Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Baltic_coastal

Val av segelbåt

Rekommendera Poster

Hej.

Här kommer nog ett uttjatat ämne, men vill få tips av er ”gamla sjöbusar”. Vill byta från motorbåt till segelbåt, har lite segelerfarenhet men betraktar mig som novis. Söker en 30-34 fot, för två personer mestadels. Ingen av er vet vad som passar mig, men ni kan kan delge vilken båt ni har och som stämmer in för er på min prioriteringslista. Listan är i fallande ordning vad jag (tror mig) prioritera högst.

 

1: Lättmanövrerad i hamn

2: komfortabel=ljus, rymmlig, bra veckoboende

3:  Rolig seglare (för novis)

4: Grundgående, max 150-160cm

5: Går fint i grövre sjö

6: Kan seglas ensam

7: Rorkult

 

Tack/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1+3+4 blir svårkombinerade, är jag rädd. 
Grundgående brukar betyda längre köl, och då blir den varken rolig att segla eller lättmanövrerad i hamn. 
 

Finns det någon budget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baltic_coastal:

1: Lättmanövrerad i hamn

2: komfortabel=ljus, rymmlig, bra veckoboende

3:  Rolig seglare (för novis)

4: Grundgående, max 150-160cm

5: Går fint i grövre sjö

6: Kan seglas ensam

7: Rorkult

Några kommentarer:

1. Hitta en båt med bogpropp.

2. Många nyare båtar har bra komfort. Kolla på olika och jämför. För mig skulle bra komfort innebära ståhöjd inne i ruffen tex.

3. Tror att du ska söka något som även ger dig glädje om något år när du är mer van.

4. Knepigt att kombinera med andra önskemål men det ligger ju ganska långt ner på listan. Ökar du till 170-180 har du förmodligen massor att välja på.

5. Detta är ofta en motsats till 2, 3 och 4. Jag skulle sätta det högre upp i min lista.

6. Se till så att fall etc är nerdragna till sittbrunnen och att du har rullfock så kan de flesta båtar seglas av en person. Ett ankarspel i aktern med fjärrkontroll underlättar tilläggning i naturhamn, inte bara när man är ensam.

7. Tror de flesta i den klassen har rorkult.

 

Lycka till!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror att du får ännu bättre svar om du berättar i vilken prisklass du söker.

Redigerad av Grumpy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte ute efter att någon som inte känner båten ska kommentera, prisklass är ointressant. Är intresserad av att höra vilka båtar ni har och som ni i stora drag tycker stämmer in för er på min prio.lista. Jag uppskattar allas välvilja, det är den praktiska erfarenheten jag är ute efter, inte vad man läst sig till. 
Tusen tack, trots knepig tråd :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 minuter sedan skrev Baltic_coastal:

Är inte ute efter att någon som inte känner båten ska kommentera, prisklass är ointressant. Är intresserad av att höra vilka båtar ni har och som ni i stora drag tycker stämmer in för er på min prio.lista. Jag uppskattar allas välvilja, det är den praktiska erfarenheten jag är ute efter, inte vad man läst sig till. 
Tusen tack, trots knepig tråd :)

OK, då förstår jag. 

Då ger jag inga tips om modeller som stämmer överens på dina önskemål, utan berättar hur min båt stämmer överens med dina önskemål. 

Jag har en Dixie 27. 
Den stämmer in så här på din priolista:

1: Lättmanövrerad i hamn, ja! Jag kan i princip svänga den runt sin egen köl, vilket går med de flesta segelbåtar med fenköl

2: komfortabel=ljus, rymmlig, bra veckoboende. Nja. Den är ju inte så stor, och så är den bara 1.70 m invändigt

3:  Rolig seglare (för novis). Ja, det tycker jag. 

4: Grundgående, max 150-160cm. Nä, den sticker sisådär 1,65. Det är dock sällan ett problem; segelbåtar med fenköl har ju ett överhäng på några meter innan kölen kommer. 

5: Går fint i grövre sjö. Ja, det tycker jag, även om jag nog skulle välja en annan båt för att segla jorden runt av flera skäl, men jag har inga problem på öppna fjärdar. 

6: Kan seglas ensam. Jajemensan!

7: Rorkult. Visst har den det. 
 

Hoppas svaret du önskar hjälper dig i ditt val av båt 😊

Redigerad av Peter_K
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baltic_coastal:

Är inte ute efter att någon som inte känner båten ska kommentera, prisklass är ointressant. Är intresserad av att höra vilka båtar ni har och som ni i stora drag tycker stämmer in för er på min prio.lista. Jag uppskattar allas välvilja, det är den praktiska erfarenheten jag är ute efter, inte vad man läst sig till. 
Tusen tack, trots knepig tråd :)

Då tycker jag du ska fråga efter det och lägga till att man beskriver varför man tycker så. Tex komfortabel är ju beroende på vad man anser vara komfortabelt. Ståhöjd är ett exempel och toa ett annat exempel på vad olika människor skulle prioritera olika högt. Längd på kojerna, bra kök är två andra. 
Lättmanövrerad. Har en god vän som

varit sjökapten i många år. För honom är avsaknad av bogpropeller inga problem för han är djäkligt duktig på att manövrera sin båt som inte har bogis. För min del, som bara kört axelbåt i 15 år, är bogisen helt nödvändig. 
Om du förstår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl hänvisa till mitt första inlägg, VAD SOM STÄMMER IN PÅ DIG OCH DIN BÅT enl min prio.lista. Vill veta vilken båt ni har och hur ni uppfattar den enligt min lista.

Tack för era kommentarer :)

  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Baltic_coastal:

1: Lättmanövrerad i hamn

2: komfortabel=ljus, rymmlig, bra veckoboende

3:  Rolig seglare (för novis)

4: Grundgående, max 150-160cm

5: Går fint i grövre sjö

6: Kan seglas ensam

7: Rorkult

 

Har en HR Monsun 31, ´78, ny motor 27 hk Vetus ´11

 

Långkölad med bogpropeller, ´19

 

1. Ja, svänger runt bra med bogpropeller

2. Ståhöjd vid byssan, är 1,78 själv

3. Beror på, lite trög att gå över stag med men säker i tuffa vindar

4. ja, ca 1,50

5. Mycket bra, typen har seglat jorden runt singelhanded

6. Ja, för egen del. Rullfock. Lazybag och lazyjacks -  blir en minut på däck då man hissar och en halv då man halar storen.

7. Nej, ratt på piedestal med bogmanöver och motormanöver monterade så man fixar allt på plats

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baltic_coastal:

Får väl hänvisa till mitt första inlägg, VAD SOM STÄMMER IN PÅ DIG OCH DIN BÅT enl min prio.lista. Vill veta vilken båt ni har och hur ni uppfattar den enligt min lista.

Tack för era kommentarer :)

Hursomhelst.

 

Som Peter_K antytt är kravkombinationen lite svår. Kan du göra avkall på 4. så tror jag att CB 33 är ett finfint alternativ.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev GTI:

1: Lättmanövrerad i hamn

2: komfortabel=ljus, rymmlig, bra veckoboende

3:  Rolig seglare (för novis)

4: Grundgående, max 150-160cm

5: Går fint i grövre sjö

6: Kan seglas ensam

7: Rorkult

Min Monsun har rorkult, så den uppfyller punkt 7 

Annars;

Lättmanövererad är den inte, trots bogpropeller, om man jämför med en icke-långkölad båt. Backa kan man bara göra dit båten vill om man inte backar galet fort. Men det är ok om man planerar lite så att båten kan rotera medurs..


Komfortabel —ja, det finns utrymme och ståhöjd och den är galet stabil under segling. Ombonad, men mörk är den. 
 

Rolig som bara den i havssjö med bra med vind. I lättvind händer det inte mycket utan spinnaker..

Men det uppvägs av glädjen att kunna ge sig ut när alla andra är inblåsta ;)

Den är även förlåtande om man gör misstag med sin sävlighet och robusthet. 

 

Grundgående — 1.50

 

En av de bättre båtarna i grov sjö. Mjukt och majestätiskt plöjer den fram, och ingen novis som följt med mig har upplevt det som skrämmande.

I 1,5 meter höga vågor ligger hunden och sover bakom vindrutan..

 

Segla själv — inga problem med de flesta båtar. Man får tänka till när det är dags att lägga till bara.

 

Rorkulten toppar ratt för mig också. Men det är en rätt tung båt med obalanserat roder, så under segling är det viktigt  att styra genom att balansera segeln. För det räcker inte med två fingrar på rorkulten för att styra..

 

Jag känner att Monsunen kommer till sin rätt på öppet hav. Hade jag mest hängt i skärgården vore den nog frustrerande i längden. 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 78. Rolig, lättseglad, lättmanövrerad. Ståhöjd och funktionell. Knappast ljus eller bekväm för långa resor om man är fler än två. Med det sagt sover vi 2 vuxna och tre barn i den och det funkar faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...