Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Som tidigare nämnt i forumet har jag problem med min nuvarande rigg…

Jag undersöker nu alla alternativ, inklusive att köpa en begagnad rigg från en annan båt…om det nu går.

Så till frågan: hur kollar jag enklast om en rigg passar min båt? Är det ”bara” att leta upp en båt med liknande dimensioner och mäta? Går det ens att ta en annan rigg? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det går att ta en annan rigg. 
Sällan rakt av dock, om det inte är en identisk båt såklart. 
Mått på rigg finns i SRS-tabellen. 
Tänk på att ny rigg med något andra mått kan betyda nya segel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Klart det går att ta en annan rigg. 
Sällan rakt av dock, om det inte är en identisk båt såklart. 
Mått på rigg finns i SRS-tabellen. 
Tänk på att ny rigg med något andra mått kan betyda nya segel. 

Hittat en på blocket med liknande mått. Som exempel, skulle denna kunna gå att använda? Så länge man anpassar vant/stag borde det väl gå?

 

https://www.blocket.se/annons/kalmar/komplett_seldenrigg_mast/101574563

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan jag inte svara på. 
Oavsett är det garanterat ett större och dyrare jobb än att ordna de där spridarna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Peter_K:

Det kan jag inte svara på. 
Oavsett är det garanterat ett större och dyrare jobb än att ordna de där spridarna. 

Vi har lagt närmare 6000 kr på nya spridarfästen och en ny spridare. Visst, större mast, men jag tror inte att det skulle bli väldigt mycket billigare för en mast som denna. Att köpa en helt ny rigg för 2000 kr, och korta vant och stag, bör bli billigare. Men man måste ju räkna på det!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev raol:

Vi har lagt närmare 6000 kr på nya spridarfästen och en ny spridare. Visst, större mast, men jag tror inte att det skulle bli väldigt mycket billigare för en mast som denna. Att köpa en helt ny rigg för 2000 kr, och korta vant och stag, bör bli billigare. Men man måste ju räkna på det!

 

Det kostar ju en del att korta mast och vant; några hundralappar styck. Säkert en del block mm som är dåliga, en hel del popnitar osv. Transport från nuvarande läget till båten. 

Sedan är det den egna arbetstiden; värderas den till något?

Summa; snabbt minst 6.000 kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Peter_K:

Säkert en del block mm som är dåliga, en hel del popnitar osv.

Om sånt är dåligt är det dåligt nu också. Har inget med ny rigg att göra.

 

21 minuter sedan skrev Peter_K:

Sedan är det den egna arbetstiden; värderas den till något?

Jag tycker folk som räknar sin egen tid i pengar är galenpannor. Fritid är fritid. Jobb är pengar, och är det man gör som avlönad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev raol:

Om sånt är dåligt är det dåligt nu också. Har inget med ny rigg att göra.

Om du köper en begagnad rigg för 2.000 kr har den förmodligen brister. Den på ens egen båt är förhoppningsvis underhållen. 
 

17 minuter sedan skrev raol:

Jag tycker folk som räknar sin egen tid i pengar är galenpannor. Fritid är fritid. Jobb är pengar, och är det man gör som avlönad.

Man kan välja hur man tänker där. 
Säger inte det ena är rätt eller fel. 
Själv tänker jag att om jag lägger 2-3 helger på att bygga om en rigg i stället för att byta spridare är det 2-3 helger jag kunde gjort något roligare på min fritid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peter_K:

Om du köper en begagnad rigg för 2.000 kr har den förmodligen brister. Den på ens egen båt är förhoppningsvis underhållen. 
 

Man kan välja hur man tänker där. 
Säger inte det ena är rätt eller fel. 
Själv tänker jag att om jag lägger 2-3 helger på att bygga om en rigg i stället för att byta spridare är det 2-3 helger jag kunde gjort något roligare på min fritid. 

Men riggen innehåller knappast block. De är ju fristående från det. Om du nu inte menar falltrissa.

Nåja, jag menar ändå att jobbet att byta spridare och spridarfästen är rejält omfattande i tid. Det tar tid att anpassa spridaren till den egna riggen. Jag vet, för jag gjorde det under våren. Vi snackar många, många timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Peter_K:

Om du köper en begagnad rigg för 2.000 kr har den förmodligen brister. Den på ens egen båt är förhoppningsvis underhållen. 
 

Man kan välja hur man tänker där. 
Säger inte det ena är rätt eller fel. 
Själv tänker jag att om jag lägger 2-3 helger på att bygga om en rigg i stället för att byta spridare är det 2-3 helger jag kunde gjort något roligare på min fritid. 

Kommer nog ge en ny rigg ett försök. Nya spridare verkar vara ett h-vete att få tag på till min nuvarande mast. Vet inte ens fabrikat, hur de gamla såg ut eller hur stora de var…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev MatsBerlin:

Kommer nog ge en ny rigg ett försök. Nya spridare verkar vara ett h-vete att få tag på till min nuvarande mast. Vet inte ens fabrikat, hur de gamla såg ut eller hur stora de var…

En riggverkstad kan hjälpa dig med det. 
Byter du spridarfästena också är det inga problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
46 minuter sedan skrev raol:

Men riggen innehåller knappast block. De är ju fristående från det. Om du nu inte menar falltrissa.

Nåja, jag menar ändå att jobbet att byta spridare och spridarfästen är rejält omfattande i tid. Det tar tid att anpassa spridaren till den egna riggen. Jag vet, för jag gjorde det under våren. Vi snackar många, många timmar.

Menar genomföringsblock. 
 

Om du tycker att det är ett rejält omfattande arbete att montera spridare - hur stort arbete bedömer du det att mäta in och låta korta vajrar, att korta masten i topp och botten (brukar behövas i båda ändrarna), kanske flytta bomfästet, kanske flytta andra fästen..?

Kanske byta mastfoten i däck om de är olika?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Menar genomföringsblock. 
 

Om du tycker att det är ett rejält omfattande arbete att montera spridare - hur stort arbete bedömer du det att mäta in och låta korta vajrar, att korta masten i topp och botten (brukar behövas i båda ändrarna), kanske flytta bomfästet, kanske flytta andra fästen..?

Kanske byta mastfoten i däck om de är olika?

Hjälp en nybörjare att förstå…varför skulle man behöva korta masten i topp och botten? Är masten hyfsat likadan som den förra räcker det väl att passa in vant/stag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev MatsBerlin:

Hjälp en nybörjare att förstå…varför skulle man behöva korta masten i topp och botten? Är masten hyfsat likadan som den förra räcker det väl att passa in vant/stag?

Om seglen du har skall passa måste riggen ju inte bara vara hyfsat lik, utan helt lik. Och spridarna vill du ju ha på samma avstånd de är idag (mitten på maströret?); då behöver du ju kapa både topp och botten. Eller, flytta spridarna och kapa toppen, men det borde ju bli fulare tänker jag, och ungefär samma arbetsinsats. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Om seglen du har skall passa måste riggen ju inte bara vara hyfsat lik, utan helt lik. Och spridarna vill du ju ha på samma avstånd de är idag (mitten på maströret?); då behöver du ju kapa både topp och botten. Eller, flytta spridarna och kapa toppen, men det borde ju bli fulare tänker jag, och ungefär samma arbetsinsats. 

Om masten är lite för lång gör det ju inget. Visuellt ser det ut som om man seglar med revat segel, men om det är samma segel som tidigare har man ju inte förlorat nån segelyta. Och man har viss möjlighet att gå upp i storlek också, inom rimliga gränser.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev raol:

Om masten är lite för lång gör det ju inget. Visuellt ser det ut som om man seglar med revat segel, men om det är samma segel som tidigare har man ju inte förlorat nån segelyta. Och man har viss möjlighet att gå upp i storlek också, inom rimliga gränser.

 

Storseglet, ja. 
Förseglet, nej. Du får fel vinkel på förstaget med för lång mast. Det gör att seglet blir oerhört svårt att skota. Pratar vi centimeter eller decimeter längre mast är det OK, men till slut hamnar man i ett läge där skotpunkterna måste flyttas akter om skenorna. 
 

Detta såklart om man vill använda de gamla seglen. Skall man sy en helt ny segelgarderob är det ju inga problem, de flesta båtar mår bra av en högre rigg. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...