Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
SonyBL

Hur säljer man en båt privat?

Rekommendera Poster

Hej ,

Jag har inte tänkt på det innan eftersom jag köpte en helt ny båt men hur säljer man en båt privat eller vad gäller om jag köper min nästa båt av en privat person?

När  man säljer en bil finns reg.bevis och man skriver under och postar vidare men vad gäller vid försälning av en båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt är som vilken annan vara som helst, i stort sett. Sälj och köp som om det vore en kamera, TV eller soffa. Det är bara försäkring som skiljer.

 

Det finns inget register (undantaget för båtar över en viss storlek, men det är rejält stora båtar).

 

En båt måste inte, men bör ha minst en båtförsäkring med ansvarsdelen. Om en olycka inträffar och båten saknar ansvarsförsäkring, kan ägaren bli skyldig mångmiljonbelopp om det vill sig illa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fascinerats lite över hur folk vågar köpa/sälja båtar för halvmiljonen och uppåt när det i praktiken är "i befintligt skick" (som inte existerar som juridiskt begrepp, jag vet). Upptäcker man något problem efter att säljaren fått pengarna så har man inget att sätta emot. 


För egen del skulle jag inte vilja lägga så mycket pengar utan att ha Konsumentköplagen i ryggen. Min förra båt sålde jag genom en båtmäklar-kompis för att slippa allt strul. Kostade en del, men att inte behöva ta ut folk på visningsturer gjorde det värt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte också på där tex.  du köper min båt men du får inte åka iväg innan du swishar tex 400 000:- 

Samtidigt ska den personen våga swisha 400 000 till mig. Hur vet han att jag inte blåser honom. 

Det känns så osäkert.

Om ni som har sålt kan komma med ett konkret typs ,hur gjorde ni vid försäljning eller köp?

Gäller det att vi skriver ett kontrakt med körkort bimd och underskrift?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 minuter sedan skrev SonyBL:

Jag tänkte också på där tex.  du köper min båt men du får inte åka iväg innan du swishar tex 400 000:- 

Samtidigt ska den personen våga swisha 400 000 till mig. Hur vet han att jag inte blåser honom. 

Det känns så osäkert.

Om ni som har sålt kan komma med ett konkret typs ,hur gjorde ni vid försäljning eller köp?

Gäller det att vi skriver ett kontrakt med körkort bimd och underskrift?

 

 

Handpenning på minst 10% av köpesumman gäller väl fortfarande som någon slags säkerhet..?
 

Om du säljer via Blocket kan du använda blocktes sälj/köpekontrakt. För inte alls så många år sedan var det legitimt att betala med en backcheck som man överlät på säljaren. Det borde väl funka ännu… om man nu finner något bankkontor som är öppet och som dessutom handskas med någonting som heter ”pengar”. Annars en vanlig banköverföring via internet, med mobilt bankid och så lär väl vara ok. Jag vet inte hur stora summor man kan swisha… men det kanske funkar med några hundratusen? Se bara upp för fuskswish.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite magkänsla måste man nog ha för att inte välja fel köpare/säljare och sedan finns det ju några saker att tänka på.

  • Kolla identitet så noga det går. Komplettera id-kortskontroll med att kolla telefonnummer, sociala media, birthday.se, etc. Om något verkar fel så välj en annan köpare/säljare. Om telefonnumret inte går att hitta kan man försöka swisha och se om man får fram något namn.
  • Äger säljaren båten? Be att få se ägarens köpehandlingar. Komplettera med lite koll på sociala media om båten finns där. Be köparen visa några gamla foton. En "riktig" ägare kan säkert visa foton från när de varit ute med båten och från vinteruppläggning av båten. Kolla också med polisen om båten är stulen.
  • Är båten belånad? Det kan vara lite knepigare att lista ut hur det ligger till. Fråga säljaren om det finns några skulder för båten eller om den är pantsatt. Det bör gå att fråga kronofogden om säljaren/köparen har några aktuella ekonomiska problem. Kanske även går att få hjälp sum privatperson från UC eller motsvarande.

 

Om allt verkar okej med säljare/köpare är det dags att skriva ett köpekontrakt där allt som överenskommits bör stå som tex. vilken utrustning som ingår i köpet. Om det finns fel och brister på båten är det bra för säljaren om dessa framgår av köpekontraktet.

 

Betalningen kan man nog fortfarande få hjälp med av banken (det funkade förr) om det känns osäkert att ta emot en påse med sedlar.

En banköverföring via internet kan stoppas efter det att köparen visat säljaren att hen har betalt. Kolla med banken hur man gör en säker betalning, förr kunda bankerna ringa till varandra och göra telefonöverföringar som verkligen skedde i realtid.

 

Tänk på att de flesta personer faktiskt är seriösa men att magkänsla är värt att beakta. Snabba affärer, uteblivna prisdiskussioner, ointresse att titta på båten och provköra, etc. kan vara indikation på att köparen är oseriös. Om säljaren inte har något att berätta och har svårt att visa olika saker ombord eller inte kan svara "rätt" på frågor om båten är hen kanske inte ägare.

 

Jag har köpt och sålt båtar, bilar och lägenheter privat utan problem, men däremot blivit lurad på 500 kronor vid köp av en äldre halvtrasig dator som jag aldrig fick.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...