Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Atlantis42

Raymarine autopilot

Rekommendera Poster

Hej. Min raymarine autopilot börjar vobbla när jag kör i planingsfart, men inte i låg fart.

Någon som vet vad det kan vara?

I förra båten hade jag den "större" autopiloten och den gick perfekt i planingsfart.

G.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken modell på autopilot?

Men rent spontant, dra ned på känsligheten. Gjorde jag på min EV100.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Satte i en ST2000+ förra veckan. Den var lite vobblig i början. Har TS en sådan så finns det inställningar att göra... I autoläge kan man tryck på +1 och -1 samtidigt och då går den i skarpt läge och styr mer nogrannt. Prova! Blir det bättre eller sämre så vet ni åt vilket håll känsligheten ska gå mot.

 

EDIT: Inget glapp i överföring mellan pilot och styrning? De gillas inte i högre farter.

Redigerad av Hybrid
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en ST600x så finns menyvalet "Response" (tryck flera gånger på Display). På pilot utan rategyro (S1-S3) kan man välja rätt grovt 1-3, med gyro (S1G-S3G) är valet 1-9.

I deplacementfart är väldigt snabb respons bra, men i planing sänks den med fördel till 1 (1-3) eller 2-4 (1-9). Märks direkt om den s.a.s. "jagar".

 

Nyare Raymarinepiloter har koll på farten (samt alltid inbyggt gyro m.m.) så där sköts det mesta sådant här snyggare. Men de är å andra sidan ett elände att koppla samman med annan marinelektronik som INTE är Raymarine (t ex få köra på rutt från sjökortsplotter av annat fabrikat).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Hybrid:

Satte i en ST2000+ förra veckan. Den var lite vobblig i början. Har TS en sådan så finns det inställningar att göra... I autoläge kan man tryck på +1 och -1 samtidigt och då går den i skarpt läge och styr mer nogrannt. 

Hur återgår man till det ursprungliga läger, typ mindre noggrann? 

 

Tror inget om detta står i manualen. 

Var hittar man detta och annat beskrivet? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/14/2022 at 7:30 PM, Hybro said:

Hur återgår man till det ursprungliga läger, typ mindre noggrann? 

 

Tror inget om detta står i manualen. 

Var hittar man detta och annat beskrivet? 

 

Tryck +1 och -1 samtidigt igen. Då ska den återgå till auto-läge på avdrift. Eller dra ur kontakten. Den startar alltid i läge "Auto".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...