Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Undrar om anläggningarna kommer att skötas bättre i år eller om allt är som vanligt?

I hemmahamnen Hönö Klåva och på Rörö har det funkat bra hittills, så en bra start i varje fall.

 

Jag skrev till Transportstyrelsen tidigare i år och påtalade en en del brister i allmänhet så som otillgängliga tömningsbryggor samt dröjsmål med reparationer och översyn och fick svaret att ”de håller på att omarbeta regelverket för mottagning av avfall”.  
Vi får väl se hur det ter sig i praktiken när de är klara med det jobbet.

Även Hav och vatten fick även de ett brev och svaret från dem är att de för dialog med Transportstyrelsen kring frågor om sugtömning men att de inte har något mandat att påverka arbetet.

Än så länge är ställningen 2-0 till sugtömning mot ”fultömning” i år och man kan ju bara önska att nollan står sig.


Jag blir förvånad över hur många som har åkt båt i många år tycker att sugtömning verkar krångligt och ett ”modernt hittepå” och alltså tömmer i havet fastän båten har däckstömning?

Men jag hjälpte en vän att fixa bl.a däckstömning  på hans båt så jag hoppas att han använder den flitigt i år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ordnade ju med en större septiktank, så jag behöver inte sugtömma speciellt ofta.

Grundsund, fungerar bra, bra sugkraft, lång slang.

Kungshamn/Guleskär, Kustbevakningens fartyg blockerade sugtömningen, och man hade koll på vem som tankade vitt eller grönt…

Hunnebo, ny pump för i år, fungerar bra.

Bovallstrand, fungerar bra.

Grebbestad, provade inte själv, men såg andra som tömde (!)

Hamburgsund, Fogelsang, fungerar mycket bra.

Fjällbacka, hittade vi aldrig.


Transportstyrelsens hamnkartan var tidigare värdelös, nu efter det att dom gjort om den är den totalt värdelös.

 

Men bara en gång har det varit en båt innan oss som tömt. Och jag såg bara en båt i Grebbestad som tömde.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Transportstyrelsens hamnkartan var tidigare värdelös, nu efter det att dom gjort om den är den totalt värdelös.

Ja, det var inte många rätt där. Tittar jag på mina "hemtrakter" så ligger en av Jönköpings Gästhamns sugtömningsstation.....mitt inne i en park:

bild.png.6ae653ea9fa3c6423fc40a6042c57d81.png

 

Och i min hemmahamn har man nästan precis prickat min båt med placeringen av tömningsstationen. Nog för att vi har en station, men den ligger ju inte alls där:

bild.png.38e85b279121b620040ec1b334200907.png

 

Synd om de boende i Karlsborg vid kanalen, som riskerar att få besök på sina privata bryggor och fastigheter av turistbåtar som är i tömningsbehov. I verkligheten ligger både tömningsstationen och Bottensjön längre västerut på andra sidan en normalt stängd vägbro:

bild.png.6ec499b92e292837802543393221acf0.png

 

Som du sade - fullständigt värdelös !

Redigerad av IngemarE
Stavfel...
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja det är riktigt dåligt.

man får ju hoppas att slopad möjlighet att felrapportera inte är en lösning på tillsynen av tömningsstationerna och den dåliga placeringen av många stationer ”döljs” av undermålig positionsangivelse på kartan 🙄

Då är ju nästa naturliga steg att även slopa tömningslagen för fritidsbåtar och så får det vara frivilligt istället.

Inte ens länken i appen till hemsidan funkar.

 

7719C4D0-EB1E-41F0-BEE3-24AA7A208A49.png

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Ja, det var inte många rätt där. Tittar jag på mina "hemtrakter" så ligger en av Jönköpings Gästhamns sugtömningsstation.....mitt inne i en park:

bild.png.6ae653ea9fa3c6423fc40a6042c57d81.png

 

Och i min hemmahamn har man nästan precis prickat min båt med placeringen av tömningsstationen. Nog för att vi har en station, men den ligger ju inte alls där:

bild.png.38e85b279121b620040ec1b334200907.png

 

Synd om de boende i Karlsborg vid kanalen, som riskerar att få besök på sina privata bryggor och fastigheter av turistbåtar som är i tömningsbehov. I verkligheten ligger både tömningsstationen och Bottensjön längre västerut på andra sidan en normalt stängd vägbro:

bild.png.6ec499b92e292837802543393221acf0.png

 

Som du sade - fullständigt värdelös !

Två av tre ligger ju iallafall vid vattnet… jag har sett positioner mitt i villaområden och i industriområden…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Över midsommarhelgen, typ torsdag till söndag, låg Sjöfartsverkets underhållsfartyg Scandica och totalblockerade sugtömningen i Hunnebo. Den efterträddes av nån slags arbetspråm som låg där flera dygn. Så under en vecka, i början av högsäsongen, kunde sugtömningen där inte användas.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Över midsommarhelgen, typ torsdag till söndag, låg Sjöfartsverkets underhållsfartyg Scandica och totalblockerade sugtömningen i Hunnebo. Den efterträddes av nån slags arbetspråm som låg där flera dygn. Så under en vecka, i början av högsäsongen, kunde sugtömningen där inte användas.

 

Ja just i Hunnebo är det ju en dålig placering av tömningsstationen efter att det verkar vara den enda platsen för större fartyg, inte ovanligt att det ligger skutor där heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Makro:

Ja just i Hunnebo är det ju en dålig placering av tömningsstationen efter att det verkar vara den enda platsen för större fartyg, inte ovanligt att det ligger skutor där heller.

Precis. Det är dessutom en plats som är rejält utsatt för svall, dels från passerande båtar utanför, dels från snabba båtar som bromsar in inför hamnen och avger den där extra kraftiga inbromsningssvallvågen precis mot norra kajen.

Jag är av åsikten att ALLA sugtömningsanläggningar ska ligga på helt friliggande flytbryggor, utan landgång. Då finns det bara en anledning att förtöja där.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
55 minuter sedan skrev raol:

Precis. Det är dessutom en plats som är rejält utsatt för svall, dels från passerande båtar utanför, dels från snabba båtar som bromsar in inför hamnen och avger den där extra kraftiga inbromsningssvallvågen precis mot norra kajen.

Jag är av åsikten att ALLA sugtömningsanläggningar ska ligga på helt friliggande flytbryggor, utan landgång. Då finns det bara en anledning att förtöja där.

Är det någon som varit och tömt i Grundsund?

Sugtömningen ligger längst söderut på den västra kajen, som ni vet så gäller inte skyltar med text och piktogram för analfabeter och piktolytiker. Således ligger det båtar förtöjda på sugtömningsplatsen. Men slangen är bortåt 15 meter lång, och genomskinlig… så det gick alldeles utmärkt att dra slangen längs kajen till iallafall de närmaste gästplatserna.

 

Jag tycker att industrikajen på Guleskär i Kungshamn också är rätt så hopplös. Kajen är ju rätt så hög, och det är en skiten industrikaj där det inte sällan ligger större fartyg, och då ibland sådana tillhörandes statliga verk. 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och i Styrsö Sandvikshamnen satt en ”ur funktion” lapp på pumpen, så det blir ingen tömning där i morgon och det ligger en skuta vid kajen mot farleden men slangen såg ut att möjligen kunna räcka till kajen vid inloppet, det vet kanske du @Georg_Ohm?


Jo vi har tömt i Grundsund för ett par år sen och då minns jag också att det låg gästbåtar där men vi lyckades tajma ett ”fönster” då kunde lägga till.

Håller med om Guleskär…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev Makro:

Och i Styrsö Sandvikshamnen satt en ”ur funktion” lapp på pumpen, så det blir ingen tömning där i morgon och det ligger en skuta vid kajen mot farleden men slangen såg ut att möjligen kunna räcka till kajen vid inloppet, det vet kanske du @Georg_Ohm?


Jo vi har tömt i Grundsund för ett par år sen och då minns jag också att det låg gästbåtar där men vi lyckades tajma ett ”fönster” då kunde lägga till.

Håller med om Guleskär…

Ja den lappen har suttit där länge. Det finns sugtömningar på Yttre Saltholmen och Hinsholmskilen vid mastkranen mellan O och Q, sedan på flytbryggan på  ocken av Q-bryggan.

Däremot är Donsös totalt hopplös, den var svår att nå redan innan dom la i flytbryggan för tillfällig tilläggningen.

Men slangen är lång i Stryrsö Sandvik, en gång hade en gaffeltruck kört över slangen….

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar bli lika mycket komik i pr med andra ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev FIATX19:

Verkar bli lika mycket komik i pr med andra ord.

Joda, ändå blir det kOnflikt mellan Påmastare och toatankstömmare.

Inte heller Grefab var så bra på alfabetet när det begav sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ni verkar ha problem med både sugtömning och brist på öar att lägga till vid där nere på västkusten.

 

Det händer väl att någon anläggning inte funkar eller är otillgänglig även i Stockholms skärgård, men det största problemet är nog...

  1. För få verkar använda sugtömning.
  2. Det är lite glest mellan sugtömningarna i ytterskärgården.
Redigerad av Mackey
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i Mälaren så har så har Stockholms stad fixat pumpen vid Råcksta (iofs inte deras fel att någon idiot eldade upp grejerna häromåret), skönt att slippa åka så långt för att hitta en pump som fungerar att använda även när man är ensam i båten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gullholmen idag…. Katastrof, eller nästan iallafall.

Under de senaste åren har jag försökt att tömma där har ingen lyckats. Idag liksom förra gången var slangen i anslutningen till munstycket sprucken och det rann ute en massa….. ja ni vet vad, rann ut på däcket.

Men det positiva är ju iallafall att sopcontainern var borta, liksom båten som alltid låg i vägen.

 

Mollösund, SSRS och Räddningstjänsten hade uppvisning, det vara väl Sjöräddningens dag i dag, tror jag. Det var en massa folk och båtar på bryggan så jag lät bli att gå in där.

Men vi mötte iallafall S/S Bohuslän på norrgående i sundet!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stenungsunds Yachtclub.

Bra placering längst ut på bryggan nästan under bron till Stenungsön.

Men vad hjälper det när den inte fungerar? Jag tror det är en sådan där rackare där själva pumpen står någonstans inne i land. Grönlampa tänds, men ingen puppverkan, nödstoppet provar och återställt, ingen pumpverkan. Dessutom ett sådant där vinklat munstycke med trasig manschett.

Det finns en sugtömning i norra hamnen också. Den har jag inte testat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi drabbats av två bakslag vad gäller sugtömningar i Stockholms skärgård.

  1. En flytande tömningsstation som finns i appen Hamnkartan som Transportstyrelsen ha fanns inte i verkligheten.
  2. En flytande handpumpad tömningsstation hade det förhatliga vinklade munstycket som måste tryckas mot förskruvningen.

Inget problem med något av detta egentligen, men...

  1. Varför uppdateras inte appen kan man undra? Det verkar som Transportstyrelsen släppt en ny app istället för att uppdatera den gamla och därmed slutade den gamla att uppdateras med ny information om aktuella lägen på sugtämningsstationerna. Det fanns turligt nog flera anläggningar på vår väg.
  2. Nu var jag inte ensam, så det funkade ju att en pumpade och en höll munstycket på plats, men är man ensamseglare blir tömningsstationen oanvändbar.

Transportstyrelsen hänvisar klagomål till "ägaren" av anläggningen, men hur vet man vem som äger en viss anläggning när det inte framgår i den information som Transportstyrelsen presenterar.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen på Vrångö funkar men har något läckage så man måste suga havsvatten först innan den kommer igång, meddelade hamnkapten.
På Åstol satt det en pressening/huva över pumpen och det tror jag att gjorde när jag var där för några år sen också, glömde tyvärr att fråga om den funkade, men då hade man nog inte försökt att gömma  den?
Pumpen på Knippla funkar dock som den ska.
Det är tydligt att tömningspumpar är inget som man prioriterar i hamnverksamheterna och kommer det inte att finnas någon som kontrollerar att pumparna fungerar så kommer man nog på sikt att träffa på fler trasiga än fungerande.

I år beställde jag en ny impeller till fultömningspumpen att ha på reserv för jag befarar att den kommer att behöva användas oftare.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnhamn, som skrutit med sin miljömedvetenhet och sin toasug.

Backade in till den rätt svåråtkomliga sugen och när vi var på plats kunde jag läsa på ett plakat med liten text att sugen hade ”väldigt osäker funktion”.

Öppnade det lilla skåpet för att se hur det såg ut därinne och hitta På-knappen. Där inne var det tomt sånär som på några rörbitar!

Varför inte sätta en stor lapp på eländet att den är ur funktion så man ser det innan man krånglar sig in?!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Makro:

Pumpen på Knippla funkar dock som den ska.
Det är tydligt att tömningspumpar är inget som man prioriterar i hamnverksamheterna och kommer det inte att finnas någon som kontrollerar att pumparna fungerar så kommer man nog på sikt att träffa på fler trasiga än fungerande.

I år beställde jag en ny impeller till fultömningspumpen att ha på reserv för jag befarar att den kommer att behöva användas oftare.

Hur är det på Hyppeln? 

Här har det ju varit si och så, där det enligt en källa varit så att hamnvärden upplåtit byggplatsen vid sugtömningspumpen till en långtidsförtöjd segelbåt, vilket naturligtvis skapat irritation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte testat Hyppelns pump men det går ju att lägga till för tömning på ”kortsidan” vid pumpen om man inte har för stor båt.

Annars är ju långsidan av kajen avsedd för båtar över 12 meter, även där pumpen står vad det verkar.
Segelbåten som låg där har jag inte sett till i år

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skärhamns pump/brygga är nog en av de bästa, väl utmärkt/ skyltad, enkel tilläggning och kraftig pump.

Allt var klart på 10 minuter från tilläggning till avgång.

 

738D3D43-B2FB-4D62-94DE-E92EE89E6380.jpeg

CE757D31-833A-4E91-98A0-EB10F42AB04B.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Skärhamns pump/brygga är nog en av de bästa, väl utmärkt/ skyltad, enkel tilläggning och kraftig pump.

Allt var klart på 10 minuter från tilläggning till avgång.

 

 

 

Då har du för klen avluftning, jag klarar tilläggning, sugtömning och avgång på 7 minuter och 30 sekunder om förhållandena är gynnsamma.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Då har du för klen avluftning, jag klarar tilläggning, sugtömning och avgång på 7 minuter och 30 sekunder om förhållandena är gynnsamma.

Beror det inte också på mängden skit som ska sugas?

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Då har du för klen avluftning, jag klarar tilläggning, sugtömning och avgång på 7 minuter och 30 sekunder om förhållandena är gynnsamma.

Ja jag kör bara med 19mm men sen har jag på känn att jag inte har din snabbhet och teknik som måste vara hämtad från F1- teamens hjulbyte 😉

Redigerad av Makro
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Då har du för klen avluftning, jag klarar tilläggning, sugtömning och avgång på 7 minuter och 30 sekunder om förhållandena är gynnsamma.

Sannolikt snabbare är vad en "påfyllning" tar... 😀

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klädesholmens anläggning funkar bra och även om den har munstycket med krage tätade det bra.
Det är bra djup vid bryggan och den är hyfsat lång, det enda är att man satt en balk som är lite i vägen, precis vid bryggkanten som skydd för att båtvagnarna inte ska rulla i hamnen vid upptagning/ sjösättning.

 

Bonus för att en av hamnvärdarna som tar emot i gästhamnen även tog tamparna vid tömningsbryggan 🏆

 

Under de två dygnen vi låg där såg vi ingen annan som tömde, men det var hyfsad omsättning på båtar i gästhamnen och på restaurangen på andra sidan hamnen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-07 vid 17:46 skrev Makro:

Klädesholmens anläggning funkar bra och även om den har munstycket med krage tätade det bra.
Det är bra djup vid bryggan och den är hyfsat lång, det enda är att man satt en balk som är lite i vägen, precis vid bryggkanten som skydd för att båtvagnarna inte ska rulla i hamnen vid upptagning/ sjösättning.

 

Bonus för att en av hamnvärdarna som tar emot i gästhamnen även tog tamparna vid tömningsbryggan 🏆

 

Under de två dygnen vi låg där såg vi ingen annan som tömde, men det var hyfsad omsättning på båtar i gästhamnen och på restaurangen på andra sidan hamnen.

Det är samma team med hamnvärdar i Skärhamn och på Klädesholmen. Jag blev förbryllad förra sommaren, undrade om hamnvärden hade en tvillingbror…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rörö idag.
En av de få gånger som jag upplevt kö till sugtömningen, en segelbåt ligger och tömmer och några vänner väntar på att komma in och vi på kö där efter 😮

Men som vanligt har den bryggan få besökare i övrigt med tanke på omsättningen av båtar i gästhamnen.

1F68043E-8BEE-4B82-9836-4CD48D8D47DA.jpeg

76EAC7A2-AE48-499E-8C54-EAAB3A6D27E8.jpeg

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...