Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
supernils

Olja i kylvattnet, Volvo Penta MD1B

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo Penta MD1B i min segelbåt.

När jag närmar mig fullvarv med så ser det ut som olja i kylvattnet vilket jag aldrig sett tidigare.

Jag är övertygad om att erfarenheterna i detta forum kan vara till hjälp, vad har jag för problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Troligen motorolja som följer med avgaserna ur motor och tar samma väg ut som kylvattnet. 

 

Kan bli så om t ex ventilstyrningarna eller oljeskrapring (den nedersta) på kolven gått av eller är sliten. 

Tror inte på revig cylinder, då motorn verkar gå bra, och lättstartad? 

 

OT. Vanligt fel på Saab V4 att avgaserna blev rökblåa när man bytte till annan skarpare syntetisk motorolja. 

Berodde på att de gamla ventilskaftstötningarna av gummi då smulades sönder. Och olja följde med efter ventilskaften i riklig mängd. 

BT. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din tanke om skrapringen är intressant. Oljenivån ligger precis på max. Kanske skulle denna, höga nivå, i kombination med otät ring och högt varv (för det händer bara på höga varv) kunna trycka in olja i cylindern? (Jämför med sura uppstötningar om man springer på full mage 😀)

 

Fråga: Kan olja komma in i avgaserna någon annan väg än via cylindern? Kan det hamna i kylvattnet på nåt sätt om något har spruckit/rostat?

 

14 minutes ago, Hybro said:

Tror inte på revig cylinder, då motorn verkar gå bra, och lättstartad?

Startar på första kompressionen (på sommaren)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, via ventilstyrningarna! 

 

Speciellt på insugssidan. 

Luft och vid förgasarmotor bränsle, sugs in i motorn via insugsventilen, ventilerna. 

 

Ökat kraftuttag ger så klart ett större undertryck vid

ventiltallrik, ventilskaft, ventilstyrningarna o s v, på insugssidan. 

 

Innan du ev river motorn, så börja med toppen, topparna. 

 

Sök information på hur du då går tillväga. 

Är det lösa cylinderfoder i maskinen, så låt de sitta kvar. 

Kan vara svårt med tätningar o s v. 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vevhusventillation Ev problem. 

 

Från vevhuset finns på de flesta motorer även en vevhusventillaton. 

 

Tanken med denna är att ventilera bort det övertryck som blir i vevhuset, p g a att alla motorer läcker förbränningsgaser mm förbi kolvringar ned i vevhuset. 

Oftast som dimma. 

Olja skvalpar även runt i vevhuset i form av droppar e t c. 

För att det inte ska bli för högt tryck i vevhuset, som blåser tätningar mm, så finns alltid en ventillation. 

På gamla bilmotorer i oljepåfyllningslocket längst upp på motorn. T ex Volvo B18. 

 

På moderna motorer via en slang eller ett rör från övre delen av själva vevhuset till insuget. 

För att inte motorolja ska följa med, sitter en oljeavskiljare vid vevhuset, till vilken slang eller rör är kopplad. 

Om det blir tätt för avrinningen för motorolja åter närmaste vägen till vevhuset, kommer olja att tryckas in i insuget. 

 

Delvis tätt, gör att det händer vit högre motorvarv.

 

Känns symptomen igen? 

 

 

Börja du med att undersöka vevhusventillationen! 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I sammanhangen

Yanmar YS-motorer. 

 

Dessa har liggande cylinder och är ursprungligen konstruerad för att monteras horisontellt, för att driva bevattningspumpar i torra länder. 

 

I en båt lutas motorn bakåt (i linje med propelleraxeln).

 

Detta gör att om man fyller motorolja till max-strecket på oljestickan, så överfyller man rätt rejält. Mitt emellan låg och hög nivå motsvara vad jag erfarit max nivå. 

 

Liggande cylinder och

krängning mot styrbord, gör att flytande olja hamnar på cylinderfoder. 

Om fodret och kolvringarna är slitna, eller för den delen relativt nya (ej inslitna) kommer olja upp i förbränningsrummet och motorn rusar okontrollerat. Vilket kan sluta i ren katastrof, för hela båten och/eller

motorn. 

Enda sättet att stoppa motorn är då att aktivera dekompressionsanordningen.

Stoppen funkar ej. Ej heller gasreglaget. 

 

Startförsök bör göras först långt senare. Så att ev diesel 

hinner rinna ned i vevhuset. 

Om inte blir det en rusning till max varvtal än en gång i bästa fall. 

 

Vet ni hur jag lärt mig detta🤪

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...