Jump to content
Friday 08 November 2024
GeBe22

Bomfäste rörligt

Recommended Posts

Hej expertisen.

 

Jag ligger i gästhamn för några dagars vila under semestern och gjorde en allmänn koll på båten samt jagade ett irriterande knarr i masten.

 

När jag gjorde det såg jag att nitarna till bomfästet verkar ha lossat, fästet kan röra sig några millimeter och ny aluminium verkar ha nötts fram under de senaste dagarnas segling.

 

Nya monellnitar är förstås svaret, men frågan är vilken dimension, vet forumet?

Bild för referens. Det är en Seldén-rigg från 05 på en 42-fotade. Jag tror sehelhöjden är 18-19 meter.

 

Jag vill ogärna börja borra för att undersöka utan att ha rätt delar på plats, seglandet fortsätter om två dagar.

20220718_153508.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nitarna sitter sannolikt som de ska, men den som monterade fästet använde sannolikt nån form av "gegga" mellan, som nu vittrat bort och gjort att det är glapp. Borra ur nitarna, skaffa nya och sätt dit fästet igen, men utan nåt mellan mast och bomfäste. Det behövs inte, utan leder bara till sånt här knas med tiden.

Edited by raol

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev raol:

Nitarna sitter sannolikt som de ska, men den som monterade fästet använde sannolikt nån form av "gegga" mellan, som nu vittrat bort och gjort att det är glapp. Borra ur nitarna, skaffa nya och sätt dit fästet igen, men utan nåt mellan mast och bomfäste. Det behövs inte, utan leder bara till sånt här knas med tiden.

Nu var ju frågan vilken dimension nitarna har, inte om de behöver bytas eller inte. 😉

 

Hur kommer det sig att du inte tror på en kombinerad fog förresten, både lim och nit?

Moderna limmer är starkare än nit och ofta även svets. För mig känns det som en uppenbart bra idé att uppgradera fogkonstruktionen från 70-talet till 2020-talet.

😉

Edited by GeBe22

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev GeBe22:

Nu var ju frågan vilken dimension nitarna har, inte om de behöver bytas eller inte. 😉

Om du är vid båten är det bara att mäta med ett skjutmått. Har du ingen finns det säkert nån i grannbåt om du frågar runt. Eftersom det är så löst kan du kanske komma åt att mäta i mellanrummet.

Ingen kan säga utifrån bilden vad för dimension det är.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev raol:

...men utan nåt mellan mast och bomfäste. Det behövs inte, utan leder bara till sånt här knas med tiden.

Detta är inte ett bra generellt råd då olika master och beslag kräver olika åtgärder för att förhindra korrosion och/eller att färg på en målad mast lossnar.

Bäst är att kolla upp vad som bör göras vid varje enskilt montage.

 

I det aktuella fallet med ett beslag i aluminium som ska monteras på en aluminiummast kan jag köpa lösningen att inte använda något mellanlägg eller någon tätningsmassa, men...

Jag själv skulle nog välja att ha tätningsmassa mellan beslaget och masten för att undvika spaltkorrosion, en typ  av korrosion som uppstår just när vatten kan bli liggande i en tunn spalt

Det behöver inte vara två metalluska material som skapar spalten.

om_al_figur_7_6.png.2bb9780a0c0dc78c9e3852b37a45e469.png

Bild lånad från https://metallkompetens.se/handbok/om-aluminium/korrosionshardighet/de-vanligaste-korrosionsfallen/

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev raol:

Om du är vid båten är det bara att mäta med ett skjutmått. Har du ingen finns det säkert nån i grannbåt om du frågar runt. Eftersom det är så löst kan du kanske komma åt att mäta i mellanrummet.

Ingen kan säga utifrån bilden vad för dimension det är.

 

Utveckla gärna hur jag kan mäta fram både diameter och grepplängd på nitarna med ett skjutmått som de nu sitter.

 

Skjutmått finns givetvis.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Mackey:

Detta är inte ett bra generellt råd då olika master och beslag kräver olika åtgärder för att förhindra korrosion och/eller att färg på en målad mast lossnar.

Bäst är att kolla upp vad som bör göras vid varje enskilt montage.

 

I det aktuella fallet med ett beslag i aluminium som ska monteras på en aluminiummast kan jag köpa lösningen att inte använda något mellanlägg eller någon tätningsmassa, men...

Jag själv skulle nog välja att ha tätningsmassa mellan beslaget och masten för att undvika spaltkorrosion, en typ  av korrosion som uppstår just när vatten kan bli liggande i en tunn spalt

Det behöver inte vara två metalluska material som skapar spalten.

om_al_figur_7_6.png.2bb9780a0c0dc78c9e3852b37a45e469.png

Bild lånad från https://metallkompetens.se/handbok/om-aluminium/korrosionshardighet/de-vanligaste-korrosionsfallen/

Jag kommer limma i tillägg till nya nitar.

Känns uppenbart och ger avsevärt ökad styrka i förbandet.

Spaltkorrosion är en ytterligare aspekt, men är det verkligen något att fundera över med aluminium?

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev GeBe22:

Känns uppenbart och ger avsevärt ökad styrka i förbandet.

Tvärt om försvagar det. Nitarnas enda syfte är att pressa samman ytorna för att ge friktion mellan ytorna. De klarar inga nämnvärda krafter i sidled. Det är friktionen mellan metallytorna som ger friktion så det duger. Med ett mjukt mellanskikt blir det avsevärt mindre friktion, och det blir skjuvkrafter på nitarna.

Men, har man bestämt sig så har man. Förmodligen är det så överdimensionerat att det ändå funkar hyfsat i detta fallet. Men rätt är det inte.

Edited by raol

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev GeBe22:

Spaltkorrosion är en ytterligare aspekt, men är det verkligen något att fundera över med aluminium?

Spaltkorrosion är absolut närvarande på aluminium, särskilt på målade master där Seldén har en särskild instruktion.

https://support.seldenmast.com/files/595-276-S.pdf

 

Jag tror inte man behöver vara jätteorolig när det häller en eloxerad mast, men det är ändå bra at ha det i bakhuvudet när man monterar beslag.

Vår bom har frätgropar bakom beslag som jag tror beror på spaltkorrosion.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-07-20 vid 00:45 skrev raol:

Tvärt om försvagar det. Nitarnas enda syfte är att pressa samman ytorna för att ge friktion mellan ytorna. De klarar inga nämnvärda krafter i sidled. Det är friktionen mellan metallytorna som ger friktion så det duger. Med ett mjukt mellanskikt blir det avsevärt mindre friktion, och det blir skjuvkrafter på nitarna.

Men, har man bestämt sig så har man. Förmodligen är det så överdimensionerat att det ändå funkar hyfsat i detta fallet. Men rätt är det inte.

Lim, nit, bult fungerar alla på samma sätt, de bygger på friktion.

Det du säger stämmer om man lägger tex en gummiduk mellan ytorna man vill sammanfoga, men det är det inte fråga om här.

 

Här kan du läsa mer om moderna limmer och nitar i kombination: https://www.mynewsdesk.com/se/his/pressreleases/lim-utan-nit-kan-ge-baettre-haallfasthet-474248

 

Det som händer i praktiken är att man använder nitarna för att på ett bra sätt montera limförbandet och resultatet blir alla gånger betydligt starkare än originalet.

 

Av metoderna jag räknar upp skulle jag säga att nitar är det svagaste, men också billigaste alternativet. Svårigheten med lim är att montera det på rätt sätt, vilket påverkar styrkan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-07-20 vid 12:56 skrev Mackey:

Spaltkorrosion är absolut närvarande på aluminium, särskilt på målade master där Seldén har en särskild instruktion.

https://support.seldenmast.com/files/595-276-S.pdf

 

Jag tror inte man behöver vara jätteorolig när det häller en eloxerad mast, men det är ändå bra at ha det i bakhuvudet när man monterar beslag.

Vår bom har frätgropar bakom beslag som jag tror beror på spaltkorrosion.

Intressant, och bra länk!

Det är absolut något att ha i bakhuvudet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En lös nit av tolv ursprungliga kan inte resultera i något säkerhetsproblem att borra ur, för att mäta innerdiameter på hålet där niten satt. 

Hur lång niten minst måste vara (nitad) går enkelt att utröna med en järntråd försedd med en liten 3 mm lång 90 graders vinkel på tråd änden. 

I med vinklade tråden, genom hålet där niten satt. Fiska lite, så känner du när vinkeln hakar i på mastens insida. 

Rita ett streck på tråden vid beslaget utsida... Bara att mäta med t ex SKJUTMÅTTET, som TS nämnde ovan. 

 

- Men nu har väl TS beställt nit. 

Så proceduren kan väl användas som kontroll innan nitning. 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...