Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pear4Life

Kotym vid fullt på sjön och tilläggning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

God dag på er kära medlemmar 😀

 

Stötte på något jag aldrig trodde jag skulle göra... och vet inte hur jag ska reagera. Vet t.o.m inte om det är jag som gjort nåt fel... 

 

Så jag tänkte höra mig för lite lätt.. helt ok att tycka precis som man vill, no hard feelings här 😀

 

Då det är v.29 så är det smockat med båtar ute i det fina vädret. Att hitta en plats är inte lätt. 

Vi upptäcker att det finns en plats ledig (helt utan båtgrannar direkt inpå - närmsta ca 20m bort och med dubbar för tilläggning)

Dock så ligger det folk och solar precis där platsen är. (Dom har badbåtar som ligger på andra sidan udden)

 

Vi lägger till glada som få efter att ha letat plats LÄÄNGE! Döm av min förvåning när jag typ blir utskälld av dom solande stockholmarna som ligger där. Jag förklarar lugnt och metodiskt att det är V.29 på västkusten och då får man samsas på sjön (och på land). 

Vi har efter 2h inte ens lämnat båten då vi vill störa så lite som möjligt då stämningen, minst sagt, är aningens spänd..

 

Observera dock att det kom en annan vänlig skäl som INTE tillhörde badarna och hjälpte oss vid tilläggningen. Han var hemmahörande i en båt längre bort...

 

Så... är jag helt fel ute. Skulle vi inte lagt till på denna plats? 

 

Jag resonerar lite som att dom hade ju kunnat lägga sin egen båt där om dom hade velat se till att ingen annan skulle lägga sig där. 

 

Själv lägger vi ju jbte till på en plats för att sedan ta vårt pick å pack å lägga mig vid en annan plats med dubbar...

 

Känns olustigt detta och skulle vilja veta hur ni andra resonerar...

 

Varit på sjön hela mitt liv och aldrig varit med om detta innan.

 

 

Redigerad av Pear4Life

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gjorde inget fel. Vissa tror att de äger en plats, men det är bara att ignorera energitjuvar.

 

  • Gilla 9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore kul att veta hur du vet att det är stockholmare 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Fogden:

Det vore kul att veta hur du vet att det är stockholmare 

Gissar att det hörs när de pratar. Brukar funka...

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Fogden:

Det vore kul att veta hur du vet att det är stockholmare 

Svårt att missa på dialekten samt att dom pratade om att dom bodde i sthlm... med det inte sagt att jag har något emot stockholmare... men jag tänkte att det kanske fanns en annan kostym på östsidan??? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det fungerar lite olika på ost- och västkusten, beroende på mängden öar, att döma av västkustbekant som tränger ihop sig på ostkusten medan dina "stockholmare" kanske tagit med sina ostkustvanor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det funkar samma på den här sidan av Sverige. Dvs, ligger man och solar på en tilläggningsplats får man räkna med att man får sällskap. Och det finns idioter som gapar och skriker här också, på alla möjliga dialekter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi kom i samma situation idag, någon eller några familjer hade markerat sitt revir med handdukar och badleksaker. Men man vet ihop några av dessa badlakan som låg framför vår tilläggsplats, inget konstigt med det. 
 

Det värsta med just badlakanen är ju att man kan lura båtar att gå på grund. Man kan ovetandes skapa falska enslinjer eller dölja redan befintliga.

 

Jag tycker att trådskapare @Pear4Life gjorde rätt! Man argumenterar inte med nehandertalare, det är bara så. För att förtydliga så är nu inte alla stockholamre sådana, och det framgår emellertid med all önskvärd tydlighet att det finns kognitivt handikappade nehanderthalare utspridda i alla folkgrupper, i alla samhällsskikt, i alla landskap och städer samt då i närliggande farvatten. 

Möjligen kunde du ju be dessa utsocknes att uppvisa lagfarten för den aktuella fastigheten som dom nu inmutat, men det kan vara bättre att handla i tysthet.

 

Sedan kan jag meddela att varenda ö och kobbe av röd granit väster om Lysekil är fullknôkade av båtar, ja även varenda vik eller bukt där det går att ligga på svaj. Så det gäller att inte bara se upp för badhanddukar, utan att även att se vilka öar som inte finns med i segligsbeskrivningar eller hamnbeskrivningar.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vi kom i samma situation idag, någon eller några familjer hade markerat sitt revir med handdukar och badleksaker. Men man vet ihop några av dessa badlakan som låg framför vår tilläggsplats, inget konstigt med det. 
 

Det värsta med just badlakanen är ju att man kan lura båtar att gå på grund. Man kan ovetandes skapa falska enslinjer eller dölja redan befintliga.

 

Jag tycker att trådskapare @Pear4Life gjorde rätt! Man argumenterar inte med nehandertalare, det är bara så. För att förtydliga så är nu inte alla stockholamre sådana, och det framgår emellertid med all önskvärd tydlighet att det finns kognitivt handikappade nehanderthalare utspridda i alla folkgrupper, i alla samhällsskikt, i alla landskap och städer samt då i närliggande farvatten. 

Möjligen kunde du ju be dessa utsocknes att uppvisa lagfarten för den aktuella fastigheten som dom nu inmutat, men det kan vara bättre att handla i tysthet.

 

Sedan kan jag meddela att varenda ö och kobbe av röd granit väster om Lysekil är fullknôkade av båtar, ja även varenda vik eller bukt där det går att ligga på svaj. Så det gäller att inte bara se upp för badhanddukar, utan att även att se vilka öar som inte finns med i segligsbeskrivningar eller hamnbeskrivningar.

Det är typ precis där vi ligger. Aldrig sett så mkt båtar ute! Nu har ju badbåtarna lämnat så det har lugnat ned sig en aning...

 

Men jag ser båtar som har lagt till på högst tveksamma platser då det helt enkelt är "fullt" överallt... Man måste älska vecka 29!

 

Kan iofs ha å göra med att temperaturen imorgon skall bli... svettig! 

 

Men imorgon kommer nog badbåtarna ut igen å jag ska glädjeligen hjälpa dom att lägga till bredvid oss. Vill man vara ifred så ska man inte vara på västkusten vecka 29 när det förväntas bli 30grader 😀 

 

"Finns det hjärterum så finns det stjärterum" 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall börja blåsa upp en del från syd vid 10-11 tiden, då är det svårt att finna bra vikar då man är van vid vind från sydväst eller rent västlig vind. Men det är svårare om det blir vindar på ost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det skall börja blåsa upp en del från syd vid 10-11 tiden, då är det svårt att finna bra vikar då man är van vid vind från sydväst eller rent västlig vind. Men det är svårare om det blir vindar på ost.

Det jobbiga är också att det nästan alltid svänger om till SV-V-NV under dagen, pga sjöbrisen. Bara när det är starka högtryck brukar det blåsa stadigt från SÖ-Ö-NÖ, och sjöbrisen ger då mer avmattning av vindstyrkan än ett riktigt skifte.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Nä, det funkar samma på den här sidan av Sverige. Dvs, ligger man och solar på en tilläggningsplats får man räkna med att man får sällskap. Och det finns idioter som gapar och skriker här också, på alla möjliga dialekter. 

Är det en förberedd tilläggningsplats håller jag med dig, men...

Jag tycker nog att man bör kunna visa mera hänsyn i Stockholms skärgård med 30 000 öar än på västkusten. Här måste man ju sällan lägga sig precis bredvid en annan båt eller precis där någon badar, sitter och fikar eller något.

 

Sedan finns det platser som är extremt populära och väljer man att lägga sig där så får man också acceptera sällskap.

 

Vill man vara ifred har jag följande tips.

  • Skaffa alla hamnguider som finns och lägg dig inte på platser de rekommenderar.
  • Starta sent på dagen så att alla har hunnit lägga till när du kommer fram.
  • Leta upp platser där bara en båt får plats.
  • Var modig och gå in på grunda vatten, gärna mellan en massa grynnor.

Hjälper inte detta så...

  • Spring omkring naken.
  • Kissa från badbryggan om en båt närmar sig.
  • Stoja och skrik, iscensätt gärna ett bråk.
  • Spela vedervärdig musik jättehögt.
  • Lägg ut diverse spring från aktern så långt bort som möjligr.
  • Ät surströmming.

Hjälper inte detta så...

  • Fundera på om det är värt att bränna sönder underlivet,
  • om det är värt att stoja och skrika och lyssna på vedervärdig musik,
  • om det är värt att förtöja för storm och tsunami varje gång eller
  • om du kanske ska avsluta ditt båtliv eller
  • acceptera att man inte alltid får ligga ensam på en bra plats.

 

Vi tillhör de som ofta gillar att ligga ensamma (inte alltid) och de första fyra punkterna brukar räcka.

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Mälaren väster om Sundbyholm var det snudd på båttomt i söndags och ni hade lätt kunnat få en hel ö för er själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det skall börja blåsa upp en del från syd vid 10-11 tiden, då är det svårt att finna bra vikar då man är van vid vind från sydväst eller rent västlig vind. Men det är svårare om det blir vindar på ost.

Jo jag noterade detta i f.m. Skönt då att vi ligger skyddade för sydliga vindar... inga planer på att flytta oss om inte inbäringen skulle visa sig vara allt för påtaglig, men det lär visa sig innan det är sovdags. Ska ju blåsa bra friskt även på natten till torsdag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev JEC78:

I Mälaren väster om Sundbyholm var det snudd på båttomt i söndags och ni hade lätt kunnat få en hel ö för er själva.

Oj! Händer enbart i från oktober till april här på västkusten. Det hade badgästerna som gnällde på mig gillat 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Är det en förberedd tilläggningsplats håller jag med dig, men...

Jag tycker nog att man bör kunna visa mera hänsyn i Stockholms skärgård med 30 000 öar än på västkusten. Här måste man ju sällan lägga sig precis bredvid en annan båt eller precis där någon badar, sitter och fikar eller något.

Alltså, nja…

Det finns ju några öar där man får räkna med sällskap. Har man siktat in sig på t ex Tvättfatet eller Kolnäsviken som det kan bli lite trångt i, så är det ju inte direkt så att man åker vidare till nästa vik för att någon lagt ut badlakan på en klippa en bra bit från sin båt och ”tingat” den klippan också.
Inte jag i alla fall. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Alltså, nja…

Det finns ju några öar där man får räkna med sällskap. Har man siktat in sig på t ex Tvättfatet eller Kolnäsviken som det kan bli lite trångt i, så är det ju inte direkt så att man åker vidare till nästa vik för att någon lagt ut badlakan på en klippa en bra bit från sin båt och ”tingat” den klippan också.
Inte jag i alla fall. 

Ny tycker jag du glömde att citera viktiga delar av mitt inlägg.

Ställen det kan bli trångt i kan väl anses vara extremt populära och i de fallen tycker inte jag att några badande utan båt ska sura om det kommer en båt som vill lägga till.

 

Jag tror jag berättat om när vi var ute och paddlade kajak med barnen (som då var i10 - 13 årsåldern).

Fyra vuxna och fyra barn siter på en klippa tre meter från vattnet och lagar mat.

Då dyker en Express upp och väljer att lägga till just på den klippan trots att det i övrigt är tomt. Inga båtar finns i närheten och det finns massor av andra bra och fina platser runt omkring.

 

Jag blir lite provocerad och frågar varför de inte kan välja någon annan av skärgårdens 30 000 öar när de ser att vi redan är här på den här ön/platsen?

 

Oväntat nog blir det ett trevligt samtal om båtliv och kappsegling.

De ber om ursäkt och förklarar att de kappseglar med båten och att de nu är på semester en vecka och har valt ut vissa platser att ligga på för att inte riskera skador på båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi har idag sökt lä (nåja) i en liten välkomnande hamn som sällan är omnämnd i hamnbeskrivningarna, det är 30° varmt och blåser friskt från syd, sydväst och diverse andra håll pga havsbrisen, landbrisen och lokala förhållanden och meteorologiska fenomen.

Här ligger en snipa, vi och en 48-fots motorbåt på den stora kraftigare bryggan. Här ligger man längsides, det finns inget utrymme att ankra på. Det finns även en klenare brygga avsedd för mindre båtar. Gästplatser på ena sidan, förhyrda platser på den andra sidan av den bryggan, vilket är vanligt i Bohuslän.

 

För kanske ungefär två timmat sedan stod ”Ole” och pratade i mobiltelefon på bryggan samtidigt som han semaforerade med den lediga armen och handen. Ute på fjorden närmar sig nu en större motorbåt på omkring 50 fot eller litet mer. Överst (närmast Gud fader) satt föraren, som då hade kontakt med sin landbaserade vän. Det var säkert en del problem att hålla denna båt stilla mot vinden, uppenbart hade de ingen elektroniskautomatik ombord som skötte den delen av navigationen. Alla båtens fyra fendertar hängde ute. Dom var visserligen stora, väl anpassade till båten, men numerärt väldigt få kan man ju få tycka.

Då börjar ”Ole” ropa till några personer som befinner sig på den andra bryggan, ja det är en betydligt klenar brygga där det då ligger några mindre öppna snipor och nån ht-båt långsides. Har ropar och gestikulerar till dessa för honom okända personer att dessa skall flytta de för dessa personer  okända båtar… att förhala dem så att 5X-aren skulle beredas plats.

Och får då till svar att dom inte vill eller ens kan flytta på några båtar, om det var ovilja eller okunskap framgick inte just då. Och varför i herrns namn kunde han inte masa sig över och göra det själv?

Skepparen, han som placerat sig i vången under vår Herre, reser sig då upp och skriker ut ett budskap till sin kompis, sin före detta kompis, ungefär så här:

-Ja gir helvete om din verdiløse anvisninger…

Varvid han reverserserade båda maskinerna mot varandra samtidigt som det var full kräm åt var sitt håll på bog- respektive häckpropeller… båten vände på en femöring… eller med dagens dieselpriser gick det nog åt minst en hundralapp, men det finns inget modernt talessätt som stödjer frånvaron av mynt.. Alla fyra fendertarna togs in och båten försvann i ett moln av avgaser från någon typ av av fossilbaserad motorbrännolja.

 

Denne båtförare hade nog fler våningsplan mellan sig och högre makter, kanske han härstammade från orten Hell som ligger nånstans på andra sidan gränsen i jämnhöjd ungefär med Åre.


Historien tar inte slut där, för ungefär en timma senare kommer ”amatörräddningen” in med en båt på släp, alltså vänligt sinnade båtåkare som undsatt en haverist med maskinproblem. Haveristen var någon Ryds daycruiser med inombordare. Då började det hända saker på bryggan, det var delvis samma personer som innan, och man visade prov på både gott sjömanskap och kunskapen att lösa samt slå knopar. Båtar förhalades så att både haveristen och dess räddare i nöden fick plats.

Senare kom SSRS ”Rescue Märtha” in, iland hoppade en frivillig sjöräddare (kanske en golvläggare eller tandhygienist…)med ett sådant där ihoprullat paket med verktyg, sådant som förr i tiden medföljde när man köpte en bil eller för den delen även till en utombordare.

Efter ungefär 10 minuter hade man fått igång den före detta haveristens maskin så både denne och Rescue Märtha kunde lämna den klent byggda bryggan, för att sedan stäva åt olika håll.

 

Rescue Mätha har omkring åtta timmars aktionsradie i omkring 30 knop, eller mer, så det kanske inte är så lätt att lista ut var vi är.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Rescue Mätha har omkring åtta timmars aktionsradie i omkring 30 knop, eller mer, så det kanske inte är så lätt att lista ut var vi är.

Nå, jag får väl ändå gissa på att orten med hamnen har en inledning som antyder brist på förfining.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev raol:

Nå, jag får väl ändå gissa på att orten med hamnen har en inledning som antyder brist på förfining.

Tja, om du med ”förfining” avser destillation, eller ett så kallat ”oborstat uppträdande” så kanske det kan stämma bra. 👍 

Men det beror på hur man bétonar ortsnamnet…

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-07-20 vid 07:12 skrev Peter_K:

Alltså, nja…

Det finns ju några öar där man får räkna med sällskap. Har man siktat in sig på t ex Tvättfatet eller Kolnäsviken som det kan bli lite trångt i

Helt okej i Tvättfatet idag. 🙂

Årets varmaste dag.

Bra sällskap, inga handdukspaxade platser och lugnt och städat.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Mackey:

Helt okej i Tvättfatet idag. 🙂

Årets varmaste dag.

Bra sällskap, inga handdukspaxade platser och lugnt och städat.

Själv valde jag Västra Runmarn, här är bara en båt till utöver min 🙂 

Inga badhanddukar här heller. 

 

68047AF1-5246-42EA-8118-6F9BD6F48429.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande inga myggor i Tvättfatet!

Jätteskönt!

Det var också jätteskönt att ta en varmdusch från Biltemas Solar Shower, passar ju extra bra just här...

i Tvättfatet.

I morgon seglar vi med nordlig vind ner till Ålö och firar bröllopsdag på Båtshaket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Biltemas Solar Shower

Länk? Hittar ingen på Biltema nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...