Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jeppe_lu

Läcka på båt

Rekommendera Poster

God kväll,

 

jag har varit och tittat på något som är klassar som min drömbåt. Den finns inte jätte-många exemplar av och den är till ett dugligt pris.

 

Men i en av kabinerna ser man att vatten har runnit uppifrån och förra ägaren har försökt lokalisera läckan utan resultat.

 

Har någon något super-tips på hur man enklast (nåja) letar upp eventuella läckage.

 

Teaken är limmad, så den kan uteslutas direkt.

Det är en motorbåt, så inga stag eller vinschar eller dylikt är det inte heller.

 

Tack och bock på förhand.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla skarvar och alla skruvar kan läcka så det finns dessvärre inga standardtips för läcksökning.

Spola vatten på däcket och på överbyggnaden och försök lista ut var det läcker eller täta om skruvar mm. närmast läckan för att se om det hjälper ligger närmast till hands tycker jag.

 

Nästan alla båtar läcker någonstans och det kan vara ett elände att hitta var läckaget är, men plötsligt händer det...

 

Du vetkar ju kunna utesluta att det är sjövatten som läcker in, så på sätt och vis har du ju redan kommit halvvägs. 😉

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte mig en äldre båt i år. Vid första skyfallet så satte jag mig i båten och letade läckor. Droppade lite kring skruvgenomföringar och kring fönster m.m. 

Fotade alla läckor med mobilen, sen när det blev fint väder så tätade jag allt!   

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klipp remsor av vanligt A4-papper och dra ett horisontellt streck på dem med en vattenlöslig tuschpenna. Tejpa upp dessa mot skrovsidan högt upp där det i alla fall kan misstänkas läcka. Sedan spolar du vatten på båten.

 

En aldrig så liten droppe som runnit på papperet kommer synas i efterhand på tuschlinjen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev IngemarE:

En aldrig så liten droppe som runnit på papperet kommer synas i efterhand på tuschlinjen.

Även gatukritor funkar för att leta var vatten rinner fram, bara att rita direkt på det man vill undersöka.

image.thumb.png.263ceccb474ca2cfd8428b62758ec121.png

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid hittat läckage genom att låta någon (ofta min fru) spola med en slang från utsidan på misstänkta områden medan jag tittar på insidan. 
Hittade ett läckage på det sättet förra veckan; det regnade in och jag hade misstänkt och letat kring ett fönster och ett pulpitfäste. När vi spolade såg jag direkt att det kom från manluckan - en bra bit därifrån men vattnet hade följt en skarv. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kompletterar läcksökning generellt med ett gammalt inlägg

 

2019-01-19 vid 13:41 skrev Mackey:

Läckage i propelleraxel, motor, spricka i skrovet, mm, mm.

 

Läcksökning kan vara rätt tidsödande - vilket beskrivs i slutet, men två bra hjälpmedel är mjöl/kritpulver och/eller toapapper.

 

Ytterligare ett bra hjälpmedel är smaklökarna, salt eller inte salt?

 

Lägg eller strö ut på misstämkta ställen så till slut hittar man läckan. Om du inte alls vet var det läcker så lägg ut bitar av toapapper lite här och var.

 

Smaka på vattnet, saltvatten, regnvatten, färskvatten eller lite unket som kylvatten.

 

När vi köpte vår Comfort 32 läckte det ibland in vatten i kölsvinet, inte alltid, bara ibland. Oftast inget stort problem - bara att ta ett tag med svampen, men ibland seglade konserverna runt i kölsvinet och allt måste plockas upp och torkas av.

 

Den sjunde säsongen hittade vi den sista läckan av en slump, en minimal liten läcka vid roderinfästningen. En droppe i minuten kanske, men det blir några obegripliga liter på en säsong. Tidigare upptöckta läckor som kom och gick var:

  • Läcka vid en knap. Gav sötvatten vid regn och bräckvatten vid hårt väder.
  • Läckage genom kölbultarna vid hårt väder. Bräckvatten.
  • En hävertbrytare i motorrummet som läckte ibland. Bräckvatten med viss motorsmak.
  • Manluckan i vattentanken läckte ibland när båten lutade eller när tanken var proppfull. Färskvatten.
  • Tvättställskranen läckte när båten lutade åt babord. Hur mycket den läckte berodde på hur mycket vatten det var i tanken som ligger på styrbords sida. Vid lite lutning hamnade vattner i tvättstället och vid mycket lutning på skivan bakom tvättstället för att slutligen samlas i kölsvinet. Färskvatten.
  • Någon tidigare ägare hade skruvat fast batterilådorna med skruvar genom botten, men ångrat sig och tagit bort skruvarna ( men inte hålen). Vattnet smakade lite obegripligt surt ibland.
  • En spricka på en motordel läckte otroligt lite när motorn belastades hårt. Glykolsmak och motorsmak.
  • Infästningen av länspumpen under durken i sittbrunnen, läckte. Ibland sötvatten och ibland bräckvatten.

Varje läcka minns jag med både glädje och sorg. Jaaa, nu har vi kommit på vad som läcker. Neej, det hade vi inte.

 

Mackey

Till slut hittar man den sista läckan, tror man...

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skriver vad det är för båt så kanske det underlättar.

Det kan ju vara någon som känner igen fenomenet på just den båttypen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...