Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nicsoft

Utombordare kräver fler och fler startförsök innan den startar

Rekommendera Poster

Jag har en utombordare, Yamaha 90 HK, 2-takts, -00 (6H1). Den startar alltid och går riktigt bra. 
 

Problemet är att förra året startade den alltid på tredje försöker. I år startar den på fjärde eller femte försöket. Tänker att om detta är en trend bör jag åtgärda så det inte blir värre. 
 

1. Vad kan anledningen vara att den blir sämre och hur åtgärdar jag det?
2. Hur snabbt kan man förvänta sig att den här typen av motor ska starta nu? Första försöket? 
 

- Brukar lyfta upp spaken på reglaget (throttle) lite när jag startar. Nu när jag läste i manualen så verkar det som att man kanske inte ska göra det när den är kall… Spelar ingen roll för frågan. 

- Använder STP i en tank i början av varje säsong.

- Den har gått snart 380h. Hm, eller om det var 480… Är inte vid båten så jag kan kolla nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge har du haft motorn?
Har den servats rejält (bl a förgasarrengöring, koll av bladventiler, tändstift, m m), och i så fall när?
Hur har den förberetts inför vinterförvaring?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Hur länge har du haft motorn?
Har den servats rejält (bl a förgasarrengöring, koll av bladventiler, tändstift, m m), och i så fall när?
Hur har den förberetts inför vinterförvaring?
 

Har haft den 4-5 år. Tändstiften byter jag varje år. Ingen förgasarrengöring förutom STP, bladventilerna är inte kontrollerade av mig iaf (första gången jag hör någon nämna dem nu). Vad skulle problemet med bladventilerna kunna vara och vad är dess syfte? Bränslefiltret är rengjort i år och har inte åkt så många dagar efter det. Termostaten och fjädern under den är bytt i år men det borde väl inte ha med detta att göra? Likaså impellern är bytt men borde inte heller påverka detta gissar jag. 
 

Vet inte vad som gjordes innan mig men har fått för mig att ägaren innan inte gjorde så mycket. Åkte nog inte så mycket heller…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske läckage på bränslesystemet?

Alltså att pumpen drar tjuvluft i någon otät koppling.

 

Min gissning, kan vara värt att kontrollera.

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Strosselhuset:

Kanske läckage på bränslesystemet?

Alltså att pumpen drar tjuvluft i någon otät koppling.

 

Min gissning, kan vara värt att kontrollera.

 

/Mathias

Finns det något bra sätt för att kolla om det är läckage i bränslesystemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Hur länge har du haft motorn?
Har den servats rejält (bl a förgasarrengöring, koll av bladventiler, tändstift, m m), och i så fall när?
Hur har den förberetts inför vinterförvaring?
 

Missade svara om vinterförvaring. Jag konserverar den med konserveringsspray när motorn håller på att stanna, som man ska. Fyller på olja. Gjorde fler saker så klart men inget jag tror kan ha med detta att göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Nicsoft:

Finns det något bra sätt för att kolla om det är läckage i bränslesystemet?

Nja, det kan vara knepigt...

Kontrollera alla slangklämmor och efterdra eller kläm med lämplig tång. (Rak avbitare eller den speciella klämtången)

Vrid alla kopplingar och känn om de är stumma, inte glider.

Slangarna kan bli hårda och tätar dåligt då, kontrollera och ev byte.

 

Mycket kontrollera nu hehe...

 

Lite svårt att förklara, lite fingertoppskänsla...

 

Hoppas att det är till någon hjälp och lycka till

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn går bra när den startat och startar bra varm, så är det mest sannolikt att det är något som är specifikt för kallstart som är problemet.

 

Beskriv din startprocedur i detalj,

specielt vad gör du för åtgärd/er mellan startförsöken. Motorn ska normalt starta på första försöket.

 

Vet du om motorn har primer eller chokespjäll på förgasarna?

 

Ett sätt att få en uppfattning om vad som pågår är att ta ur stiften efter ett par startförsök. Är de torra eller blöta av bensin?

 

Att byta stift varje år på en motor som går så lite ska normalt inte behövas, även om det står så i manualen. Nya stift förvaras ju inte i kylskåp.

 

Däremot kan det vara bra att ha en gammal uppsättning monterad vid konserveringen, som sedan byts till ordinarie på våren. Bra att förvara denna extra uppsättning i båten att testa med vid ev. problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev guestsson:

Om motorn går bra när den startat och startar bra varm, så är det mest sannolikt att det är något som är specifikt för kallstart som är problemet.

 

Beskriv din startprocedur i detalj,

specielt vad gör du för åtgärd/er mellan startförsöken. Motorn ska normalt starta på första försöket.

 

Vet du om motorn har primer eller chokespjäll på förgasarna?

 

Ett sätt att få en uppfattning om vad som pågår är att ta ur stiften efter ett par startförsök. Är de torra eller blöta av bensin?

 

Att byta stift varje år på en motor som går så lite ska normalt inte behövas, även om det står så i manualen. Nya stift förvaras ju inte i kylskåp.

 

Däremot kan det vara bra att ha en gammal uppsättning monterad vid konserveringen, som sedan byts till ordinarie på våren. Bra att förvara denna extra uppsättning i båten att testa med vid ev. problem.

 

Den startar bra varm så stämmer att det är ett kallstartsproblem.
 

Efter att jag tiltat ner motorn gör jag så här: 
1. Pumpar upp bensin och öppnar luftventilen (ordning på dessa kan nog variera). Jag pumpar tills jag känner motstånd och så trycker jag lite till bara för att. Kan det vara ett problem, pumpar jag in för mycket?  

2. Lyfter upp ”throttle” lite. Spaken man kan lyfta ovanpå lådan där växelhandtaget sitter. Lyfter den nog inte så mycket så det blir så mycket högre varvtal. Typ tills det börjar ta emot. 
3. Vrider på nyckeln kanske tre sekunder.

4. Pausar 1-2 sekunder

5. Upprepar 3-4 tills den startar. Efter ett litet tag går den ner i varv. 

6. Det har hänt att den stannar med en lite smäll/puff (inte så hög) ibland precis när den startat. När jag startar den igen efter det så går den utan att stanna. 
 

Kan det bli problem om tändstiften sitter i på vintern alltså? 
 

Gällande din fråga om primer/chokespjäll så försökte jag reda ut vad jag har m.h.a. google och manualen. Manualen säger ”om du har primerversionen…” så ingen ledtråd där. Reder inte ut det med google heller. Går inte att trycka in nyckeln innan jag vrider om så gissar att den typen av chokefunktion saknas. Sen att motorn går ner i varv efter någon minut, kan det vara någon indikation på elektrisk choke? Hur vet jag om jag har någon primer? Finns ingen liten spak inne i motorn (förstår att det kan sitta på någon primerventil). Eller helt enkelt, hur vet jag om jag har primer eller chokespjäll och vad är skillnaden? 
 

Ska testa ditt förslag med att kolla tändstiften efter ett par försök. Gissar att jag ska försöka se om de är blöta, eller hur? Borde funka när den ligger i annars finns det fler tändstift i affären… Har ett snäpp mjukare tändstift jämfört med specat i manualen på inrådan från en båtmek. 

Redigerad av Nicsoft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan i ofs vara så att 33 är automatiskt styrd via en termostat. Men det måste inte vara så. Du bör prova att slå på tändningen och därefter trycka in nyckeln under ca 3 sek före startförsök. Är det choke så håll nyckeln intryckt under startförsök. Förgasarsmällar tyder på för lite bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev guestsson:

Har inte tillgång till sprängskisser för Euro-modeller. Länkar en 90 hk 2001 US modell. Kolla om du hitter primeventilen 33 på din motor. 

 

Du beskriver inte hur du använder primer alt. choke.

 

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard/90hp/90tjrz-2001/carburetor

Japp, den finns på min sprängskiss också. ”Start assay” heter den, samma som primer? Hittade också i manualen nu att det är prime start. 
 

Primer vet jag inte vad jag ska göra för att använda. Något speciell procedur? Choke försökte jag beskriva/fråga om. Kan inte trycka in nyckeln så den typen av choke finns nog inte. Kanske som du skrev i ditt andra inlägg att den kan vara elektronisk choke vilket jag spekulerade i då motorn går ner i varv efter någon minut (så då måste väl något gjort att den gick på högre varv först, exempelvis choken). Tänkte att jag ger så mycket information som möjligt så kan ni som vet mer förstå min motor gällande choke och prime. Kanske behövs mer information? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev guestsson:

Kan i ofs vara så att 33 är automatiskt styrd via en termostat. Men det måste inte vara så. Du bör prova att slå på tändningen och därefter trycka in nyckeln under ca 3 sek före startförsök. Är det choke så håll nyckeln intryckt under startförsök. Förgasarsmällar tyder på för lite bränsle.

Som jag skrev i mina andra inlägg så kan jag inte trycka in nyckeln så den chokefunktionen finns nog inte. Är nog elektrisk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var nere vid båten och en gammal sjöbjörn hängde med och kollade. Han sa ”gör som du brukar men pumpa inte fram bensin”. Jag han testa en gång utan att den startade och utan att ha lyft primern. Sen lyfte jag upp primern (verkar det heta enligt bild) och då startade den. 2 ggr alltså. Får testa en gång till när den kallnat. Blir först slutet av veckan, ska bort, postar här sen. Får vi se om den startar på en gång om jag inte pumpar fram bensin och lyfter upp primern. Flödade den kanske för mycket. 
 

Blir lite osäker på choken. När jag testat på någon annan båt trycker man in nyckeln 10-15 mm. Kan det vara så att det på en del endast är någon millimeter? Kolla filmen, kanske svårt att se men kan det vara choken sista mm? 
 

Videon på ”choken” är för stor att ladda upp tydligen… Men tänk att jag trycker in nyckeln 1-2 mm. Såg nu ett svar från raol att det finns ingen choke om man har primer så då är den frågan utredd. 

71D14E87-0295-4E18-98C0-A3E3164E3308.jpeg

Redigerad av Nicsoft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den primer finns det ingen choke.

Primern har en liten pump som sprutar in extra bränsle för att ge en mer bränslerik blandning vid starten. Choke stryper lufttillförseln för att ge mindre luft, och på så vis ge mer bränsle. Båda åstadkommer samma sak, men på olika sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

Har den primer finns det ingen choke.

Primern har en liten pump som sprutar in extra bränsle för att ge en mer bränslerik blandning vid starten. Choke stryper lufttillförseln för att ge mindre luft, och på så vis ge mer bränsle. Båda åstadkommer samma sak, men på olika sätt.

Kanon, tack för den informationen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...