Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ApoX

Landstigningsbåt

Rekommendera Poster

Hej, jag skulle vilja ha en bra landstigningsbåt så jag kan landstiga utan brygga och slå upp tält i skärgården. så det optimala hade varit om jag helt enkelt kan grunda båten och dra upp den på land. Eller är det ogörbart så som jag beskriver det isåfall hur skulle ni rekommendare att gå tillväga för någon som vill ut och slå upp tält ute på en ö? Vad för sorts båt rekommenderas för detta bruk? Budget låt säg 50k

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Cobalt233:

3994B9EE-9917-4870-A32C-2ABF567EB02B.jpeg

Ja en Amphicar hade ju suttit som en smäck. Synd att dom är så himla dyra och/eller rostiga.

En kompis hade en, som han bytte jämnt upp mot en tio år gammal corvette, ja en cheva alltså…

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
41 minutes ago, Georg_Ohm said:

Tja… de flesta oömma båtar kan man ju dra upp på en strand om brygga saknas.

Men jag vet att norska Pioneer har en modell med nedfällbar lem i fören.

Sedan finns det väl en och annan aluminiumbåt också kanske…

Eller är du på jakt efter något militärt surplus?

Tack för svar, hur är det med ribbåtar eller gummibåtar är de tåliga för det? sen så är ju säkert det största problemet att man måste köra i de allra grundaste vattnet så man behöver ju ha en som motorn kan hissas upp eller är skyddad och där skrovet går så grunt som möjligt. är väl inte på jakt efter militärt om det nu inte krävs så att säga.

 

Edit: sen kan ju ön vara gjord av solid sten också vilket ställer ännu högre krav på tålighet

Redigerad av ApoX
adderad info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Människor har ju i alla tider åkt i mindre båtar till badstränder och liknande.

Om man är försiktig kan man ju dra upp en vanlig gummibåt eller rib på en strand. Men innan man kommer så långt fäller man ju upp motorn för att skydda propellern, och kliver i och drar upp båten de sista metrarna mot land.

Man får ju se upp med stenar, särskilt om de5 är en gummibåt. Sedan av hänsyn till badande, så lägger man båten där ingen badar.

 

Om det är berg, stenigt eller klippigt förtöjer du med en lina i land från fören och sedan ett ankare i aktern, inga konstigheter med det.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ApoX:

Tack för svar, hur är det med ribbåtar eller gummibåtar är de tåliga för det? sen så är ju säkert det största problemet att man måste köra i de allra grundaste vattnet så man behöver ju ha en som motorn kan hissas upp eller är skyddad och där skrovet går så grunt som möjligt. är väl inte på jakt efter militärt om det nu inte krävs så att säga.

 

Edit: sen kan ju ön vara gjord av solid sten också vilket ställer ännu högre krav på tålighet

RIB brukar ju ha glasfiberskrov och det är ju inget man ska dra över berget eller köra i sten.

Så det krävs nog en båt utöver det vanliga om det ska hålla i längden, typ Pioneerbåten som

@Georg_Ohm tipsade om eller någon aluminiumbåt?

Det brukar vara lättare att ge goda råd om man vet syftet, så ska du ha i land någon rullstol eller djur eftersom du behöver ha landstigningsfunktionen och inte kan ankra i aktern som vanligt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En urholkad timmerstock och en paddel är ju annars ganska oömt och grundgående.😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev pseudonym:

En urholkad timmerstock och en paddel är ju annars ganska oömt och grundgående.😂

Kanske en alldeles för traditionell lösning…

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minutes ago, Makro said:

RIB brukar ju ha glasfiberskrov och det är ju inget man ska dra över berget eller köra i sten.

Så det krävs nog en båt utöver det vanliga om det ska hålla i längden, typ Pioneerbåten som

@Georg_Ohm tipsade om eller någon aluminiumbåt?

Det brukar vara lättare att ge goda råd om man vet syftet, så ska du ha i land någon rullstol eller djur eftersom du behöver ha landstigningsfunktionen och inte kan ankra i aktern som vanligt?

Nä, syftet är att gå i land på öar som ej har brygga + sannolikt grund omgivning. är ej säkert heller de har en förtöjningsögla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ApoX:

Nä, syftet är att gå i land på öar som ej har brygga + sannolikt grund omgivning. är ej säkert heller de har en förtöjningsögla.

Har de träd att knyta i, så brukar det ordna sig ändå. Eller ett berg att slå kilar i att knyta i. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bergkil och dragga.. tänker att de flesta båtar jag har haft att göra med blir lite kantstötta i slutet på sommaren. Det viktigaste är att inte skada motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är en klok idé med "landstigningsbåt". Själv hatar jag att bli blöt, och skulle gärna ha en båt jag kan köra hela vägen upp på en strand utan att behöva oroa mig, om jag skulle ha en motorbåt. Och en som också har en botten som är relativt platt för att inte gräva ner sig i botten, och en relativt låg för som man lätt kan kliva över och ur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Jag tycker det är en klok idé med "landstigningsbåt". Själv hatar jag att bli blöt, och skulle gärna ha en båt jag kan köra hela vägen upp på en strand utan att behöva oroa mig, om jag skulle ha en motorbåt. Och en som också har en botten som är relativt platt för att inte gräva ner sig i botten, och en relativt låg för som man lätt kan kliva över och ur.

 

Men då är ju ett ambfibiefordon perfekt för dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men då är ju ett ambfibiefordon perfekt för dig!

bild.png.e2b19a0ff494860a46841261ed0b879a.png

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

bild.png.e2b19a0ff494860a46841261ed0b879a.png

Ja den är ju perfekt, går det att beställa den i en annan färg?

Så slipper man ju kostnader för kranlyft om hösten och våren.🤯

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Ja den är ju perfekt, går det att beställa den i en annan färg?

Så slipper man ju kostnader för kranlyft om hösten och våren.🤯

Äh, den kommer ju i tre färger redan!

Gissar att den är aningen dyr i drift.

Förlåt för urspårningen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köp dig en 200dra båt, kolla länk.

Då kan du köra upp på i stort sett vad som helst.

 

/B

Redigerad av Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ApoX:

Nä, syftet är att gå i land på öar som ej har brygga + sannolikt grund omgivning. är ej säkert heller de har en förtöjningsögla.

Jag tror att du krånglar till det lite för dig med en landstigningsbåt.

Som du märker av kommentarerna så är det ett  ganska ovanligt sätt att ta sig iland på.
Så om du överväger en vanlig båt så är det många av oss på forumet som kan komma med bra tips på utrustning och hur du går tillväga med t.ex tilläggning och ankring.

Ett tips i all välmening, men går du vidare med landstigningsbåtsprojektet får du gärna berätta hur det blev 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, Makro said:

Jag tror att du krånglar till det lite för dig med en landstigningsbåt.

Som du märker av kommentarerna så är det ett  ganska ovanligt sätt att ta sig iland på.
Så om du överväger en vanlig båt så är det många av oss på forumet som kan komma med bra tips på utrustning och hur du går tillväga med t.ex tilläggning och ankring.

Ett tips i all välmening, men går du vidare med landstigningsbåtsprojektet får du gärna berätta hur det blev 🙂

Ja egentligen så vill jag bara hoppa upp på en ö med en båt som kan smidigt anlägga på/vid en ö jag har inget emot att hoppa in i havet så låter som ett bra förslag med en vanlig båt och då ankra mig in

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ApoX:

Ja egentligen så vill jag bara hoppa upp på en ö med en båt som kan smidigt anlägga på/vid en ö jag har inget emot att hoppa in i havet så låter som ett bra förslag med en vanlig båt och då ankra mig in

tänk vad smidigt att komma iväg sen när inte båten fastnat B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här kan vara en ide, vet inte om den säljs i Sverige iof

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev ApoX:

Ja egentligen så vill jag bara hoppa upp på en ö med en båt som kan smidigt anlägga på/vid en ö jag har inget emot att hoppa in i havet så låter som ett bra förslag med en vanlig båt och då ankra mig in

Inte behöver du hoppa i om du använder ankare/dragg:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Makro said:

Inte behöver du hoppa i om du använder ankare/dragg:

 

 

Tack för tipset, då bör jag alltså kunna köpa vilken båt som helst för att kunna tillfredställa mina behov låter det som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ApoX:

Tack för tipset, då bör jag alltså kunna köpa vilken båt som helst för att kunna tillfredställa mina behov låter det som.

Ja nästan vilken båt som helst, köp en båt som är lämpad för de vatten du kommer att köra i.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Makro said:

Ja nästan vilken båt som helst, köp en båt som är lämpad för de vatten du kommer att köra i.

Var ser man de specifikationerna vid båtköp? var den är lämplig köra dvs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-07-13 vid 13:42 skrev Georg_Ohm:

Tja… de flesta oömma båtar kan man ju dra upp på en strand om brygga saknas.

Men jag vet att norska Pioneer har en modell med nedfällbar lem i fören.

Sedan finns det väl en och annan aluminiumbåt också kanske…

Eller är du på jakt efter något militärt surplus?

Norske gutter kör med nedfällbar/uppfällbar lem, medans Pioner kör med nedfällbar/uppfällbar läm🤗

Redigerad av excel319
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev ApoX:

Var ser man de specifikationerna vid båtköp? var den är lämplig köra dvs.

Ja ska du köpa nytt så bör säljaren kunna råda dig om vad du ska ha för båt om du berättar vad du ska ha båten till och var du ska köra.

Och då menar jag om du t.ex tänker hålla dig kustnära eller längre ut i skärgården och i vilken skärgård ( Sverige har många skärgårdar) eller är det kanske i en sjö?

Ska du köpa begagnat kan du ju alltid fråga här i forumet 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minutes ago, Makro said:

Ja ska du köpa nytt så bör säljaren kunna råda dig om vad du ska ha för båt om du berättar vad du ska ha båten till och var du ska köra.

Och då menar jag om du t.ex tänker hålla dig kustnära eller längre ut i skärgården och i vilken skärgård ( Sverige har många skärgårdar) eller är det kanske i en sjö?

Ska du köpa begagnat kan du ju alltid fråga här i forumet 🙂

längre ut i Skärgård. Bor kring Kristianstad i dagsläget så antar isåfall jag vill ha båten i Blekinge skärgård eller Landön kanske. Kommer antagligen ej köpa nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...