ännu? 

Jag gjorde ett test med att klämma slangen, men ingen förändring.

Det är möjligt att hela bränslesystemet är fullt av olja som måste köras ut först.

Kanske hela vevhuset är fyllt av olja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Kanske o kanske...

 

På t ex snöskotrar finns ibland dräneringsskruvar längst ned på vevhuset / vevhusen ifall man råkar dränka skotern. 

 

På båtmotorer vet jag inte hur det är. 

 

En sak.  Om du stänger av den separata oljetillförsel,  så MÅSTE du blanda in motsvarande olja i bensinen.  Kanske 2 %. Stor risk annars, att motorn skär. 

 

Detta även om du antar att det redan finns för mycket olja i systemet. 

Du är väl ändå inte tänkt köra med klämd oljeslang e t c,  till ev rök slutar?

Då är det kört. 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det här är otroligt, klämd oljeslang och ändå denna rökutveckling.

För att starta måste det till primening varje gång och gärna underhållas när den vill stanna.återkommer med film.

D7437F81-0B8E-4A45-BF6D-6C8DC1007F33.jpeg

3A83ECF6-8171-404F-848A-396BA72C2758.jpeg

84B53856-EA9F-4AA7-A10F-892B17EADF2B.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Observera oljan som bildas under växel och gaswiren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du provtryckt bränslepumpen och förgasarventilerna? Ibland går det hål i membranet till bränslepumpen vilket får till följd att bensin flödar in i vevhuset. Plocka loss pumpen och pumpa in luft (0,5 bar räcker) i inkommande bensin anslutningen samtidigt som du håller för utgående med fingret (låt anslutningen till vevhuset vara öppen då det är denna du vill provtrycka). Om membranet är tätt så ska den hålla trycket under cirka 10 sek. Gör samma sak med förgasarna, håll upp flottören (löst) och provtryck inkommande bränsleanslutningen med luft 0,5bar och se om någon inte håller tätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
45 minuter sedan skrev Jorgen01:

Observera oljan som bildas under växel och gaswiren.

Ja det är imponerande, luktar den olja eller bensin? Jag skulle säga att med väldigt stor sannolikhet beror dina problem på läckande bränslepump, läckande förgasarventil, eller felaktig mängd oljeinblandning. Alternativt en kombination av ovannämnda fel. För övrigt ser ju motorn väldigt fin ut.

Edited by Craycoat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oljetillförseln är strypt, ändå ryker det.

Jag har haft isär bensinpumpen den verkar ok, inga spräckta membran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det sätt motorn dör på, tvärt som om tändningen slogs av, tyder på tändningsfel. 

Jag lutar därför åt att tändningen slutar funka efter några sekunder.

 

Ihärdig användning av primer leder till att vevhusen fylls med oljeblandad soppa. Att olja ansamlas i vevhusen är normalt, men de skall transporteras bort av det bleed-system som finns just för detta ändamål. Detta system hinner dock inte komma igång innan motorn stannar igen.

 

Jag tror att det hänger ihop enligt ovan.

 

=============================================================0

Motorn har så kallade CDM-moduler, vilket kan göra det lite knepigt att felsöka.

Börja med att koppla bort den svart/gul ledning från de tre CDM-modulerna. Om detta inte hjälper koppla bort de två gula ledningarna vid likriktaren/regulatorn för batteriladdning.

 

Jag misstänker annars överslag i statorn. Laddspänningen till CDM. Denna kan mätas mellan Grön/vit och vit/grön från statorn. Koppla in en multimeter mellan dessa inställd för mätning av växelspänning, V AC. Spänningen är 200 - 300 V, så se till att göra en ordentlig och säker inkoppling. Normalt behöver man en speciell tillsats (DVA) för att mäta spänningens toppvärdet.

Även utan denna tillsats kommer instrumentet att visa en spänning sannolikt betydligt lägre än 200 V och min misstanke är att denna förändras snabbt samtidigt som motorn "stänger av sig".  

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...