Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Fredr33

Bogpropeller skurit in i skrov/tunnel

Rekommendera Poster

Hej!

Det började med att bogpropellern lät mer fördjävligt än vanligt för att plötsligt bli tyst som en eltandborste och helt tappat effekten.
Slutsatsen är att brytpinnen gått av.
Dock så var jag nyfiken kring varför så jag skickade ned en kamera och kan konstatera att propellern skurit in i skrovet/tunneln !!!

Hur kan detta ske, propellern sitter ju på en rak axel?
Har något fastnat och böjt axeln innan brytpinnen han ge upp? (känns inte troligt på propellerbladen är i plast och borde ryka först)
Kan propeller på något sätt hamnat ut centrum trotts att den sitter på en rak axel? 

Bogpropeller.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn släppt delvis på insidan så hela alltet är snett?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja… kanske det.

Men jag hade nog hellre gissat att någonting, en lina eller så sugits in i tunneln och kommit emellan propellerblad och tunnelns vägg och roterat med under något varv eller så.

Hur verkar det nu då? 
Går det att rotera propellern med handkraft? 
Det ser ju ut på bilden mer som om propellerbladet/bladen skrapat bort bottenfärg än att det är materialet i tunneln som tagit skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minutes ago, raol said:

Har motorn släppt delvis på insidan så hela alltet är snett?

 

Det är en Lewmar 140TT (2.2kw) och genomföringen dras ihop med 2st bultar genom skrovet. För att motorn skall ha släppt eller vridit sig så borde en av dessa bultar gett sig eller släppt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minutes ago, Georg_Ohm said:

Går det att rotera propellern med handkraft?

Jag har inte testat, får lägga mig på svaj så jag kan simma under båten om jag skall kunna nå propellern.
Den borde gå att rotera väldigt lätt om brytpinnen är av,  så om propellern fortfarande ligger mot så borde det märkas tydligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Fredr33:

Det är en Lewmar 140TT (2.2kw) och genomföringen dras ihop med 2st bultar genom skrovet. För att motorn skall ha släppt eller vridit sig så borde en av dessa bultar gett sig eller släppt.

Ja det låter ju inte så troligt.

3 minuter sedan skrev Fredr33:

Jag har inte testat, får lägga mig på svaj så jag kan simma under båten om jag skall kunna nå propellern.
Den borde gå att rotera väldigt lätt om brytpinnen är av,  så om propellern fortfarande ligger mot så borde det märkas tydligt.

Om du inifrån båten skruvar loss motorn så sitter väl brytpinnen där, i en medbringare mellan motorn och växelhuset?? Jag vet iofs inte hur Lewmars bogisar är konstruerade, men man brukar kunna byta brytpinnen inifrån båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, Georg_Ohm said:

Ja det låter ju inte så troligt.

Om du inifrån båten skruvar loss motorn så sitter väl brytpinnen där, i en medbringare mellan motorn och växelhuset?? Jag vet iofs inte hur Lewmars bogisar är konstruerade, men man brukar kunna byta brytpinnen inifrån båten.

Ja att byta brytpinnen innefrån båten skall nog inte vara för svårt så länge man har tillräckligt långa armar. Lossa motorn (4st bultar) och där skall brytpinnen ligga i ett spår låst med en gummiring.

Så om nu propellern ligger fritt från tunneln utan skav så är nog enkelt fixat.
Jag är mest fundersam till hur det ens kan ha uppstått och vill undvika att det fortsätter bli problem efter att jag bytt brytpinnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Fredr33:

Ja att byta brytpinnen innefrån båten skall nog inte vara för svårt så länge man har tillräckligt långa armar. Lossa motorn (4st bultar) och där skall brytpinnen ligga i ett spår låst med en gummiring.

Så om nu propellern ligger fritt från tunneln utan skav så är nog enkelt fixat.
Jag är mest fundersam till hur det ens kan ha uppstått och vill undvika att det fortsätter bli problem efter att jag bytt brytpinnen.

Ok, Du har alltså ingen orangutang bland besättningmedlemmarna… 🐒

Och säkerligen inte heller kanske mer än en enda hylsnyckelsats ombord..? 
I liknande situationer har jag använt dubbla långa förlägnare för att nå svåråtkomliga muttrar och bultskallar.

 

Går runt på bryggan och fråga om du kan låna hylsnyckelförlängare.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Går runt på bryggan och fråga om du kan låna hylsnyckelförlängare.

Eller en orangutang:)

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade visst tillräckliga orangutangarmar om jag hittade rätt position.

Plockade av motorn och brytpinnen var av.

Provade att rotera drevet för hand (innefrån båten med motorn av) och det gick men var väldigt knackigt/hackigt.

 

Misstänker att något i drevet rasat.

Det skulle kanske kunna förklara hur propellern kunnat vobbla och skära in i tunneln?

Redigerad av Fredr33
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Fredr33:

Jag hade visst tillräckliga orangutangarmar om jag hittade rätt position.

Plockade av motorn och brytpinnen var av.

Provade att rotera drevet för hand (innefrån båten med motorn av) och det gick men var väldigt knackigt/hackigt.

 

Misstänker att något i drevet rasat.

Det skulle kanske kunna förklara hur propellern kunnat vobbla och skära in i tunneln?

Samma sak har hänt med min bog vinkelväxeln rasa, det va bara och byta vinkelväxeln när jag tog upp båten på hösten.

Som tur va så gick inte min propp i tunneln.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Fredr33:

Jag hade visst tillräckliga orangutangarmar om jag hittade rätt position.

Plockade av motorn och brytpinnen var av.

Provade att rotera drevet för hand (innefrån båten med motorn av) och det gick men var väldigt knackigt/hackigt.

 

Misstänker att något i drevet rasat.

Det skulle kanske kunna förklara hur propellern kunnat vobbla och skära in i tunneln?

 

2 timmar sedan skrev Wildeside:

Samma sak har hänt med min bog vinkelväxeln rasa, det va bara och byta vinkelväxeln när jag tog upp båten på hösten.

Som tur va så gick inte min propp i tunneln.

Ja ju fler grejer man har ombord, desto fler grejer kan gå sönder.

Detta påminner mig om att jag skall kolla oljenivån i behållaren som har en slang som leder ner i växelhuset.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Ja ju fler grejer man har ombord, desto fler grejer kan gå sönder.

Detta påminner mig om att jag skall kolla oljenivån i behållaren som har en slang som leder ner i växelhuset.

Ju fler grejer man har ombord desto

fler går sönder. 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev ChristerN:

Ju fler grejer man har ombord desto

fler går sönder. 

Undrar om man kan relatera det till någon matematisk ekvation, eller någon fysisk lag, kanske Murphys tredje lag eller så?? 😎

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid är det något som går sönder, men det gäller att liga bra till i ordspråket.

Mest prylar(skrot, skräp eller liknande) när han dör vinner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Wildeside:

Alltid är det något som går sönder, men det gäller att liga bra till i ordspråket.

Mest prylar(skrot, skräp eller liknande) när han dör vinner!

Eller så skall man inte ha fler ägodelar än vad man kan ta med sig upp i ett träd, utifall man behöver fly så som katter gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Eller så skall man inte ha fler ägodelar än vad man kan ta med sig upp i ett träd, utifall man behöver fly så som katter gör.

Jag är för gammal att klättra i träden, får söka skydd bland grejorna🤣

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...