Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
frekop

Hög motortemp

Rekommendera Poster

Hej, 3L sjövattenkyld mercruiser går varm på höga varv men ligger bra på låga, va tror vi om det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns flera felorsaker, dåligt vattenflöde som beror på igensatt avgassystem, impellerpump, termostat.

Kan även vara topplockspackningen eller spricka /rostskador i topp.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, en fråga bara impellern i drevet har det nåt med motorkylningen att göra eller kyler den bara drevet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara termostaten som är dålig, har kokat den i vatten och ibland öppnar den o ibland inte. Kan jag köra båten idag utan termostat tills den nya kommer? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, frekop said:

Det verkar vara termostaten som är dålig, har kokat den i vatten och ibland öppnar den o ibland inte. Kan jag köra båten idag utan termostat tills den nya kommer? 

 

Tycker jag. Då ser du även hur varm (eller troligen kall) den är med full kylning. Maskin ska gå för kallt. Då är det termostatfel. En dag tar inte livet ur maskin. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp har provat under dagen och kört lite och nu utan termostat kom jag inte ens upp i arbetstemperatur, så det känns ju nästan bekräftat att det var termostaten som spökade. Nu blir det inte mer körning förens den nya sitter i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kanske läge ändå att byta impeller. 

De har s a s begränsad livslängd. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...