Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
meros

Läns 8-9 m/s med otäck oplanerad gipp (nybörjarmisstag?)

Rekommendera Poster

Efter en fantastisk tur på några dagar med vår Albin 78 med fint väder och perfekt vind visste jag på förhand att det skulle bli lite sämre väder på dagen för hemresa. Det skulle dock vara medvind hem och det var bara en dryg timmes segling så vi valde att segla hem. 9-10 m/s känns ju inte heller orimligt även om det blir svårare att njuta.

 

Vi hade bara storen uppe för att slippa hantera en överdrivet fladdrig genua. Tanken slog mig att jag borde reva men det blev tyvärr inte av. Ungefär halva vägen gick bra men efter det fick jag in vind bakom seglet med en kraftig gipp som följd. Som tur var gick det bra för alla (inklusive båt) med undantag för en lindrig repbränna då en i besättning satt illa till med benen. Det var aldrig risk att någon skulle få bommen i huvudet då jag är väl medveten om den risken och har tydliga förhållningsregler kring hur man får röra sig i sittbrunnen vid läns.

 

Till saken hör att jag är nybörjare, men försöker verkligen göra saker på ett bra och säkert sätt. Jag tampas med ångestkänslor när något sånt här händer, och vill därför bolla med er som kan bättre vad jag borde gjort annorlunda. Jag kan inte göra det ogjort, men jag kan lära mig något av det.

 

Min analys av situationen:

* Storskotets rörelser är en riskzon vid läns, se till att ingen sitter på ett sätt att skotet kan skada.

* Reva tidigare och se till att inte avfärda känslan av att det behövs

* Undvik plattläns, skär vinder och runda genom vindögat eller gör kontrollerade gippar om det känns ok

 

Lite andra saker jag funderat på:

* Borde jag seglat med en del av genuan istället? Dels finns inte samma risker, men man undviker också att båten blir så lovgirig?

* Efter första gippen riggade jag en improviserad preventor, vilket kändes bra där och då. Frågan är hur trygg en preventor är, vad händer när seglet fastnar på fel sida i frisk vind?

 

Några kommentarer? Tänker jag rätt? Har jag missat något? Hur gör ni som har lite mer erfarenhet här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ständig koll på vindexen, eller allmänt på vindriktningen. Skota hårt i mitten så fort det finns minsta risk att seglet vill över, eller inför en planerad gipp.

När det blåser lite hårdare upplever jag att man kan segla nästan lika snabbt med seglet skotat hårt i mitten på läns, där storseglet då fungerar "baklänges". Ingen risk för kraftig släng vid gipp, frivillig som ofrivillig, och mer avslappnat eftersom man inte behöver tänka på den risken hela tiden. Dessutom läar man inte förseglet i samma utsträckning, så man får mer vind i det.
 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läns i 9-10 m/s är perfekt för att segla med bara genuan uppe, dvs inget storsegel som stör vinden och ingen risk för slänggippar. Farten kommer ändå nå skrovets maxfart. 
 

I övrigt håller jag med raol. 
Håll koll på windexen, segla aldrig plattläns, genuan åt lovart och storseglet åt lä. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minsta faran med revat försegel i kraftig vind. 

Har rullgenua, så det går fint att anpassa under gång. 

 

Revat storsegel den gång jag behöver ligga riktigt högt i vind. 

Men inte går skutan nåt snabbare för det, bara kränger mer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, Hybro said:

Minsta faran med revat försegel i kraftig vind. 

Har rullgenua, så det går fint att anpassa under gång. 

 

Revat storsegel den gång jag behöver ligga riktigt högt i vind. 

Men inte går skutan nåt snabbare för det, bara kränger me

Ja, kommer troligen börja med en del av genuan nästa gång. Känns smartast att undvika risken helt. Kommer troligen rigga preventers också. Inte dumt att kunna tillgå snabbt när det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som precis slog mig är att skotfästet på bommen sitter relativt långt fram. På skisser på båtkonstruktionen ser det ut som att det ska sitta nästan längst bak på bommen. Varför väljer man att flytta fram fästet, och finns det någon nackdel att flytta bak lite? Det hade frigjort lite plats att sitta om linorna inte behöver gå snett fram. Hade även gett bättre hävarm för att skota in...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev meros:

En sak som precis slog mig är att skotfästet på bommen sitter relativt långt fram. På skisser på båtkonstruktionen ser det ut som att det ska sitta nästan längst bak på bommen. Varför väljer man att flytta fram fästet, och finns det någon nackdel att flytta bak lite? Det hade frigjort lite plats att sitta om linorna inte behöver gå snett fram. Hade även gett bättre hävarm för att skota in...

Det beror kanske på att man t ex skaffat en skotskena som sitter på bridgedäck? I original (ursprungsutförande) har ju Albin 78 fästet av storskotet mitt på durken. Skotet vill man ju går lodrätt fullt hemskotat så det inte trycker bommen föröver eller drar den akteröver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen skotskena är monterad och det ser inte som att det har funnits. Rimligt att man vill ha en neutral vinkel normalt, men det får man ju egentligen bara om vinkeln är bakåt och parallell med linan som håller upp bommen (vad är det den heter nu igen?). Då dra den in lika mycket som skoter dra ut... 

 

Kicken kan ju dra lite också, men den kan man ju släppa på...

 

Får titta lite, kanske flyttar skotfästet en bit bakåt, behöver byta den ändå då den börjar bli sliten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Linan som håller upp bommen” heter dirk, och den släpper man på när man seglar. Bommen hålls då upp av seglet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dirk var det ja ;)

 

Ja den släpper jag, nä 90° får det nog vara, skulle ju se helt skevt ut annars 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev meros:

Dirk var det ja ;)

 

Ja den släpper jag, nä 90° får det nog vara, skulle ju se helt skevt ut annars 😅

Ska skotpunkten sitta på annat sätt än 90˚ så föredrar jag att den sitter något akterut på bommen så skotet strävar efter att trycka bommen mot masten.

I övrigt tycker jag du har egna kloka förslag på hur man seglar medvind men preventer har jag aldrig använt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, ChristerN said:

I övrigt tycker jag du har egna kloka förslag på hur man seglar medvind men preventer har jag aldrig använt.

Tack, gäller bara att omsätta det i praktiken. Jag har som sagt varit medveten om risken med bomben vid gipp, men jag var inte beredd på hur oväntat det kom, och hur kraftfullt det var i verkligheten. Jag kommer akta mig för att 'balansera' på plattläns i fortsättningen, det är säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-07-15 vid 15:08 skrev meros:

Kicken kan ju dra lite också, men den kan man ju släppa på...

Ja vill du ha riktigt vilda länsar i frisk vind så släpper du på kicken 😀 Toppen på storen kommer trycka båten åt ena hållet och botten åt det andra. När båten börjar pendla blir det stor risk för oönskade gippar.

Du skriver att du är nybörjare. Det har vi alla varit. Nu vet du att det inte går att segla läns i mycket vind utan att koncentrera sig. Nästa gång kommer du hålla några graders säkerhetsmarginal och planera gippar med besättningen i god tid.

Redigerad av susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, susy said:

Ja vill du ha riktigt vilda länsar i frisk vind så släpper du på kicken 😀 Toppen på storen kommer trycka båten åt ena hållet och botten åt det andra. När båten börjar pendla blir det stor risk för oönskade gippar.

Du skriver att du är nybörjare. Det har vi alla varit. Nu vet du att det inte går att segla läns i mycket vind utan att koncentrera sig. Nästa gång kommer du hålla några graders säkerhetsmarginal och planera gippar med besättningen i god tid.

Ja precis, jag upplevde att jag höll koll och var fokuserad men det räckte inte. Och det är väl det som skrämmer mig. Om det var kollen som brast, båtens krängande pga vågor eller vad svårt att säga. Men mer marginal och säkrare segling känns som ett framgångsrecept 👍

 

Ang kicken var det mest ang vilka krafter som trycker in/ut bommen och om skotet måste gå rakt ner för att få neutralt tryck mot masten. Hade egentligen inget med läns att göra 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev meros:

jag upplevde att jag höll koll och var fokuserad men det räckte inte

Jämför med när du cyklade första gångerna. Man uppfattar inte mycket av omgivningen då för man är så fokuserad på att hålla balansen. Man missar därmed ev gropar i vägbanan etc.

Samma med segling. Man håller sina hela uppmärksamhet mot vissa saker och missar annat som spelar roll för, i ditt fall, säkerheten mot gipp. 
Du är på god väg att lära dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
On 7/17/2022 at 12:34 AM, susy said:

Ja vill du ha riktigt vilda länsar i frisk vind så släpper du på kicken 😀 Toppen på storen kommer trycka båten åt ena hållet och botten åt det andra. När båten börjar pendla blir det stor risk för oönskade gippar.

Du skriver att du är nybörjare. Det har vi alla varit. Nu vet du att det inte går att segla läns i mycket vind utan att koncentrera sig. Nästa gång kommer du hålla några graders säkerhetsmarginal och planera gippar med besättningen i god tid.

OK, förslag som dessa vill att jag uteslus från detta forum....

Ingen aning vad  levangen , cunningham och storskotets inverkan på farten?

Och nu talar vi bara om storseglet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev FinskaTruten:

OK, förslag som dessa vill att jag uteslus från detta forum....

Ingen aning vad  levangen , cunningham och storskotets inverkan på farten?

Och nu talar vi bara om storseglet....

Nu får du förklara vad du menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
7 minutes ago, susy said:

Nu får du förklara vad du menar.

Ursäkta mig, glömde akterstaget......

Ditt svar representerade allmännä nivån på svaren i denna tråd... Min pik var inte bara åt dig utan till alla andra som har svarat tokigt i denna tråd....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Raderat.

Redigerad av susy
Ingen idé att fortsätta upptäckte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, FinskaTruten said:

Ursäkta mig, glömde akterstaget......

Ditt svar representerade allmännä nivån på svaren i denna tråd... Min pik var inte bara åt dig utan till alla andra som har svarat tokigt i denna tråd....

Ge gärna en konstruktiv förklaring vad du menar. Jag och många andra vill säkert lära sig mer. 

 

Jag påstår verkligen inte att jag kan, tvärt om snarare. Men oavsett om du kan bättre eller inte är den typen av kommentar rätt meningslös och negativ. Ingen (iallafall inte jag) är kunskapsimmun. Påpeka gärna vad vi missat i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Pik anväder jag på vintern när jag fiskar😁

Välkommen då. 

 

- Men dessa preventers brukar typ bli en hel del mixtrande med under gång. 

 

Googla bombroms. 

Köp inget för tusenlappar. 

En klätteråtta som brrgsklättrare använder funkar utmärkt för att bromsa bommen vid gippar. 

Och inget du behöver justera under seglats. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat olika bromsar. Också läst både för och emot klätteråtta... Har du egen erfarenhet av att rigga en sån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Flyttad skotpunkt. 

 

Original på Albin Cumulus. 

Mitt i sittbrunnen. 

Alltid i vägen! Och när jag seglar vill jag skota från en punkt högre upp mot vinden,

o s v. 

Blir så mycket effektivare. 

 

Helst skulle jag satt en lång skena tvärs över tofterna i sittbrunnen, för att det skulle bli riktigt effektivt. Men när jag har behov, lägger jag ett sling från skoter runt vinchen i lovart. 

 

Nu fixade jag en kortare skotskena, ordentlig bultad i sidorna. 

Allt för att slippa slå i ben o annat när jag kliver upp och ned i sittbrunnen. 

Dessutom gillar hunden att ligga längst fram på tofterna. 

IMG_20220719_095305.jpg

IMG_20220719_095314.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har inga block eller annat krafs för att kunna dra den kullagrade skotvagnen på skenan åt sidorna, när jag justerar skotpunkt ens läge för storseglet. 

Går fint med ren handkraft på så pass liten båt som jag har. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev meros:

Jag har kollat olika bromsar. Också läst både för och emot klätteråtta... Har du egen erfarenhet av att rigga en sån?

Funkar bra, då jag använder den. Numer dock mer sällan. 

Bommen sitter också rätt högt upp på Cumulus. 

 

Gjorde f ö en kopia av 2000 kr:s bromsen i rostfritt. 

Inte bättre än klätteråtta. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Gäst:

Ingen aning vad  levangen , cunningham och storskotets inverkan på farten?

Och nu talar vi bara om storseglet....

Levangen ska man nog ha undanstuvad vid undanvind i frisk vind!

Jag vet inte varför så många kallar skotvagnen för skurkäpp? 😁😁😁

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Levang

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
34 minuter sedan skrev Janken:

Levangen ska man nog ha undanstuvad vid undanvind i frisk vind!

Jag vet inte varför så många kallar skotvagnen för skurkäpp? 😁😁😁

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Levang

Jo, för att saker kan betyda flera saker än en 🙂

bild.png.511c5b2f47b1d603f0b9559e8f450fac.png

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lösning, för att vara på den säkra sidan, kan vara att hela besättningen seglar med integralhjälmar.

 

Gippar är läskiga. Som sagt, man måste hela tiden vara uppmärksam på vinden och läsa av storseglet, och vara beredd på att lova upp om det börjar svaja. Vid gippen brukar jag snabbt som tusan skota hem, och vid övergången snabbt gradvis släppa efter. I hård vind styr jag hellre runt 180°, slår mot vinden, och faller av. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...