Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
CroPhYPtic

[Stortriss] Saknar relingslist - går det att "laga"?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har hittat en stortriss för en spottstyver som åtminstone tycks vara sjöduglig för några säsonger framöver. Dock är den sedan tidigare väl använd och kanten på båten ser ut enligt bild. Den ser inte ut så överallt, men på flera ställen inklusive i fören. Har tre frågor:

 

- Kan man ens sätta på en relingslist där?

- Är detta ens möjligt att laga och i så fall hur?

- Hur kan det ev. komma det sig att det som sitter runt kanten inte verkar vara någon relingslist utan en svartmålat glasfiberkant?

 

Tack på förhand!

IMG_0223.JPG

Redigerad av CroPhYPtic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annan liten fråga som hör till här - båtens däck verkar vara målad med en vit färg, men inte så mycket mer. På vissa ställen har denna färgen skavts bort så att man under ser den mer beiga orginalfärgen. Är det möjligt att på något vis faktiskt få bort den vita färgen och på så vis göra orginalfärgen under synlig utan att helt enkelt tvingas slipa bort allt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså om profilen på skarven mellan skrov och däck, där gummilisten ska sitta, är som den ska och du hittar en likvärdig list, så borde det ju funka. Du kanske behöver reparera skador innan? Jag har aldrig monterat en sån list men tror att det jobbet behöver göras efter konstens alla regler för att det ska bli bra och hålla ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev CroPhYPtic:

Annan liten fråga som hör till här - båtens däck verkar vara målad med en vit färg, men inte så mycket mer. På vissa ställen har denna färgen skavts bort så att man under ser den mer beiga orginalfärgen. Är det möjligt att på något vis faktiskt få bort den vita färgen och på så vis göra orginalfärgen under synlig utan att helt enkelt tvingas slipa bort allt?

Färgborttagningsmedel? Jag har inte använt det på båtar men det är ju ganska vanligt att det används för att sanera bottnar från giftfärg. Om du slipar så kommer halkskyddsmönstret försvinna och du måste (borde) måla med halkskyddande däcksfärg.

Redigerad av susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 hours ago, susy said:

Alltså om profilen på skarven mellan skrov och däck, där gummilisten ska sitta, är som den ska och du hittar en likvärdig list, så borde det ju funka. Du kanske behöver reparera skador innan? Jag har aldrig monterat en sån list men tror att det jobbet behöver göras efter konstens alla regler för att det ska bli bra och hålla ett tag.

 

Vet inte om det behövs, men antar jag får testa till hösten.

 

20 hours ago, susy said:

Färgborttagningsmedel? Jag har inte använt det på båtar men det är ju ganska vanligt att det används för att sanera bottnar från giftfärg. Om du slipar så kommer halkskyddsmönstret försvinna och du måste (borde) måla med halkskyddande däcksfärg.

Testade lite färgborttagningsmedel. Luktade väldigt mycket, men verkar ta bort den vita färgen så att den beiga under kommer fram i alla fall. Nu vet jag inte hur stortrissen vanligen ser ut, men antar att det är detta som är den ursprungliga färgen (då den verkar vara samma som på insidan)? Får bli till att gå över hela båten med färgborttagning när den kommit upp på land igen och hoppas på att man kan "återställa" den.

Redigerad av CroPhYPtic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...