Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kennys

Evinrude 50 hk varnar för hög temp

Rekommendera Poster

Jag har en Evinrude/Suzuki 50hk 4takt - 00. Varje gång jag går ur plan så larmar den för hög temp. Det räcker med att bryta strömmen och vrid igång igen så slutar det larma. Tepgivarna är bytt, instrumentet är bytt. Ger inte några felmeddelande. Någon som har en ide vad det skulle kunna vara? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Suzuki brukar montera en stålskruv i avgaskanalen som är gjord av aluminium. På vissa motorer leder detta till att aluminiumet äts upp av galvanisk rost runt skruven med resultat att det läcker ut varma avgaser under motorkåpan. Om detta är anledningen till dina problem vet jag inte, men det kan vara värt att kolla upp då det är ett vanligt förekommande fel på suzukis större motorer DF90-140.

 

annars kan det ju vara termostaten som har lagt av. Har du kollat att den öppnar mellan 48 och 52 gr?

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej det skall jag kolla upp. 

Termostaten öppnade vid rätt temp. Men jag monterade en ny ändå men blev inte någon skillnad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken felkod blinkar när motorn går in i fail safe mode?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lampan dör kylning. Att den går varm. Sen skriker summern. Vrider jag av tändningen fram och åter så slutar det. 

Men har kommit fram till att drar jag av gas väldigt försiktig så börjar den inte varna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suzuki har 2 stycken temperaturgivare som kan ge temperaturlarm. Ena sitter på cylinder och andra sitter på avgaskanalen.  Temperaturlarm orsakas av att temperaturen överskrider 121°C vid någon av mätpunkterna eller att temperaturen förändras mycket över kort tid. Jag skulle misstänka att din motor larmar på grund av att temperaturdifferensen blir för stor över kort tid när du minskar gaspådraget.

Det finns en ventil som ska upprätthålla rätt vattentrycket i kylsystemet, kolla om denna verkar ok. För att hitta var delen sitter på din motor kan du söka på "SUZUKI WATER PRESSURE VALVE REPLACEMENT" på youtube. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Men precis den SUZUKI WATER PRESSURE VALVE REPLACEMENT så har jag faktiskt bytt och även båda temp givarna. Men faktiskt igår när vi var ut så höll jag kanske 7-8 knop i ca 10min alltså den fick jobba lite tyngre. Sen drog jag upp den i plan gick i ca 1min sen började den larma/hacka som säger att något är fel. Drog av gas av med tändning, startar direkt går klockrent. Kör hem, en färd på ca en timme och inge bekymmer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kennys:

Okej. Men precis den SUZUKI WATER PRESSURE VALVE REPLACEMENT så har jag faktiskt bytt och även båda temp givarna. Men faktiskt igår när vi var ut så höll jag kanske 7-8 knop i ca 10min alltså den fick jobba lite tyngre. Sen drog jag upp den i plan gick i ca 1min sen började den larma/hacka som säger att något är fel. Drog av gas av med tändning, startar direkt går klockrent. Kör hem, en färd på ca en timme och inge bekymmer. 

Antingen så är det ett fellarm eller en överhettning. Jag skulle ändå tro att du har ett problem med överhettning om motorn varnar för detta konsekvent när du går ur plan. Hade felet uppstått oregelbundet är fellarm mer troligt. Eftersom du kollat och bytt det mesta i kylsystemet (även impellern förutsätter jag), så är väl det mest troliga någon blockering i kylkanalerna runt cylindern eller avgassystemet som får tempgivaren att ge utslag. Tyvärr är det en stor operation att rengöra dessa kanaler som innefattar att demontera stora delar av motorn för att komma åt. Eftersom motorn har några år på nacken så kanske det är bättre att köra och acceptera felet.

 

En sak du skulle kunna prova är att byta till kallare tändstift, det brukar kunna sänka cylindertemperaturen med några grader, vilket kanske räcker i ditt fall. Om du kör på DCPR6E så byter du till DCPR7E istället. 7:an sotar igen något snabbare än de varmare 6 tändstiften, men bidrar istället till att hålla nere cylindertemperaturen. 

 

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...