Jump to content
Saturday 28 January 2023
Sign in to follow this  
larban

Är 85 grader för varmt

Recommended Posts

Motor Md3b blir varmare efter ca en timmes körning i marschfart. Ökar då från ca 80 grader till 85. 
Är det för varmt? 

Har inte på max-gas men gissar att den skulle gå upp ännu något till.

vad säger panelen, har jag ett problem på gång?

Sötvattenkyld/slutet kylsystem inga problem. Sjövattenkyld, då har du ett problem.

Det är sötvattenkylt. Ursäkta glömde skriva det.Martecsystrm. 
anledningen till att jag skriver är att jag tycker tempen gått uppåt i år. Jag har mätt vid termostaten med IR-mätare. Visar lika instrumentet. Bild på instrument. 

4B22914D-3082-4C88-BDAD-4926BE6A6384.jpeg

1 timme sedan skrev larban:

Det är sötvattenkylt. Ursäkta glömde skriva det.Martecsystrm. 
anledningen till att jag skriver är att jag tycker tempen gått uppåt i år. Jag har mätt vid termostaten med IR-mätare. Visar lika instrumentet. Bild på instrument. 

4B22914D-3082-4C88-BDAD-4926BE6A6384.jpeg

85 grader är perfekt. Om det vandrar iväg kanske det är dags att kolla termostaten eller göra rent värmeväxlaren, dom brukar bli igensatta efter ett antal år och tappa effekt.

Här kommer en uppdatering, fortfarande ute på tur på väg mot Öland. 
motortempen gick utan åtgärd tillbaka till dryga 80 grader under många timmars gån. Men vid ett tillfälle efter ca 2 timmars körning och en lunchpaus så klättrade tempen uppåt 90+ grader. Kollade då cirkulationen och kunde inte se någon skvallerstråle i expansionskärlet. Cirkulationspumpen gick och allt verkade normalt. Tog bort 8 mm slangen som ansluter till expansionstanken (skvallerstrålen) och då kom det stråle snabbt. Satte tillbaka och drog inte slangklämman så superhårt denna gång. Sen dess har jag haft ca 78 grader på maskin. 
Mitt antagande är helt enkelt att hålet (2mm) till expandionstanken varit tillklämd och cirkulationspumpen inte kunnat lufta ordentligt. 
vad tros, är det rätt analys?

Edited by larban

De va inte stort hål. 

Ska det vara så litet? 

Reagerade också på det lilla hålet. Vet inte om det är rätt dimension, men jag kan tänka mig att om hålet är för stort sjunker trycket in mot termostaten, vilket kanske är dumt?🤪 

någon som vet vilken dimension det ska vara på hålet?

Efter ca 30 timmars problemfri gång, har nu motorn gått varm igen😣. Hittar inga läckage, ingen vit rök i avgaser, olja fin, inga avgaser i expansionskärlet. Motorn går perfekt, startar direkt. 

När motorn går varm trycker den ut kylarvätska i locket till expkärlet. Jag fyller upp och ser att strålen kommaer, därefter bara att köra igen…till nästa gång det inträffar. Den enda gemensamma nämnare som jag kan se mellan tillfällena är att jag först kört ett längre tag, kanske en timme, stängt av motorn och efter en stund, med varm motor, startat igen. 
Vad kan vara fel? Kliar mig i huvudet nu. Tom på idéer. Hjälp!

Hej

Slangklämman runt cirkulationspumpen får inte vara dragen hårt, kan göra att pumpen kärvar när den blir varm.

Hälsningar Ove

4 timmar sedan skrev Ove-T:

Slangklämman runt cirkulationspumpen får inte vara dragen hårt, kan göra att pumpen kärvar när den blir varm.

Hälsningar Ove

Ah. Ok Tack för tipset. Detta ska jag definitivt kolla. Har iofs hört pumpen  surra även när motorn gått varm,  men kanske ändå? 
Någon som har andra förslag vad jag kan kolla?

Jag hittade till slut en liten läcka på en slang. Den enda slang som inte byttes inför förra säsongen. Den var slut hos martec då. Jag skar bort den bit av slangen som var sprucken, sen har allt funkat. Har fått hem ny och kommer byta inom kort. Irriterande att jag inte såg detta från början. Motorn gick dock aldrig över 90 grader innan jag stoppade.