Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
danielsan123

Rubbing ett måste?

Rekommendera Poster

Rengör båten. Varit i min ägo i ett år. Tvättat med abnet och sedan båtshampo. Testade att köra lite rubbing på ett begränsat ställe akter ut på babord sida och det tog fram lystern rejält. Har handgnuggat lite med autosol och tagit bort de värsta svarta fläckarna. Eftersom rubbing slipar ned gelcoaten tänkte jag prova att hoppa över det steget. Dels för att spara på gelcoaten men också arbetsmomentet. Tidskrävande. Fortsatte med endast polish och sedan vax på babord sida. Men resultatet blir riktigt flammigt. Är rubbing det enda alternativet att få fram lystern igen? Skrovet är från tidigt 2000. 

Om jag måste gå på rubbing kan jag köra över vaxningen rakt av? 

Är väl kanske inte helt kritiskt att den blir spegelblank men det är förstås trevligt. 

IMG_20220717_213419.jpg

IMG_20220717_213447.jpg

IMG_20220717_214113.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du på rubbing. Oroa dig inte för gelcoaten, det går att köra med jämna mellanrum. Finns dom som kör varje år. Inga problem att köra rakt över det vaxade. När du väl fått bort all oxid så är det lättare att underhållspolera och det räcker med ett fint medel.

 

Flammighet kan bero på flera saker. Medel, fel teknik, värme etc. Men som sagt...ta en vända med ordentlig rubbing och sedan vax. Båten kommer se ny ut.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rubbing direkt på en vaxad yta fungerar men är enligt min erfarenhet lite arbetskrävande då man måste rubba bort vaxet också. Fastnar lätt i trasorna eller polermaskinens rondeller som måste bytas ofta. Bättre att tvätta, tex med Abnet, först.

Håller med om att gelcoaten tål många rubbningar men där du fått den fin i år kan det räcka att bara köra fin och lätt polering nästa år. Beror på hur hårt solen kommer åt.

Jag brukar, efter tvätt - ibland med isopropanol - , polera friborden med en medelmjuk skumgummirondell på min roterande polermaskin. Rondellen blöter jag lite grann med vatten och kör på låg fart. Eftertorkar med fuktig trasa, ibland om jag är noga även här med sprit. Sen på med vax.

Vaxets syfte är att skydda ytan mot solen. Blankheten fixar man först.

Man är inte expert på polering den första gången men efter några år blir man successivt bättre och bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. Första semesterdagen imorgon. Lutar åt att gå på med att köra abnet först och ta en vända med rubbing enligt era förslag. Grovrengöringen har varit mest slitsamt så en vända med rubbing kan jag nog kosta på i arbete. Hård rondell till rubbing och mjuk till polish? 

När man håller på och sliter - tips på bra produkter som är prisvärda? Köpte Julas märke Kyoaba. Kanske dumsnålt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev danielsan123:

Tack för tips. Första semesterdagen imorgon. Lutar åt att gå på med att köra abnet först och ta en vända med rubbing enligt era förslag. Grovrengöringen har varit mest slitsamt så en vända med rubbing kan jag nog kosta på i arbete. Hård rondell till rubbing och mjuk till polish? 

När man håller på och sliter - tips på bra produkter som är prisvärda? Köpte Julas märke Kyoaba. Kanske dumsnålt? 

Fick googla. Ja, det är nog skräp. Om du ändå skall göra jobbet, se till att köra på bra grejer. Nu vet jag inte var du bor men försök åk förbi en bättre handel som har lite mer pro-segment. Generellt en lite hårdare trissa för rubbingen och sedan mjuk för wax.

 

Menzerna är bra. På bilden ser det ut som du har en Flex-maskin? Att köra Julas medel på den är som att spruta Felix ketchup på din entrecote.

 

 

 

Redigerad av hbengtsson
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...