Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bryggplats58

Krånglande VP 4,3 Gxi

Rekommendera Poster

Hej på er alla trevliga båtmeckare.

 

Jag undrar över vad som kan ha blivit fel med min motor.

Under en färd på midsommar helgen hostade den till och blev orkessvag, men efter kontroll av bränslefilter och eventuellt vatten i bränslet så piggnade den till.

Det fanns inget vatten i bränslet för övrigt.

Nu i tisdags stack jag iväg på en tur igen efter att jag också bytt tändstiften till pentas orginalstift.

Bara efter 10-15 min så tjuvstannar motorn, efter cirka 15 minuters upprepade försök så startar motorn igen.

Jag svänger förbi macken och tankar upp och där är inget startproblem.

Så går jag mot en grupp småöar med trevlig naturhamn går cirka 35 min, val framme så stannar motorn 200 meter från land då jag låter motorn gå på tomgång.

Upp med huven till motorn, jag lossar slangen till tanken och blåser, verkar inte vara något skräp ivägen.

Efter cirka en timme lyckas jag få igång motorn och går cirka 25 min till destinationen för natten, inget krångel med motorn.

Dagen därpå går det inte alls att få igång motorn alls, den tänder till några sekunder och dör.

Slutligen blir det bogsering hem.

Har provat även idag med att få igång den men samma sak hostar till några sekunder och sen dör den.

Vad kan vara fel ? det låter på bränslepumparna som att de fungerar.

Blir snart tokig på eländet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Bryggplats58:

Hej på er alla trevliga båtmeckare.

 

Jag undrar över vad som kan ha blivit fel med min motor.

Under en färd på midsommar helgen hostade den till och blev orkessvag, men efter kontroll av bränslefilter och eventuellt vatten i bränslet så piggnade den till.

Det fanns inget vatten i bränslet för övrigt.

Nu i tisdags stack jag iväg på en tur igen efter att jag också bytt tändstiften till pentas orginalstift.

Bara efter 10-15 min så tjuvstannar motorn, efter cirka 15 minuters upprepade försök så startar motorn igen.

Jag svänger förbi macken och tankar upp och där är inget startproblem.

Så går jag mot en grupp småöar med trevlig naturhamn går cirka 35 min, val framme så stannar motorn 200 meter från land då jag låter motorn gå på tomgång.

Upp med huven till motorn, jag lossar slangen till tanken och blåser, verkar inte vara något skräp ivägen.

Efter cirka en timme lyckas jag få igång motorn och går cirka 25 min till destinationen för natten, inget krångel med motorn.

Dagen därpå går det inte alls att få igång motorn alls, den tänder till några sekunder och dör.

Slutligen blir det bogsering hem.

Har provat även idag med att få igång den men samma sak hostar till några sekunder och sen dör den.

Vad kan vara fel ? det låter på bränslepumparna som att de fungerar.

Blir snart tokig på eländet.

Jo just det bränslefilter är bytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller nog ett slag på pumparna i alla fall. VP pumpar är ju kända för att rasa. Det släpper färgflagor inne i pumpen som sätter igen intern filter. Men det brukar skrika lite högre än normalt om dom, men kan ju finnas olika scenarier.

Men byta pumpar på måfå är ju ingen billig affär om det nu är ett annat fel. Mäta bränsletrycket skulle nog jag börja med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Gelis:

Håller nog ett slag på pumparna i alla fall. VP pumpar är ju kända för att rasa. Det släpper färgflagor inne i pumpen som sätter igen intern filter. Men det brukar skrika lite högre än normalt om dom, men kan ju finnas olika scenarier.

Men byta pumpar på måfå är ju ingen billig affär om det nu är ett annat fel. Mäta bränsletrycket skulle nog jag börja med.

OK, hur mäter man  bränsletrycket? Vad krävs för utrustning och var mäter man ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har 

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/bransletrycksmatare/bransletrycksmatare-2000021388

Funkar utmärkt, har en själv. Dock ganska dyr.

Finns billigare, googla på bränsletrycksmätare. Tänk bara på att det måste vara för insprutning och ha rätt anslutningar, så tex Biltemas mätare för 125 kr funkar inte

 

 

Så här mäter man

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Gelis:

Biltema har 

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/bransletrycksmatare/bransletrycksmatare-2000021388

Funkar utmärkt, har en själv. Dock ganska dyr.

Finns billigare, googla på bränsletrycksmätare. Tänk bara på att det måste vara för insprutning och ha rätt anslutningar, så tex Biltemas mätare för 125 kr funkar inte

 

 

Så här mäter man

 

Tusen tack, den mätare som används i videoklippet ser lite enklare ut. Jag får försöka hitta en billigare men fungerande och kolla trycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bryggplats58:

Tusen tack, den mätare som används i videoklippet ser lite enklare ut. Jag får försöka hitta en billigare men fungerande och kolla trycket.

Du kan ju börja med att kolla om det är färgflagor i regulatorns filter, visas ju i filmen hur man gör detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hansen Marine har en bra mätare till bra pris. 455:- Den heter PTOW80595.

Bränsletrycksmätare.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt en servicebulletin från Volvo Penta, ska man ta bort silen och ersätta den med en spårryttare för att behålla trycket på packningen. Det går också bra att peta bort silduken och sätta tillbaks plasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...