Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Garpen61

Ställa tändningen på en 4,3 TKS 2005

Rekommendera Poster

När man lyser med stroboskoplampa ska den stå på 0 (noll) för att det ska vara rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack,


säkert jättekorkade frågor...

 

Vad är anledningen till att man ska koppla bort killer switchen och varför ska man koppla ihop de vita kablarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag struntade i hopkopplingar och särkopplingar. Mätte på 1an och den stod 6 efter och den ska vara 10 före. Kanske varit så jättelänge, men mest troligt efter att jag bytte rotor och lock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst är att googla fram motorns ”whorkshop manual”. Och sedan följa stegen. Ibland kan man behöva söka upp fördelar tillverkaren manual ochså.

 

Vad som behövs till just din motor vet jag inte utan att själv sätt mig och googla.

 

Anledningen till att brygga 2kontakter i diagnos uttaget är för att försätta motorn i service läge vilket även gör att man kan ställa grund tändningen. Motorn varvar själv upp till ett förutbestämt varvtal optimalt för att ställa grund tändningen samtidigt som tändkurvan kopplas bort.

 

vissa fördelare köper man istället en speciel kontakt och kopplar in på fördelaren vilket tar bort den inbyggda tändkurvan. Sedan får man själv varva motorn till tex 2000rpm eller vad manualen säger för att sedan ställa grund tändningen.

 

Efter som bensinen stannar i cylindern kortare tid vid högt varvtal så behövs en tändkurvan som justerar tändningen automatiskt. 

så har man ställt grund tändningen 10btdc vid fel varvtal eller utan att koppla bort tändkurvan blir det inget bra.


Det finns även fler sätt så kolla upp vilket som gäller för din motor/fördelare.

Hittar du ingen manual eller vill spara massa tid kan jag rekommendera Emanuals. Det kostar en slant men det kan det vara värt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara lägga till att det var som att sätta i en ny motor efter att ha justerat tändningen, den har nog alltid (så länge jag ägt den i alla fall) stått lite tokigt och blev värre efter utbyta av delar. Bättre klipp, bättre toppfart, lägre förbrukning. Det var klart värt att köpa en stroboskoplampa för detta.

 

Köpte denna: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/elektroniska-testinstrument/tandinstallningslampa-2000020145

 

Är det inte lite märkligt att tändningen ändrar sig när man inte byter själva fördelaren utan bara lock, rotor, kablar och stift. Jag lossade inte fördelaren alls, iofs fick den sig en liten känga när jag klöv rotorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...