Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
coderbob

Mest spännande turen hittills

Rekommendera Poster

Jag körde några timmar lugnt och skönt från Henån till Lysekil via Strömmarna och en sväng in i Fiskebäck, max 7 knop. Det var blåsigt i Gullmarfjorden så jag drog på lite extra för att komma över snabbare. När jag närmade mig Lysekils Norra Gästhamn kände jag en svag men annorlunda doft från maskinen, nästan som bränd gummi eller plast. Det var knökfullt i hamnen men jag hade turen att komma precis när en annan lämnade och fick således en långsides plats. Efter att ha förtöjt och fendrat kikade jag ner i förkabin och ser att duschkabinens botten var nästan helt fylld med vatten (se bild). Jag smakade snabbt och konstaterade saltvatten, öppnade motorluckan och ser att halva motorn är täckt i vatten, 5 cm till och det hade runnit in i brunnen där batterier och annat sitter.

 

Jag hörde att det rann lite vatten och kunde konstatera att slangen på utloppet för saltkylvattnet hade glidit av. Jag fick bra nytta av länspumpen som jag gjorde iordning igår men det tog nästan 45 minuter att länsa undan. Slangen sitter ordentligt nu, tur jag hade en bra slangmejsel.

 

Jag vill inte tänka på vad som hade hänt om inte gästplatsen blivit ledig, då hade jag nog kört vidare neråt Skärhamn. Motorn fick i alla fall bra kylning på både in och utsidan och en halvdan motortvätt på köpet.

1658331764577891683644314214490.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbla slangklämmor vända åt varsitt håll är kutym att man använder på utsatta ställen där det finns risk för vatteninträngning.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det kan ha kommit in saltvatten i motorns oljesump?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken himla tur i oturen!

 

Spola av motorn med sötvatten…om du inte redan gjort det. Det rostar snabbt i saltvatten.

Häll ned något bra rengöringsmedel i kölsvinet, fyll på med litet vatten och låt det skvalpa runt så slipper du en del dåligt lukt efter döda alger och plankon i förruttnelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, pseudonym said:

Dubbla slangklämmor vända åt varsitt håll är kutym att man använder på utsatta ställen där det finns risk för vatteninträngning.

Bra tips, skall sätta dit lite fler!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, raol said:

Frågan är om det kan ha kommit in saltvatten i motorns oljesump?

 

Osannolikt, det är väl högt tryck på oljesystemet och därmed ganska tätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, Georg_Ohm said:

Det rostar snabbt i saltvatten

Den här maskinen är rejält oljig, inte mycket som kan rosta... Men jag gör rent som du föreslår iallafall, stort tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev coderbob:

Osannolikt, det är väl högt tryck på oljesystemet och därmed ganska tätt. 

Sumpen tror jag inte är trycksatt. Det är nog bara slingan från oljepumpen upp genom motorblocket som är under tryck.
Sen var det väl vatten runt motorn även när du hade stängt av?
 

Oavsett, så är det ju enkelt att dra upp oljestickan och kolla.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev coderbob:

Den här maskinen är rejält oljig, inte mycket som kan rosta... Men jag gör rent som du föreslår iallafall, stort tack!

Föralldel!

Jag har upptäckt att Abnet funkar bra vid motortvätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, raol said:

Sen var det väl vatten runt motorn även när du hade stängt av?

100-tals liter. Lite svårt att se på stickan kanske... Har du varit med om något liknande kanske? Hur slutade det hela isf?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minutes ago, Georg_Ohm said:

Föralldel!

Jag har upptäckt att Abnet funkar bra vid motortvätt.

Nice, borde kunna hitta det här i Lysekil. Några tips på rengöring av fönster av glas i båten? Och finns det någon behandling som gör att saltvattnet inte lämnar en beläggning? När jag ändå skall inhandla kemikalier...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev coderbob:

Nice, borde kunna hitta det här i Lysekil. Några tips på rengöring av fönster av glas i båten? Och finns det någon behandling som gör att saltvattnet inte lämnar en beläggning? När jag ändå skall inhandla kemikalier...

Färskvatten med en skvätt T-röd och nån droppe diskmedel är nog det bästa att rengöra glas med. Men att förhindra havsvatten att sätta sig som en beläggning är nog kört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett tag en kombi som saknade torkararm på bakrutan. En dåvarande kollega tipsade om ett medel man har på rutorna, som ett osynligt vax, som gör att vatten pärlar sig och rinner av. Det funkade faktiskt väldigt bra. Minns inte butik eller märke, för det är tio år sen, men det finns säkert många såna produkter på flera ställen. Borde funka fint även mot saltvatten på båtrutor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev raol:

Jag hade ett tag en kombi som saknade torkararm på bakrutan. En dåvarande kollega tipsade om ett medel man har på rutorna, som ett osynligt vax, som gör att vatten pärlar sig och rinner av. Det funkade faktiskt väldigt bra. Minns inte butik eller märke, för det är tio år sen, men det finns säkert många såna produkter på flera ställen. Borde funka fint även mot saltvatten på båtrutor.

Rain-X är ett fabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Jag hade ett tag en kombi som saknade torkararm på bakrutan. En dåvarande kollega tipsade om ett medel man har på rutorna, som ett osynligt vax, som gör att vatten pärlar sig och rinner av. Det funkade faktiskt väldigt bra. Minns inte butik eller märke, för det är tio år sen, men det finns säkert många såna produkter på flera ställen. Borde funka fint även mot saltvatten på båtrutor.

Biltema har ett som funkar

https://www.biltema.se/bilvard/spolarvatskor/siktforbattringsmedel/rain-repellent-2000031773

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Inget av det borde ge en vaxartad yta på glas...

 

Kanske går lika bra med just vax, någon som provat ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev touchwood:

Kanske går lika bra med just vax, någon som provat ?

Typ alla som kört bilen i automattvätt!?

Vist pärlar det när det är nypålagt, så vanligt vax kanske funkar.

 

Rain-X är faktiskt väldigt bra. Använde det i många åt när jag körde 20 mil om dagen tor till jobbet.

Inget behov av vindrutetorkare i motorvägsfart och vattenkaskader från tex. mötande bilar som kör genom en vattenpöl bara rinner bort utan att man förlorar sikten

 

Funkar även bra för att slippa beläggningar på båtrutor och på duschväggar i glas.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Märklig produkt. Enligt säkerhetsdatabladet innehåller den bara isopropanol och lite svavelsyra. Inget av det borde ge en vaxartad yta på glas...

Säkerhetsdatabladet är ju inget recept på produkten.

Endast vissa ämnen behöver redovisas, bla. de som är farliga eller skadliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev raol:

Jag hade ett tag en kombi som saknade torkararm på bakrutan. En dåvarande kollega tipsade om ett medel man har på rutorna, som ett osynligt vax, som gör att vatten pärlar sig och rinner av. Det funkade faktiskt väldigt bra. Minns inte butik eller märke, för det är tio år sen, men det finns säkert många såna produkter på flera ställen. Borde funka fint även mot saltvatten på båtrutor.

Glasvax. Jag har hadt det på båtens rutor nu i tre-fyra år, funkar väldigt bra. Man tycker att vindrutetorkarna skulle skrapa bort vaxet, men inte, det håller.

6 timmar sedan skrev Mackey:

Typ alla som kört bilen i automattvätt!?

Vist pärlar det när det är nypålagt, så vanligt vax kanske funkar.

 

Rain-X är faktiskt väldigt bra. Använde det i många åt när jag körde 20 mil om dagen tor till jobbet.

Inget behov av vindrutetorkare i motorvägsfart och vattenkaskader från tex. mötande bilar som kör genom en vattenpöl bara rinner bort utan att man förlorar sikten

 

Funkar även bra för att slippa beläggningar på båtrutor och på duschväggar i glas.

 

10 timmar sedan skrev Cam72:

Jo, det är just detta som jag har.

Sedan blir det ju en saltbeläggning, men om man bara snabbt kan spola av med sötvatten, där det inte finns några skyltar ”Båttvätt ej tillåten” så blir rutorna bra igen. Funkar även mot kladd av små barns händer och fingrar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-21 vid 00:18 skrev raol:

Märklig produkt. Enligt säkerhetsdatabladet innehåller den bara isopropanol och lite svavelsyra. Inget av det borde ge en vaxartad yta på glas...

 

Men anges även ofarliga ämnen i ett säkerhetsdatablad? Där står 91% Propan-2-ol och 0,5-1% svavelsyra vilket blir 92%.

 

Man kanske kan anta att resterande 8% inte bara är vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ABC:

Men anges även ofarliga ämnen i ett säkerhetsdatablad? Där står 91% Propan-2-ol och 0,5-1% svavelsyra vilket blir 92%.

 

Man kanske kan anta att resterande 8% inte bara är vatten?

De flesta produkter jag kollat på genom åren har haft alla relevanta beståndsdelar uppräknade, inklusive såna som är ofarliga, men det kan så klart vara så att det är en här som inte är med i listan. Nåt enkelt vax är förmodligen helt ofarligt, så det kan ju tänkas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-20 vid 17:54 skrev coderbob:

Jag körde några timmar lugnt och skönt från Henån till Lysekil via Strömmarna och en sväng in i Fiskebäck, max 7 knop. Det var blåsigt i Gullmarfjorden så jag drog på lite extra för att komma över snabbare. När jag närmade mig Lysekils Norra Gästhamn kände jag en svag men annorlunda doft från maskinen, nästan som bränd gummi eller plast. Det var knökfullt i hamnen men jag hade turen att komma precis när en annan lämnade och fick således en långsides plats. Efter att ha förtöjt och fendrat kikade jag ner i förkabin och ser att duschkabinens botten var nästan helt fylld med vatten (se bild). Jag smakade snabbt och konstaterade saltvatten, öppnade motorluckan och ser att halva motorn är täckt i vatten, 5 cm till och det hade runnit in i brunnen där batterier och annat sitter.

 

Jag hörde att det rann lite vatten och kunde konstatera att slangen på utloppet för saltkylvattnet hade glidit av. Jag fick bra nytta av länspumpen som jag gjorde iordning igår men det tog nästan 45 minuter att länsa undan. Slangen sitter ordentligt nu, tur jag hade en bra slangmejsel.

 

Jag vill inte tänka på vad som hade hänt om inte gästplatsen blivit ledig, då hade jag nog kört vidare neråt Skärhamn. Motorn fick i alla fall bra kylning på både in och utsidan och en halvdan motortvätt på köpet.

1658331764577891683644314214490.jpg

 

2022-07-20 vid 17:54 skrev coderbob:

Jag körde några timmar lugnt och skönt från Henån till Lysekil via Strömmarna och en sväng in i Fiskebäck, max 7 knop. Det var blåsigt i Gullmarfjorden så jag drog på lite extra för att komma över snabbare. När jag närmade mig Lysekils Norra Gästhamn kände jag en svag men annorlunda doft från maskinen, nästan som bränd gummi eller plast. Det var knökfullt i hamnen men jag hade turen att komma precis när en annan lämnade och fick således en långsides plats. Efter att ha förtöjt och fendrat kikade jag ner i förkabin och ser att duschkabinens botten var nästan helt fylld med vatten (se bild). Jag smakade snabbt och konstaterade saltvatten, öppnade motorluckan och ser att halva motorn är täckt i vatten, 5 cm till och det hade runnit in i brunnen där batterier och annat sitter.

 

Jag hörde att det rann lite vatten och kunde konstatera att slangen på utloppet för saltkylvattnet hade glidit av. Jag fick bra nytta av länspumpen som jag gjorde iordning igår men det tog nästan 45 minuter att länsa undan. Slangen sitter ordentligt nu, tur jag hade en bra slangmejsel.

 

Jag vill inte tänka på vad som hade hänt om inte gästplatsen blivit ledig, då hade jag nog kört vidare neråt Skärhamn. Motorn fick i alla fall bra kylning på både in och utsidan och en halvdan motortvätt på köpet.

1658331764577891683644314214490.jpg

startmotorn kan ha fått vatten på insidan torka med varmfläkt ,undvik inaktiv startmotor B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...