Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
LennartNordic

Chevrolet bilmotor i stället för en Mercruiser

Rekommendera Poster

Hej

Kan man sätta in en renoverad Chevrolet motor från en bil och flytta över alla saker som man gör med longblock till en Mercruiser 5,7?

Vet någon om det är samma kamaxel och sånt så det skulle fungera i en båt?

Blocken verkar vara samma, men skulle det funger?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn tänkt att vara rent sjövattenkyld så måste frostpluggarna/brickorna bytas till rostfria, men rent teoretiskt fungerar det.

Kammen vet jag inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett spännande projekt. Jag skulle tråla Youtube/internet efter andra som gjort samma sak. Jag har en VP AQ131D. Den har samma block och topp som Volvo 740 men en annan kamaxel. Så kan ju vara fallet även för Cheva, Men det där vet folk ute på internet redan. Ut och leta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert på området, men även jag har konverterat en bilmotor, en B20 för längesedan.

Då båtmotorer till skillnad från bilmotorer belastas på ett annat sätt, ungefär som gång i ständig uppförsbacke, brukar man byta kamaxel. Förgasarna bestyckas på annat sätt, samt en annan fördelare, det är vanligt att bilmotorer har/hade en vacuumkompenserad förtändning, i en båtmotor uppstår det inte det undertryck som man i bilar utnyttjar till detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev LennartNordic:

Hej

Kan man sätta in en renoverad Chevrolet motor från en bil och flytta över alla saker som man gör med longblock till en Mercruiser 5,7?

Vet någon om det är samma kamaxel och sånt så det skulle fungera i en båt?

Blocken verkar vara samma, men skulle det funger?

Samma block (VP+Mercrusier=GM). Att använda allt original avråder jag dig till.

 

Rostfria ventiler bör sättas in (alternativ flytta över toppar) och självklart så sitter det en annan kam. 

 

Så svar på din fråga, ja och nej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...