Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jollas

Fundering kring förgasare

Rekommendera Poster

Tänkte kolla om det finns någon i detta fantastiska forum som kan ge mig lite råd...Jag har en äldre båt med inombordare. Motorn är en nyrenoverad chrysler 318 och till den sitter det en 4 ports förgasare av mycket äldre variant. Förgasaren har jag "renoverat" med munstycken mm. Däremot passade inte accpumpen riktigt vilket gör att just den funktionen inte finns. Jag kan absolut köra och använda båten men några snabba gaspådrag blir det inte för då får den inte tillräckligt med bränsle. Min fundering är...är det värt att köpa och frakta hem en riktig accpump från USA (ca 1000 spänn tror jag att det var..) eller ska man köpa ny förgasare för ca 5000..? Att byta fixar jag nog själv oavsett om det är att byta accpumpen eller hela förgasaren men min erfarenhet av vad som är rätt eller fel i detta är noll...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man behålla orginaliteten så köper man en ny axpump. En förgasare slits bla i axellagringar vilket gör att den drar lite tjuvluft.

Men vill man få en trevligare gång så köper man en ny förgasare tex Edelbrock 1409 (Summit racing). Men tror inte du får hem en ny knasare för 5000kr med alla påslag.

Om du ska investera i en ny förgasare så är det att veta vilket cfm värde du behöver

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret!

Jag är väl ute efter en väl fungerande gång på motorn och de kanske man får lättare med en ny förgasare. Lite att googla vidare på för en oinvigd ...cfm värde...bestyckning...sen vill man ju att den passar direkt på insuget...som sagt lite att fundera på 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...