Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Wergis

Fall som slår mot masten? ….Varför?

Rekommendera Poster

Hej vänner, jag är 54 år och har tillbringat hela min uppväxt i Sthlm skärgård m segelbåt i olika storlekar fr 6 m till 36 fot men kör motorbåt sedan ca 15 år.

Hur tänker ni seglare när ni lämnar fallen helt slappa så att de slår mot masten hela kvällen och natten?

Störs ni inte själva av att ligga i en naturhamn och lyssna på detta jäkla oväsen?
Då vi hade segelbåt var det fullständigt självklart att säkra fallen direkt efter tilläggning.
Jag ber ibland seglare att surra sina fall för att få slut på oväsendet och får blandade svar…

En del åtgärdar det direkt och en del verkar tycka att jag är dumma huvudet??
Vill vi inte ha det lugnt och skönt på kvällen i naturhamnen?

Hur tänker ni seglare om allmän hänsyn till alla andra runt omkring er.? Skiter ni i det eller bryr ni er?
Fritt fram för inlägg och personliga reflektioner…..

 

// Mats W

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är samma personer som gör det som tycker att tickande klockor och smällande vågor är sövande...

Jag ser det som en självklarhet att se till att inga linor kan slå i vinden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör väl hur jag vill. Jag använder inte blinkers i trafiken heller för det är ingen som har med det att göra vart jag skall åka.

  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

pseudonym Du får inte säga så ,jag vet att du är yrkes chafför och bara jäklas,men det är inte alla som vet vem du är.Ronnie (och du vet vem jag är om du tänker efter,arbetade med ett annat märke än det du kör.)😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wergis:

Hur tänker ni seglare om allmän hänsyn till alla andra runt omkring er.? Skiter ni i det eller bryr ni er?

Det är väl samma kategori människor som laddar batterierna med ett elverk eller motor på tomgång? Eller far runt, runt med snurrebåt i viken?

Dvs, egon. 

Oavsett vilken båttyp man har. 
 

Surrar alltid mina fall så de inte låter.
Kan säga att om du tror det låter utanför båten, så är det inget mot hur det låter inne i den. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wergis:

Hur tänker ni seglare när ni lämnar fallen helt slappa så att de slår mot masten hela kvällen och natten?

Jag tror det är 90 % okunskap om hur man gör för att det ska bli tyst.

 

Sedan är det olika vad man blir störd av.

Blir nan själv inte störd av fall som slår mot masten tänker man givetvis inte på att det stör andra.

 

Min farfar hade minst 30 olika klockor och golvur, vissa slog varje kvart, vissa slog halvtimmesslag och alla slog heltimme. Jag sov jättegott hos farfar och farmor.

Jag har själv ett golvur som tickar och slår varje timme. Slagen hör jag, men tickandet hör jag inte.

 

Vi hade livliga diskusioner för något/några år sedan om vad som är störande i en tråd som jag tror hette "Elverk från helvetet".

 

Det viktiga väl att våga säga till om man blir störd och att acceptera att bli tillsagd om någon blir störd.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Ronnienr10:

pseudonym Du får inte säga så ,jag vet att du är yrkes chafför och bara jäklas,men det är inte alla som vet vem du är.Ronnie (och du vet vem jag är om du tänker efter,arbetade med ett annat märke än det du kör.)😅

Njae, där sätter du mig på pottan, jag kan inte placera vem du är, du får allt ge mig några fler ledtrådar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du arbetade som transport / Trafikledare i ett företag på H-B Hälsade du på i bland med bilproblem. Hjälpte det?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ronnienr10:

När du arbetade som transport / Trafikledare i ett företag på H-B Hälsade du på i bland med bilproblem. Hjälpte det?

Ja nu trillade poletten ner.👍😉 long time no see..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höll på att bli tokig själv av missljud från masten. Efter mycket letande insåg jag att det var inifrån masten, troligen antennkabeln som slog. Med det fick jag rycka på axlarna och gå och lägga mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev meros:

Höll på att bli tokig själv av missljud från masten. Efter mycket letande insåg jag att det var inifrån masten, troligen antennkabeln som slog. Med det fick jag rycka på axlarna och gå och lägga mig.

Enda trösten är att det ljudet inte hörs särskilt mycket utåt. Värst inne i egna båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hände nog en å annan gång när man va seglare att man lämna fallet lite slappt, bästa väckarklockan! när fallet börja slå i masten så viste man att det va seglingsbar vind och att det va det dags att dricka kaffe och kasta loss.

Iof va det vindstilla nätter och som vanligt låg jag för mej själv eller med vänner o bekanta på någon öde plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, ha..Era sköningar ….

ville bara reta upp er lite och få igång en diskussion…He, he…

Ha en fin sommar m många lugna nätter därute bland öarna.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Slående fall är iallafall lätta att åtgärda. Värre är det när vinden piper i och alla högre master står och tjuter. Skyldiga båtägare borde rigga av mellan seglatserna. 

Redigerad av Virvelvind

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slående fall är mestadels oförstånd/ovetskap. De flesta är finvädersseglare och har aldrig hört det själv. I några fall är det lathet, för när man är ombord vill man inte ha fallet åt sidan för att det är i vägen - sen glömmer man det när man kör hem från hamnen.

 

Jag bor i hamnen och måste lyssna på dessa när det är kuling och värre. Jag går ofta ner i hamnen och åtgärdar åt mina vänner. Liksom jag hjälper dom att fästa sina båtar och spänna tampar. Man hjälps åt helt enkelt. I dåligt väder är man ganska ensam i hamnen och är kanske den enda som hör oväsen från slående fall.

 

Än värre är det med de större segelbåtarna med rull-stor. När de får stark vind från sidan låter de som en flöjt. En av båtarna i hamnen har en frekvens som går igenom hus och väggar. Den minskar sömn-tiden och effektivt hemarbete. Men det är svårare att fixa - kanske det finns något att hissa upp i mastens slits?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett slående fall.... Verkar det vara. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, ThomasVikhog said:

 Än värre är det med de större segelbåtarna med rull-stor. När de får stark vind från sidan låter de som en flöjt.

Undrar vad det kan bero på? Har de kanske spänt uthalet för hårt? 

Har själv aldrig upplevt det på min eller grannarnas båtar.

För övrigt håller jag helt med dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-16 vid 22:27 skrev Wergis:

Ha, ha..Era sköningar ….

ville bara reta upp er lite och få igång en diskussion…He, he…

Ha en fin sommar m många lugna nätter därute bland öarna.

 

// Mats W

Jag kände på mig att du trollade oss, därför svarade jag som jag gjorde i första inlägget.😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...