GÄ till innehÄll
lördag 20 april 2024
Hybro

Stiltje😮

Rekommendera Poster

BrÀnner diesel 0.8 liter i timmen. 

 

Huga. Detta blir dyrt... 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

0.8 liter i timmen lÄter extremt billigt! Kör du med en modellmotor?

VÄr bÄt drar ungefÀr fyra gÄnger det i marschfart.

 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Yanmar YSM12. 

3 knop. 

 

Snittar 100 liter pÄ sÀsongen, varav 40 till vÀrmaren. 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
Just nu skrev Hybro:

Yanmar YSM12. 

3 knop. 

 

Snittar 100 liter pÄ sÀsongen, varav 40 till vÀrmaren. 

Ok, har inte mÀtt i tre knop. Men i strax över fem knop Àr förbrukningen ungefÀr 3.5 lit/tim. Gissar att det skulle bli drygt tvÄ liter i tre knop.

 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Skulle vĂ€lja att elda pĂ„ lite mer i pannan för att fĂ„ upp farten oavsett vad det kostar. 3 knop dĂ„ kan man lika bra sitta och titta pĂ„ slakande segel och ta sej en pilsner.😂

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Hybro:

BrÀnner diesel 0.8 liter i timmen. 

 

Huga. Detta blir dyrt... 

Kan det stÀmma? Hur mÀter du?

Redigerad av Kane

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett ögonblick. 

Ska skicka ned min graderade mÀtpinne i pÄfyllningshÄlet. 

 

Ingen graderad elektronisk, flödesmÀtareskit. 

 

4 liter sedan avfÀrd för 5 exakt timmar sedan. 

 

Herrejösses va dyyyyyyrt.....!

Typ 140 kr, för NÄgra timmar pÄ sjön. 

 

Å andra sidan hörde jag om en snubbe som stilla lugnt körde upp diesel för 600 kr/timme. 

 

Hade sÄ klart varit billigare att segla. Och ett helt annat nöje. 

 

Men nu klÀmmer jag en skarppilsner för 16 kr. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Wildeside:

Skulle vĂ€lja att elda pĂ„ lite mer i pannan för att fĂ„ upp farten oavsett vad det kostar. 3 knop dĂ„ kan man lika bra sitta och titta pĂ„ slakande segel och ta sej en pilsner.😂

Exakt vad jag gjorde med rökt Ă€lgköttskav till😁

  • Haha 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Hybro:

BrÀnner diesel 0.8 liter i timmen.

Jag vet att du brukar trycka pĂ„ att din motor/bĂ„t gĂ„r vĂ€ldigt billigt, men riktigt SÅ lite kan en YSM12 inte förbruka.Visserligen 0,9 pĂ„ tomgĂ„ng - som Ă€r mycket bra - men gissar att du behöver liiiite mer Ă€n tomgĂ„ngsvarv för att fĂ„ ett par tre knop.

 

Ur Yanmars manual:

bild.png.6594e7f0e36aa040567dca3577caff7f.png

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
Postad (redigerade)

BÀsta sortens tabell. 

Ingen gradering pÄ horisontella axeln. 

 

DÄ förstÄr jag att du tycker det Àr svÄrt att förstÄ mina uppgifter. 

 

Vad motsvarar en ruta? 

 

TvÄ eller fem timmar? 

 

Och alla vet ju att en sÄn axel aldrig kommer att bli linjÀr, eller hur? 

 

Rent fake! 

 

Jag har Ä andra sidan mÀtt under snart 15 Är... 

Ja, jag kanske mÀter fel... 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mer detaljerad:
image.thumb.png.076f0655c67f40da0ed663424e8fc552.png

Redigerad av raol

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Men saken Àr att det Àr jag och inte hunden, som fyller tanken, bestÀmmer farten timme efter timme och lÀser sen av förbrukningen, samt betalar för att tanka. 

 

Hade sambon betalat för brÀnslet stött.... 

Ja, dÄ kunde jag vÀl skarva i typ dubbelt upp. 

 

Ska mer Àn noggrant kolla förbrukningen, nÀr det blir lÀge. 

 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Vi ligger pÄ drygt 1,55 l/h vid 5,5 - 6 knop rÀknat som snitt för en tankning.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

SÄ fort frestar jag aldrig den gamla maskinen. Max 4.5 knop. 

 

Visserligen helrenoverad för 20 Är sedan. 

Kvitto pÄ kolv, cylinder, topp, lager.... 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Vi ligger pÄ drygt 1,55 l/h vid 5,5 - 6 knop rÀknat som snitt för en tankning.

UngefÀr samma för mig. VP 2020.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Brukar marscha i 5,3 knop i plattvatten, det blir motorn glad av, c:a 2000 rpm gör min MD5 dÄ och löper pÄ snÀllt utan att sota igen. Den drar dÄ dryga litern per timme. Vid 3-4 knop ligger jag ocksÄ pÄ c:a 0,8 l/h. 

F3D580B0-E247-43BE-A784-62543E5D376C.jpeg

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Roade mig i gÄr med att rÀkna ut maxförbrukning baserat pÄ uppmÀtta vÀrden (markerade med grönt, uppmÀtta en stilla dag pÄ platt vatten), och sen lite inter/extrapolering, och dÀrefter prestandavÀrden frÄn tillverkarens motormanual. Nu Àr ju detta maxförbrukningen för en optimalt belastad motor vid varje varvtal, sÄ inte nödvÀndigtvis den faktiska förbrukningen, pga omatchad propeller (en propeller kan bara vara optimal vid en viss kombination av varvtal och fart genom vattnet, och Àr suboptimal till dÄlig vid alla andra kombinationer).

 
Men det Àr en betydligt högre förbrukning Àn vad ni andra rapporterar för era motor/bÄt-kombinationer. Och eftersom vi grovt mÀtt upp drygt tre liter i timmen vid fem knop, sÄ verkar det stÀmma rÀtt bra.

 

 

image.png.e54822023f023f52e6fd2d0995f2bad2.png

(HÀr har jag rÀknat med en densitet pÄ 0.8 för diesel.)

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Men det Àr en betydligt högre förbrukning Àn vad ni andra rapporterar för era motor/bÄt-kombinationer. Och eftersom vi grovt mÀtt upp drygt tre liter i timmen vid fem knop, sÄ verkar det stÀmma rÀtt bra.

Vad kan man sĂ€ga annat Ă€n att din kombo av motor, propeller och bĂ„t Ă€r pĂ„ den törstigare delen av registret? đŸ€·â€â™‚ïž

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Peter_K:

Vad kan man sĂ€ga annat Ă€n att din kombo av motor, propeller och bĂ„t Ă€r pĂ„ den törstigare delen av registret? đŸ€·â€â™‚ïž

Det Àr vÀl mer att jag Àr rÀtt skeptisk till att era siffror stÀmmer. SÄ vÀrst stor skillnad mellan förbrukning kan det inte vara mellan dieselmotorer frÄn samma tidsperiod.

 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Det Àr vÀl mer att jag Àr rÀtt skeptisk till att era siffror stÀmmer. SÄ vÀrst stor skillnad mellan förbrukning kan det inte vara mellan dieselmotorer frÄn samma tidsperiod.

 

Det anar jag att du Àr. 
FrÄga dig sjÀlv varför?

Varför tror du mer pÄ din tabell frÄn din tillverkare Àn frÄn min tillverkare?

 

Svaret Àr egentligen enkelt. Eftersom jag bara tar ur 6 hk ur min motor vid 2.000 varv, medan din betydligt större motor tar ur 3-4 ggr mer kraft vid samma varvtal, sÄ behövs mer brÀnsle. 
 

Vid plattvatten Àr det ju lite skit samma att min motor Àr Ät det klenare hÄllet, men gÄr det vÄgor och blÄser motvind sjunker min fart ordentligt, medan du behÄller den för du kan nyttja de hÀstkrafter du försörjer med diesel bÀttre. 

 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Peter_K:

Det anar jag att du Àr. 
FrÄga dig sjÀlv varför?

Varför tror du mer pÄ din tabell frÄn din tillverkare Àn frÄn min tillverkare?

 

Svaret Àr egentligen enkelt. Eftersom jag bara tar ur 6 hk ur min motor vid 2.000 varv, medan din betydligt större motor tar ur 3-4 ggr mer kraft vid samma varvtal, sÄ behövs mer brÀnsle.

3-4 gÄnger? Snarare tvÄ gÄnger. Vid 2000 varv Àr det ca 13.5 hk.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

3-4 gÄnger? Snarare tvÄ gÄnger. Vid 2000 varv Àr det ca 13.5 hk.

Oavsett; dĂ€r Ă€r en del av förklaringen till varför din motor drar mer. LĂ€gg ocksĂ„ till större och tyngre bĂ„t som ger högre motstĂ„nd sĂ„ Ă€r du hemma 🙂 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Oavsett; dĂ€r Ă€r en del av förklaringen till varför din motor drar mer. LĂ€gg ocksĂ„ till större och tyngre bĂ„t som ger högre motstĂ„nd sĂ„ Ă€r du hemma 🙂 

Jo, men nu tror jag iofs inte att det Àr den verkliga effekten vid det varvtalet. Det Àr maxvÀrden vid full motorbelastning. JÀmför man i stÀllet med förbrukningen din tabell anger för 2500 v/7.5 hk, dvs nÀstan exakt samma som effektvÀrdet min tabell har för 1150 v/5.4 kW (7.2 hk), sÄ har min tabell ca 2.1 L/h och din 1.25 L/h. Den skillnaden har inget med bÄten att göra, utan Àr bara en motorfrÄga. Jag tycker det Àr orealistiskt att tvÄ dieselmotorer i nÄgorlunda jÀmförbar storleksklass (jag menar, det Àr ju inte flera hundra hÀstar, eller fartygsdieslar pÄ tusentals hk, utan smÄ, pÄ ensiffrigt eller lÄgt tvÄsiffrigt antal hk), ska kunna dra sÄ olika. Att din skulle dra bara runt 60 procent av min, vid samma effekt.

 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev raol:

Jo, men nu tror jag iofs inte att det Àr den verkliga effekten vid det varvtalet

Jo, fast min motor ger alltsĂ„ 7,5 hk som max pĂ„ maxvarvet 2.500 rpm med sin enda cylinder. Vad Ă€r max effektuttag ur din motor? Är det 3 ggr högre Ă€r det ju inte orimligt att din motor ocksĂ„ drar 3 ggr sĂ„ mycket brĂ€nsle?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Vi ligger pÄ rÀtt exakt 1L/h i cirka 5 knop men det innefattar att man stÄr pÄ lite i motvind/motströms. Vice versa givetvis. TyvÀrr fel propeller kÀnns det som. Med spaken i botten möter motorn inget motstÄnd och skenar ivÀg upp mot 4000Rpm. Inte ok. Nanni 21Hk.

 

Avverkat över 180Nm i Är. Blev 30,4Nm senast igÄr enligt GPS-tripp.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Peter_K:

Jo, fast min motor ger alltsĂ„ 7,5 hk som max pĂ„ maxvarvet 2.500 rpm med sin enda cylinder. Vad Ă€r max effektuttag ur din motor? Är det 3 ggr högre Ă€r det ju inte orimligt att din motor ocksĂ„ drar 3 ggr sĂ„ mycket brĂ€nsle?

Fast sÄ funkar inte motorer. Motorer har en specifik brÀnsleförbrukning, oftast relativt konstant över hela effektomfÄnget. En större motor har normalt sett lite bÀttre verkningsgrad (och dÀrmed specifik brÀnsleförbrukning) eftersom förluster runt kolvar minskar kvadratiskt med volymen (tvÀrsnittsytan i förhÄllande till omkretsen), och cylindervolymen i förhÄllande till cylinderytan Àr ocksÄ större för en större motor, vilket minskar vÀrmeförluster som sÀnker verkningsgraden. SÄ för samma effektuttag ska skillnaden i brÀnsleförbrukning bara vara en frÄga om skillnad i specifik brÀnsleförbrukning. SÄ för att din motor ska dra bara 60 procent av vad min drar vid samma effekt, mÄste Àven den specifika brÀnsleförbrukningen vara 60 procent, dvs runt 190 g/kWh. Det Àr en ganska orimlig skillnad för ungefÀr jÀmnstora motorer, sÀrskilt som MD5 Àr en vÀldigt mycket Àldre motor.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
17 minuter sedan skrev raol:

SÄ för att din motor ska dra bara 60 procent av vad min drar vid samma effekt, mÄste Àven den specifika brÀnsleförbrukningen vara 60 procent, dvs runt 190 g/kWh. Det Àr en ganska orimlig skillnad för ungefÀr jÀmnstora motorer, sÀrskilt som MD5 Àr en vÀldigt mycket Àldre motor.

Fast vi tar ju inte ut samma effekt ur motorn försöker jag sÀga. 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast vi tar ju inte ut samma effekt ur motorn försöker jag sÀga. 

Jo, vĂ€rdet jag pratar om ÄR vid samma effekt, inom nĂ„gra tiondels hk.

 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Det verkar som att inte alla verkar lita pÄ vÄr gps-logg, pÄ vÄr motortimmÀtare och/eller pÄ sjömackarnas brÀnslepumpar.

 

Vi litar pÄ alla tre och Àr sÀkra pÄ vÄr förbrukning.

 

Nu har vi en Beta 25 som Àr sju Är gammal, men Àven vÄr gamla MD11 hade liknande förbrukning  lite lÀgre faktiskt. Vi körde nog mera typ fem knop dÄ.

 

En diesel gÄr snÄlare pÄ högre belastning sÄ det Àr inte alls konstigt att Peter_K:s gamla MD5 gÄr snÄlt.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
27 minuter sedan skrev raol:

Jo, vĂ€rdet jag pratar om ÄR vid samma effekt, inom nĂ„gra tiondels hk.

 

Ja, dĂ„ vet jag faktiskt inte varför din motor Ă€r sĂ„ törstig đŸ€·đŸ»â€â™‚ïž

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...