Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nimbuse

fart i vatten

Rekommendera Poster

Hej, Har en Nimbus 26 halvplanare.  som enligt tekniska data skall göra 10 knop march och 12 som max med en MD21.

Har bytt denna motor på 67 hk till XUD9A turbo med 87 hk  pga tappad kompression på den gamla.

men båten gör nu 7,5 knop nu som max ??? 

jag läser en del insändare om motorbyten etc och dessa fantastiska knop dom kommer upp till men var är hemligheten ?

om motorn har 3500 varv o driver propellern med en viss hastighet , vad är det som gör att knopen ändras vid motorbyte. måste även backslag och propeller ändras då ? hur räknar man fram vilken motorstyrka, propellerstorlek , backslag, etc jag skall ha för att komma upp till 12 knop? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du behöver sannolikt byta propeller när du byter till en annan motor. 
Vänd dig till ett företag som säljer propellrar (vet inte vars du bor…) så hjälper de dig att räkna fram rätt storlek. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12 knop är fortfarande plöjningsfart för en 26-fotare, och inte ens i den farten halvplanar den speciellt mycket. Men drar enormt med energi och genererar stora svall. Först vid 14-15 knop (om du nu skulle kommit upp i det) skulle den börja gå lättare, kanske.

 

Redan över 6 knop (din maximala "deplacementfart") börjar effektbehovet/bränsleförbrukningen stiga drastiskt, för att vid kanske 8 knop ha tredubblats. Sedan börjar det inte sjunka förrän båten planar.

Begreppet halvplanare är egentligen lite missvisande men brukar användas för båtar som (med rimligt stor motor) kan plana men har rak axel och ev. lite köl istället för drev. Skrovkonstruktionen gör också att de oftast inte lika mycket "sätter sig på rumpan" utan mera "plöjer" i mellanfartsområdet, samt att de - eftersom lite köl och annat skrot såsom roder alltid är kvar i vattnet - aldrig kommer plana lika effektivt i planingsfart som ett rent planande skrov.

Jag har just en "halvplanare" men som nästan gör 30 knop på topp. Då har den "planat" ganska länge, trots sitt namn...

 

Men dina 7,5 knop toppfart låter lågt.

Har du bytt backslag, och är det i så fall samma utväxling ?  Eller använder du det gamla på nya motorn ? 

Har du samma varv på den nya (3500rpm) och 7,5 knop som du hade med 3500 rpm och 12 knop på den gamla motorn ?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma backslag o samma propeller,  o håller 3500 varv .

För det har jag hört skall vara ett bra varvtal.

Utväxling backslag är 1-1.2  

Vad har du för motor propp o utväxling om du får upp båten i 30 knop ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Nimbuse:

Jag har samma backslag o samma propeller,  o håller 3500 varv .

För det har jag hört skall vara ett bra varvtal.

Utväxling backslag är 1-1.2  

Vad har du för motor propp o utväxling om du får upp båten i 30 knop ?

Är det mig du frågar (citera gärna så är det tydligt) ?

I så fall - jag skrev att jag har en "halvplanare", inte att jag har en likadan Nimbus 26 😉. Däremot en Skilsö 35 med Yanmar 440hk. Det var begreppet "halvplanare" som var kopplingen....

 

Men vad hade du för fart med den gamla motorn vid just 3500 rpm, var det 12 knop ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nimbuse:

Jag har samma backslag o samma propeller,  o håller 3500 varv .

För det har jag hört skall vara ett bra varvtal.

Utväxling backslag är 1-1.2 

 

Låter orimligt att farten inte är samma om bara motorn är bytt. Är du säker på varvtalet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Kane:

Låter orimligt att farten inte är samma om bara motorn är bytt. Är du säker på varvtalet?

Den gamla MD21 fick jag inte upp i varv alls vilket jag skrev om här förra året, efter kontroll o isärplockning så visade det sig att godset på kolvarna som håller oljeringar etc var spruckna, troligtvis pga startförsök med startgas som exploderat vid ringarna istället för ovanför kolven.

Men den tekniska beskrivningen på MD 21 ger ju 10 knop som marchfart och eftersom 3500rpm är rekommenderat varv så tänker jag att det borde vara där man mäter marchfarten. Eller tänker jag helt fel där ?

Men det borde väl finnas en formel ?

Man borde väl kunna räkna ut hur mycket vatten som skall flyttas för en viss knop på en båt och därigenom vilken propp o vridning, o rpm  och vilken kraft motorn behöver generera.  O har man diesel motor som inte skall varvas så mycket så räknas utväxling som ger rätt propeller hastighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev Nimbuse:

Men den tekniska beskrivningen på MD 21 ger ju 10 knop som marchfart och eftersom 3500rpm är rekommenderat varv så tänker jag att det borde vara där man mäter marchfarten.

Ok, om du aldrig kört med just denna propeller och backslag innan så kommer ju saken i ett annat läge. Och om det varit motorproblem (så den inte orkat som förr) kan ju en tidigare ägare också försökt åtgärda detta genom att ha bytt till en mer "lättdriven" propeller än gamla originalet.

 

Man skall också ha i åtanke att dessa data oftast gällde när båten var ny och under optimala förhållanden. Dvs ingen last, utrustning och lite i tankarna. Genom åren brukar båtarna bli tyngre av allt som ägarna stoppar i dem. Eller ibland redan direkt från varvet, med alla tillval.

 

Hursomhelst är frågan vad du har för maxvarv med den nya motorn. Är det precis enligt (för den) specat maxvarv eller ligger den över detta ?  Vad MD21 hade för max/marschvarv är f.ö. ointressant och historia, du har nu en helt annan motor (dessutom turboladdad) och måste titta på vad dess tekniska data specificerar. Sannolikt (men nu spekulerar jag) varvar den mer än rekommenderat max vid fullgas med tanke på din låga fart, och då har du för "lättdriven" propeller.

Det finns många firmor som kan hjälpa dig med uträkning av "rätt" propeller, och flera har också onlinekalkylatorer. Du bör ligga inom +/-200 rpm från angivet max, men dubbelkolla gärna även med en handhållen varvräknare om något verkar suspekt eftersom motorpanelens varvräknare ibland kan visa galet fel.

 

87hk är f.ö. inte mycket i denna båt, men du skall definitivt komma upp i mer än 7,5 knop.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-16 vid 09:49 skrev Nimbuse:

Har bytt denna motor på 67 hk till XUD9A turbo med 87 hk  pga tappad kompression på den gamla.

Gissar att det är en XUD9TE inte en XUD9A ?  Hursomhelst är det ju i grunden en (gammal) bilmotor, gissar att du/ni gjort lite "marinanpassningar på denna ? Eller kanske köpt en begagnad som redan var i marinutförande ?

https://en.wikipedia.org/wiki/PSA_XUD_engine

 

Maxvarvet lär väl ligga kring 4600rpm eller så.

Men om den är köpt begagnad, är du säker på att den är frisk (rätt komp, bränsletillförsel ok, rätt laddning på turbon o.s.v.) ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev IngemarE:

Gissar att det är en XUD9TE inte en XUD9A ?  Hursomhelst är det ju i grunden en (gammal) bilmotor, gissar att du/ni gjort lite "marinanpassningar på denna ? Eller kanske köpt en begagnad som redan var i marinutförande ?

https://en.wikipedia.org/wiki/PSA_XUD_engine

 

Maxvarvet lär väl ligga kring 4600rpm eller så.

Men om den är köpt begagnad, är du säker på att den är frisk (rätt komp, bränsletillförsel ok, rätt laddning på turbon o.s.v.) ?

 

Det är en xud9a . Komp är rätt, men verkar vara snålt ställd i pumpen, ev "strypt"

För den går bara upp till fast varvtal med belastning o varvar inte upp mer trots att den inte verkar ansträngd eller når botten på gasreglaget, varvar hur mkt som helst utan belastning så den är inte strypt på varvtal, men kanske på dieselmängd ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Nimbuse:

Det är en xud9a . Komp är rätt, men verkar vara snålt ställd i pumpen, ev "strypt"

För den går bara upp till fast varvtal med belastning o varvar inte upp mer trots att den inte verkar ansträngd eller når botten på gasreglaget, varvar hur mkt som helst utan belastning så den är inte strypt på varvtal, men kanske på dieselmängd ?

Det är ju just det som är symptomen på för "tung" propeller - varvar ut bra utan last men inte med last.

 

Vad menar du med "går bara upp till fast varvtal", vilket "fast varvtal" ?

Som jag skrev - ta reda på motorns specificerade maxvarv (inte vart den varvar obelastad) och sedan skall propellern/belastningen justeras så man hamnar i närheten av det varvtalet vid fullgas.

 

Visst kan den vara strypt o.s.v. men det känns lite långsökt. Fast förutsättningarna innan man börjar labba med propellern är ju dock en frisk motor. Men du skriver att den har turbo också, fast A-versionen är ju utan turbo (i alla fall enligt länken) ?

 

Summering: Det är tydligen en gammal, bättre begagnad motor som du satt dit ?  Säkerställ då att motorn är frisk, att den verkligen ger sina hk och vrid enligt spec vid rätt varvtal, samt kolla upp dess rekommenderade maxvarv. Sedan kan du börja fundera på fartproblemen och åtgärda ev. felaktig propellerdimension.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev IngemarE:

Det är ju just det som är symptomen på för "tung" propeller - varvar ut bra utan last men inte med last.

 

Vad menar du med "går bara upp till fast varvtal", vilket "fast varvtal" ?

Som jag skrev - ta reda på motorns specificerade maxvarv (inte vart den varvar obelastad) och sedan skall propellern/belastningen justeras så man hamnar i närheten av det varvtalet vid fullgas.

 

Visst kan den vara strypt o.s.v. men det känns lite långsökt. Fast förutsättningarna innan man börjar labba med propellern är ju dock en frisk motor. Men du skriver att den har turbo också, fast A-versionen är ju utan turbo (i alla fall enligt länken) ?

 

Summering: Det är tydligen en gammal, bättre begagnad motor som du satt dit ?  Säkerställ då att motorn är frisk, att den verkligen ger sina hk och vrid enligt spec vid rätt varvtal, samt kolla upp dess rekommenderade maxvarv. Sedan kan du börja fundera på fartproblemen och åtgärda ev. felaktig propellerdimension.

Den är begagnad . enligt specifikation maxvarv 3500 rpm. Det är samma motor som Franska  "Seenergie "  marinmotor.  skall mäta erhållen maxvarv med handhållen varvmätare, återkommer efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare i tråden skrev du att 3500rpm var "lagom" varv att ligga på:

2022-07-16 vid 12:53 skrev Nimbuse:

Jag har samma backslag o samma propeller,  o håller 3500 varv .

För det har jag hört skall vara ett bra varvtal

 

25 minuter sedan skrev Nimbuse:

enligt specifikation maxvarv 3500 rpm. Det är samma motor som Franska  "Seenergie "  marinmotor

Men om 3500 är motorns specifierade maxvarv är det ju definitivt inget man skall ligga och trycka på hela tiden.

Om det är detta varv du kommer upp i som mest på motorn med belastning och specen säger att det är max, så är det ju inget som skall justera på propeller o.s.v. Allt är redan då "i harmoni" - med den motorn.

 

Däremot funderar jag på om uteffekten o.s.v. på motorn verkligen är den du tror. Eller att något annat inte riktigt hänger ihop.

Är motorn verkligen en "Seenergie" eller är det en hemmamariniserad bilmotor ?  Du skriver att det är "samma motor", men även om grunden till motorn fanns i en version som marinmotor är de ofta inte jämförbara.

Din motorkod XUD9A hittar jag bara som en icke-turbomatad (äldre) bilmotor från Peugeot. Och dessa har f.ö. betydligt högre maxvarv, troligen annan kam (och vridmomentkurva), inställningar o.s.v.

 

Sedan finns ju alltid en anledning till att en tidigare ägare monterar ur en motor ur sin båt och byter. Ibland är orsaken oproblematisk, men ofta finns en historia om motorn som inte berättas. Men du har förhoppningsvis full koll på dess historik.

 

Således: Vad är det för motor, egentligen, och vad är dess historik ?  Du behöver inte skriva det här, men du behöver själv reflektera över det och se till att detta är 100% ok.

Ser också att du väckt en annan urgammal tråd till liv om propellerberäkningsprogram, och ställt en fråga till en som inte varit medlem på MG på mycket länge (=du får nog inget bra svar). Jag tror det är att greppa efter halmstrå och - just nu - onödigt arbete. Du måste nog först säkerställa att motorn är det du tror den är.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-19 vid 08:59 skrev IngemarE:

Tidigare i tråden skrev du att 3500rpm var "lagom" varv att ligga på:

 

Men om 3500 är motorns specifierade maxvarv är det ju definitivt inget man skall ligga och trycka på hela tiden.

Om det är detta varv du kommer upp i som mest på motorn med belastning och specen säger att det är max, så är det ju inget som skall justera på propeller o.s.v. Allt är redan då "i harmoni" - med den motorn.

 

Däremot funderar jag på om uteffekten o.s.v. på motorn verkligen är den du tror. Eller att något annat inte riktigt hänger ihop.

Är motorn verkligen en "Seenergie" eller är det en hemmamariniserad bilmotor ?  Du skriver att det är "samma motor", men även om grunden till motorn fanns i en version som marinmotor är de ofta inte jämförbara.

Din motorkod XUD9A hittar jag bara som en icke-turbomatad (äldre) bilmotor från Peugeot. Och dessa har f.ö. betydligt högre maxvarv, troligen annan kam (och vridmomentkurva), inställningar o.s.v.

 

Sedan finns ju alltid en anledning till att en tidigare ägare monterar ur en motor ur sin båt och byter. Ibland är orsaken oproblematisk, men ofta finns en historia om motorn som inte berättas. Men du har förhoppningsvis full koll på dess historik.

 

Således: Vad är det för motor, egentligen, och vad är dess historik ?  Du behöver inte skriva det här, men du behöver själv reflektera över det och se till att detta är 100% ok.

Ser också att du väckt en annan urgammal tråd till liv om propellerberäkningsprogram, och ställt en fråga till en som inte varit medlem på MG på mycket länge (=du får nog inget bra svar). Jag tror det är att greppa efter halmstrå och - just nu - onödigt arbete. Du måste nog först säkerställa att motorn är det du tror den är.

Seenegie marinmotorer  gjordes av PSA Dieselmotorer varav xud9a är en. ovsett detta så skall jag kolla upp varvtal och laddtrycket på denna o  återkommer gärna efter det. i harmoni är det gällande motor o varvtal men inte med bara 7.5 knop, samma varvtal med MD21 skulle ju ge 10 - 12 knop. så därför misstänker jag att propeller eller backslaget är bytt , ( vet att det har suttit en " commasch motor" " i båten förut )  så för att hitta tillbaka till tillverkarens grundkoncept tänkte jag försöka räkna ut hur det skall vara , - har varit i kontakt med Nimus i Långedrag o Lidingö men det verkar inte finnas någon som kan detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst är om du gör som det står ovan, dvs kolla vad motorn faktiskt ger, (och att den går som den ska) kolla vilket backslag som sitter och sedan vända dig till en firma som säljer propellrar. 
Då löser det sig. 
 

Nimbus har inget intresse att hjälpa dig med de gamla grejerna du har. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...