Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hybro

PB och andra båtpublikationer

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

I stort sett samtliga båttidningar har övergått till i att i huvudsak bli rena annonsblad, med inriktning på köpstarka köpare. 

 

Ju dyrare produkter, dess större braskande annonsering, marknadsföring, köpta inslag etc. 

Är säkerligen inte många Svenssons som köper en elbåt för två miljoner eller en 62 fots segelbåt av senaste snitt, motorbåt med tre inombordare o s v. 

 

EB annonserar helsidor med typ extrapriser med hänvisning till priser de aldrig haft över disk på många av produkterna. 

Men allt går ju att marknadsföra om det betalas ordentligt. Är inte direkt billigt med helsidesannonser. 

 

Kolla annonsörernas priser på

t ex Raymarine ST2000.

När och av vilka såldes en sådan för 8900 kr? 

Troligtvis aldrig. Handlar vad jag tycker närmast om falsk marknadsföring. 

 

Minns väl mitt samtal för många år sedan med en annonsör som körde med Röda Extraprislappar i annonsen, vilket inte var enligt reglerna. 

 

 

- Har flera pärmar med urrivna "bra" artiklar sen många år tillbaks. (Några få egna.) 

 

Sista åren dock endast ett fåtal. Tycker inte att allt ska gå ut på handel av onödigt dyra nischade produkter, när det finns alternativ.

Kan ju vara något att tänka på, i det tider som nu synes vänta. 

 

Bättre då med reportage om tips och råd. Knappast nån båtåkare som tipsar nån annan om t ex ST2000 för just 8900 kr! 

 

- Själv gillar jag båtägarnas egna lösningar för olika problem.

T ex slå nån knop, eller en drill för den delen, när skutan kränger som allra värst. 

 

Har många gånger tipsat om mina egna förbättringar och konstruktioner, samt givetvis tagit del av andras. 

 

- Skulle t ex PB återgå till skrivande och publicering av material, för den stora allmänheten av båtfarare, kan det hända att jag återupptar en prenumeration om något år. 

 

Nu är jag rätt trött på i stort sett hela tidningen... 

Visst finns det guldglimtar, t ex Doktor Diesel, Båtdoktorn m fl. Men det är inte många numer. 

 

- Nu blir det inga fler prenumerationer för min del!

 

Pengar, pengar, pengar... Är vad det handlar om. 

 

- Tänk en tidning, fullsmockad av liknande inslag ur min samling, i stället för 

dryga 40 % reklam o utfyllnad. Nåt för de flesta på sjön. 

 

 

 

 

 

IMG_20220716_085359.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, det vår många år sedan jag senast köpte en båttidning och/eller prenumeration för sådan.

 

Hittade även denna tråd:

 

 

Redigerad av JEC78
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...