Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Hans1

Effekt i motorer

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Sitter och funderar här. Jag har en 80hk gammal Mercury från 1982, vad ungefär motsvarar den på en nyare motor låt säga 2000 - 2005 års modeller?
Själv gissar jag på att en fräsch 60-hästare presterar lika bra som gammelmurklan ☺️
Sen dricker ju Mercuryn bränsle som en kamel och det borde väl vara lite bättre på en lite nyare maskin 😆

Redigerad av Hans1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt 1981 ändrade Merc från vevaxel till propelleraxeleffekt. Anledningen sägs vara att Yamaha kom til marknaden med effekten mätt på p-axeln. OMC följde snart efter. Det fanns vid tiden ett sammarbete så att små Mariner var ommålade Yam och stora Merc dito. Bl.a såldes en 60 hk Yam som Mariner med 80 hk Mariner var identisk med din Merc.

Jag har ägt en 115 hk Merc 1983, en rak 6, som identiskt lika några år tidigare såldes som 135 hk. Rätt justerad och om den inte är allt för sliten levererar den säkert närmare 80 hk jämfört med nyare motorer. Den rak 4:a du har är i princip samma konstruktion som 6:an. Tyvärr var alla dessa raka motorer töstiga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att 80hk från 80-talet motsvarar 80hk idag! Skillnaden blir nog om din motor går dåligt idag och jämföra mot en ny. 

Jag skulle dock valt en modern 4-taktare alla dagar i veckan :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Merc raksexa 115-85/86 på en 19fot Silverline båten är runt 6met.

Har också en Flipper 600 mittpulpet med en Merc 150-2017 båten är 610.

Upplever dessa motorer ganska lika fyrtakten med ett bättre bottenvrid men saknar klippet som 2taktaren har vid högre farter.

En sak som är ganska anmärkningsvärt är att raksexan har snudd på hälften av volymen på den nyare på 3liter.

Toppfart raksexa 42,5

Toppfart 150 runt 44 dock med betydligt mindre förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle nog också vilja säga att en 80hk motsvaras ungefär av en 80hk idag. Däremot är slagvolymen intressant inom båtvärlden. En tvåtakt upprättar kraft varje cykel medans en fyrtakt tillryggar kraft vid varannan cykel.

 

Förutom att en förgasartvåtakt släpper ut cirka 30% oförbränd bensin, så brukar fyrtaktare ha en något effektivare förbränning. Så en 1 liters trecylindrig tvåtakt kanske kan ersättas av en 1,7 liters sexcylindrig fyrtakt. 

 

Skulle personligen välja en motor utifrån största tillåtna motorvikt på akterspegeln, samt högsta tillåtna motoreffekt. 

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, då får det nog bli 90 - 100 hk på nästa motor 😃

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...