Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kenneth_S

Problem Yamaha 30 hk tvåtakt, årsmodell 1998

Rekommendera Poster

Har haft inne utombordaren till vår lillebåt på verkstad i Lysekil. En välkänd verkstad som jag inte vill hänga ut på något sätt då de har mycket gott renommé och många rekommendationer, plus att de troligen gjorde vad jag bad dem göra.

 

Historik: Vid årets sjösättning tyckte jag att motorn gick ryckigt och hackigt, och att jag tyckte att den bara gick på två av tre cylindrar. Detta gjorde att jag helt amatörmässigt trodde att förgasarna behövde göras ren.

 

Jag lämnade in båt med motor påhängd till verkstan i Lysekil, med min bedömning att det var förgasarna som behövde tas ur och rengöras. Jag hämtade båt och motor idag, och sjösatte med förhoppningen att motorn nu skulle gå rent och fint... Vilket den inte gjorde. Den går fortfarande orent, låter som att den går på två av tre cylindrar. Varje gång jag la in en växel så dog motorn. Jag trodde att det kanske var tomgången som var för låg. Jag försökte höja tomgången, men gjorde nog inte rätt. Ja, jag har tio tummar som sitter mitt i handen. 

 

Den funkar hjälpligt om jag har lite choke på, vilket jag bedömer som att det är något med bensintillförseln. När jag gasar med hjälpgasen så kommer den väldigt långsamt upp i varv. Den "böööar" igång. När motorn varit igång ett tag så dör den, och jag får starta den igen - Med choke. Jag kan reglera med choke lite, men det är ju inte rätt. Jag kunde köra från rampen till båtplatsen (c:a 100 meter), men bara om jag drog i växeln med mycket choke (höga varv) så att jag liksom slog i växeln med våld.

 

Ni som känner att ni vet vad jag pratar om, och känner igen problemet, ni får gärna delge tips och idéer. Jag ska även ringa och prata med dem på verkstan på måndag, så jag tänkte vara lite förberedd när jag pratar med de. De är mycket trevliga och tillmötesgående där.

 

Ser fram mot era kloka idéer och tips

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Har haft inne utombordaren till vår lillebåt på verkstad i Lysekil. En välkänd verkstad som jag inte vill hänga ut på något sätt då de har mycket gott renommé och många rekommendationer, plus att de troligen gjorde vad jag bad dem göra.

 

Historik: Vid årets sjösättning tyckte jag att motorn gick ryckigt och hackigt, och att jag tyckte att den bara gick på två av tre cylindrar. Detta gjorde att jag helt amatörmässigt trodde att förgasarna behövde göras ren.

 

Jag lämnade in båt med motor påhängd till verkstan i Lysekil, med min bedömning att det var förgasarna som behövde tas ur och rengöras. Jag hämtade båt och motor idag, och sjösatte med förhoppningen att motorn nu skulle gå rent och fint... Vilket den inte gjorde. Den går fortfarande orent, låter som att den går på två av tre cylindrar. Varje gång jag la in en växel så dog motorn. Jag trodde att det kanske var tomgången som var för låg. Jag försökte höja tomgången, men gjorde nog inte rätt. Ja, jag har tio tummar som sitter mitt i handen. 

 

Den funkar hjälpligt om jag har lite choke på, vilket jag bedömer som att det är något med bensintillförseln. När jag gasar med hjälpgasen så kommer den väldigt långsamt upp i varv. Den "böööar" igång. När motorn varit igång ett tag så dör den, och jag får starta den igen - Med choke. Jag kan reglera med choke lite, men det är ju inte rätt. Jag kunde köra från rampen till båtplatsen (c:a 100 meter), men bara om jag drog i växeln med mycket choke (höga varv) så att jag liksom slog i växeln med våld.

 

Ni som känner att ni vet vad jag pratar om, och känner igen problemet, ni får gärna delge tips och idéer. Jag ska även ringa och prata med dem på verkstan på måndag, så jag tänkte vara lite förberedd när jag pratar med de. De är mycket trevliga och tillmötesgående där.

 

Ser fram mot era kloka idéer och tips

 

Tack på förhand

Hur gammal är bensinen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Rascal:

Hur gammal är bensinen?

 

Den är till hälften från förra året, hälften från i år. Vattenblandning på soppan tänker du? Kanske ska slå i k-sprit, kan det hjälpa i så fall - Att få bort vattenblandning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kenneth_S:

Den är till hälften från förra året, hälften från i år. Vattenblandning på soppan tänker du? Kanske ska slå i k-sprit, kan det hjälpa i så fall - Att få bort vattenblandning?

Det är massor med sprit i dagens bensin! Byt till färsk soppa, enkel och billig felsökning.

Testa även med att lyfta en tändstiftskabel i taget det skall påverka varvtalet.

Prova även att pumpa med blåsan under gång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stod inget om skicket på tändstiften. Tycker Rascal har en bra poäng med felsökningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Busteri:

Stod inget om skicket på tändstiften. Tycker Rascal har en bra poäng med felsökningen.

Nya stift, så skicket på dem är bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bytt stift efter att den börjat strula? Annars skulle jag byta igen, eller stoppa i de gamla på test. Jag har varit med om nya stift som gett upp tidigt, med liknande symptom som du har. Annars kan det såklart va kablaget som sagts ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev FinaKillen:

Har du bytt stift efter att den börjat strula? Annars skulle jag byta igen, eller stoppa i de gamla på test. Jag har varit med om nya stift som gett upp tidigt, med liknande symptom som du har. Annars kan det såklart va kablaget som sagts ovan.

Bytt stift efter test 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i min beskrivning av problemet så försökte jag höja tomgången, men antagligen skruvade jag på fel skruv... Kan någon med en bild förklara för mig som om jag vore fem år, vilken skruv ska jag skruva på? Vet att medsols höjer och motsols sänker, men uppenbarligen pillar jag på fel skruv för det händer inte ett jota...

 

Ser fram mit svar med bild eller film.

 

\\Mannen med tio tummar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

En av de första videorna som dök upp på Youtube.....

 

https://www.youtube.com/watch?v=xZBUWQjOuPM

 

Men varför tror du att det är tomgången? Du säger själv att du inte vet något om motorn så varför har du fastnat för att felet är i förgasarn? Själv skulle jag gissa på problem med bränsletillförsel till förgasaren ( tar in luft någonstans eller tilltäpta filter)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev FinskaTruten:

En av de första videorna som dök upp på Youtube.....

 

https://www.youtube.com/watch?v=xZBUWQjOuPM

 

Men varför tror du att det är tomgången? Du säger själv att du inte vet något om motorn så varför har du fastnat för att felet är i förgasarn? Själv skulle jag gissa på problem med bränsletillförsel till förgasaren ( tar in luft någonstans eller tilltäpta filter)

Jag har sökt som en tok på både youtube och google, inte hittat. Tack och lov att det finns folk som kan sina saker 😁👍

 

Jo, jag är oxå inne på soppaflödet, och när jag märker att den dör på låga varv så är en av de övriga misstankarna just låg tomgång -Detta eftersom att förgasarna är utplockade och rengjorda av en marinverkstad i Lysekil förra veckan. Sen ska jag skifta blandade soppan (gammal/ny) till helt ny. Jag ska även ta ut stiften ett och ett för att kolla gnistan. Funkar det fortfarande dåligt efter det, så kollar jag fler saker då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev FinskaTruten:

En av de första videorna som dök upp på Youtube.....

 

https://www.youtube.com/watch?v=xZBUWQjOuPM

 

Men varför tror du att det är tomgången? Du säger själv att du inte vet något om motorn så varför har du fastnat för att felet är i förgasarn? Själv skulle jag gissa på problem med bränsletillförsel till förgasaren ( tar in luft någonstans eller tilltäpta filter)

I och för sig bra video, men den tar bara upp vad som ska göras rent i förgasarna, och hur man gör det. Inget om hur man justerar tomgången... Och det är ju det jag vill veta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...