Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Niklas-ES

Starta båt på land (TAMD31)

Rekommendera Poster

Hej! Det är dags att byta olja etc, men då vi bara startade upp den som hastigast innan köp, så har jag ingen anning hur man gör med kylningen  på en inombordare om den skall gå en stund.

Tidigare ägaren fyllde bara upp sjövattenfiltret vid start. 

Funkar det fylla upp det (Se så det suger undan) sedan ha en trädgårdsslang som konstant fyller på sjövattenfiltret? 

Måste köra den varm så jag kan byta oljan.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Hej! Det är dags att byta olja etc, men då vi bara startade upp den som hastigast innan köp, så har jag ingen anning hur man gör med kylningen  på en inombordare om den skall gå en stund.

Tidigare ägaren fyllde bara upp sjövattenfiltret vid start. 

Funkar det fylla upp det (Se så det suger undan) sedan ha en trädgårdsslang som konstant fyller på sjövattenfiltret? 

Måste köra den varm så jag kan byta oljan.

 

 

 

 

På TAMD31 ligger sjövattenfiltret innan sjövattenpumpen, om nu det inte skett några ändringar sedan jag hade en båt med sådan motor. Då går det bra att använda sig av en trädgårdsslang och låta det rinna ned vatten i filtret, eller snarare i silen. Trycksätt inte systemet med trädgårdsslangen, låt sjövattenpumpen suga i sig i sin egen takt. Se bara till att stänga kranen vid bordsgenomföringen först, annars hamnar det mesta av vattnet på marken under båten.

Men det lär ju ta en bra stund innan motorn är såpass varm att oljans viskositet är så tunn att man lätt kan suga upp den ur sumpen.

Man kan ju starta en motor och köra den en kortare stund på land, utan kylvatten, om man först plockar ur impellern, om motorn är färskvattenkyld finns det ju (förhoppningsvis) en glykolblandning inuti motorns kylkanaler som kan hålla stånd en kort stund. Men jag vill inte rekommendera detta.

 

När du sedan skall byta olja, tycker jag att det är lättast med en sådan där behållare som man pumpar ur luft ur, så att det blir ett undertryck i behållaren och i en sond man för ned i oljestickans rör eller om det finns ett liknande rör som det brukar finnas på 31:orna. Sedan byter du oljefilter samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som Georg_Ohm beskriver. På premiärturen i havet sen hade jag -som man alltid ska ha- örnkoll på tempmätaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Man kan ju starta en motor och köra den en kortare stund på land, utan kylvatten, om man först plockar ur impellern, om motorn är färskvattenkyld finns det ju (förhoppningsvis) en glykolblandning inuti motorns kylkanaler som kan hålla stånd en kort stund. Men jag vill inte rekommendera detta

Nej, och jag skulle definitivt inte rekommendera varmkörning utan sjökylvattenflöde.

 

Anledningen är att sjövattnet i allmänhet också används för att kyla ner avgaserna, och utan ett kylvattenflöde kommer dessa snabbt få - för gummiavgasslangar och ljuddämpare/vattenlås - mycket farliga temperaturer. Och med snabbt så menar jag från tiotals sekunder till minut, alltså långt innan du hunnit få upp någon temp på oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Nej, och jag skulle definitivt inte rekommendera varmkörning utan sjökylvattenflöde.

Precis… jag har ju gjort så korta stunder, max 15 (milli-)sekunder, mest för att kontrollera att backslag, startmotor och generator funkar innan sjösättningen.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

alternativ använd kupevärmare eller dylikt det räcker nog med 40`på oljan men 

övervaka att inte ngt blir olämpligt varmt  B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en slang till min TAMD31 som jag sätter ned i sjövattenfiltret (utgående rör - till sjövattenpumpen)

 

Slangen är dimensionerad för röret med vulktejp och sitter som en smäck!

Andra ändan på slangen ligger i en stor tunna (75l) som är vattenfylld. Denna tunna fylls sedan på medan motorn går med trädgårdsslang... men motorn suger mer vatten en slangen kan fylla på... detta gör att jag kan köra på land ca 10min... 

 

Men har du mer tryck i tillförande vattenslang så kan du säkert köra så pass att oljan blir lätthanterlig. 

 

Kör INTE utan kylning som redan nämnts. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte, varför måste oljan bytas före sjösättning?

Om du väntar till båten är i sjön så finns ju inga problem vare sig med varmkörning av olja eller kylning av motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

Anledningen till detta var för jag köpte lite hastigt då den stog på land. Jag ville kontrollera att allt var ok, kommer inte sjösätta iår. nu har jag och min vän hållt på ex antal timmar.

Vi körde med med kylning till filtret. Dock framkom en hel frågetecken som jag behöver er experthjälp om, då jag är väldigt grön.

 

1. Från tanken är bränsleledningen grenad efter den går  ner mot motorn. ventil sitter före och efter greningen. dock så rinner det konstant ut diesel från skvallerledning som går ut genom skrovet. varför? vad är funktionen? 

 

2. avluftningsskruven på diesel filtret läcker, ena sekunden går den att skruva runt (som den vore gängpaj) andra så tätar den och går att dra åt. hur funkar det?

 

3. TAMD 31, skall rymma 9 liter olja. vi lyckades pumpa ur och byta ca. 7 eller strax över, är det ok? (var lite låg på stickan innan byte)

 

I övrigt gick motorn jättefint. lyckades byta, olja, filter, luftfilter, vevhusfilter,dieselfilter.

Kvarstår: Glykol, impeller.

Säg gärna till om jag missar något viktigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev IngemarE:

Nej, och jag skulle definitivt inte rekommendera varmkörning utan sjökylvattenflöde.

 

Anledningen är att sjövattnet i allmänhet också används för att kyla ner avgaserna, och utan ett kylvattenflöde kommer dessa snabbt få - för gummiavgasslangar och ljuddämpare/vattenlås - mycket farliga temperaturer. Och med snabbt så menar jag från tiotals sekunder till minut, alltså långt innan du hunnit få upp någon temp på oljan.

Det går alldeles utmärkt att köra motorn på tomgång utan impellern monterad. Man kan köra upp till en halvtimme utan att något blir överhettat. Däremot går det inte på bensinmotorer. Då blir det för varmt. Har man en bra oljesug, behöver man inte varmköra alls för att suga ur oljan. Man vinner ingen tid på det. Det är bara på vissa motorer som inte har något bra rör att suga oljan igenom, som till exempel D3 efter 2010, där man måste stoppa ner en klen sugslang i oljesticksröret, som måste varmköras.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rollen:

Det går alldeles utmärkt att köra motorn på tomgång utan impellern monterad. Man kan köra upp till en halvtimme utan att något blir överhettat. Däremot går det inte på bensinmotorer. Då blir det för varmt. Har man en bra oljesug, behöver man inte varmköra alls för att suga ur oljan. Man vinner ingen tid på det. Det är bara på vissa motorer som inte har något bra rör att suga oljan igenom, som till exempel D3 efter 2010, där man måste stoppa ner en klen sugslang i oljesticksröret, som måste varmköras.

Njae… jag har försökt att suga upp kall olja, klart att det går, men det går inte så bra. Men det kan ju bero på oljan eller sugen. Med varm olja säger det bara slurp.. så har man fått upp den.

Och då suger jag ur oljestickans rör, eller på TAMD31 genom det andra röret på andra sidan av motorn.

 

Om det blir litet olja kvar, vilket det nästan alltid blir är det ju ingen fara. 
 

Oljan byter man lämpligtvis på näst sista turen på hösten, så har den fått cirkulera i motorn litet inför torrsättningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Niklas-ES:

3. TAMD 31, skall rymma 9 liter olja. vi lyckades pumpa ur och byta ca. 7 eller strax över, är det ok? (var lite låg på stickan innan byte)

Sög ni i oljesticksröret eller i det rätta röret på andra sidan motorn?

Jag har hamnat på cirka 7 liter två år i rad via oljesticksröret,  men har efter det uppräckt att det finns ett rör på andra sidan motorn som ska användas 🤦‍♂️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, lär mig mycket här.

Ang. Mina ovan "nya funderingar". Vet inte jag borde starta ny tråd för dessa? Men. Som sagt bytt ca 80 procent av oljan. Vet inte om det är ok, eller om jag borde fått ur mer. 

 

Sedan har jag en bild på där diesel rinner ut genom skrovgenomföringen.

Vet inte för? rinner hela tiden, när motorn går,Skall den vara stängd? Provat vridit, men kanske är trasig ventil. Fattar inte funktionen.

 

Rosa är matningen

Grön är ner till motorn.

Vit är ut genomgång skrov.

 

IMG_20220715_102955.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev FinaKillen:

Sög ni i oljesticksröret eller i det rätta röret på andra sidan motorn?

Jag har hamnat på cirka 7 liter två år i rad via oljesticksröret,  men har efter det uppräckt att det finns ett rör på andra sidan motorn som ska användas 🤦‍♂️

Ahhaaa, oljesticksröret. Även här.

Ingen sugen att göra om, misstänker det får gå tills nästa byte?

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...