Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
JanSvan

Ingen ström till motorn

Rekommendera Poster

Efter startsvårigheter för min Johnson 90 hk 2-takt, fick jag igång motorn med lånad shockstare. Därefter går inte strömmen fram till startmotor och tilt. Har kollat 20 A säkring på motorns vänstersida. Kan det finnas en annan säkring eller någon annan del som skadats av starthjälpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera kablarna med multimeter för att se om det finns problem med någon av dem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första man gör är väl ändå att kolla batteriet!?

Laddningsstatus, kondition, om anslutningarna sitter ordentligt fast och att de inte är korroderade.

Utombordare brukar väl sällan vara anslutna över en batteriavskiljare, men om sådan finns är det ju värt att kontrollera.

Sedan brukar ju utombordare vara utrustade med en startspärr, växelreglaget måste ju stå i friläge, annars kan man inte starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för råd och kommentarer!

Vid byte till förbrukningsbatteriet gick startströmmen fram. Läge således att köpa nytt startbatteri! Men svårt att förstå att ett 2 år gammalt startbatteti (Varta) ska vara slut. 

- Kan min kontinuerlig inkoppling av solcellsladdning när båten inte används skada batteriet?

 - kan laddningsreläet vara skadat och orsaka urladdning? Hur kollar jag att reäet funkar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hybrid, 

Eftersom batteriet ligger långt från motorn anslöt jag starthjälpen direkt till batteriets båda poler. Efter anslutning tryckte jag på en startknapp på starthjälpen.

Kan det ha skadat batteriet eller någon del i systemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev JanSvan:

Tack för råd och kommentarer!

Vid byte till förbrukningsbatteriet gick startströmmen fram. Läge således att köpa nytt startbatteri! Men svårt att förstå att ett 2 år gammalt startbatteti (Varta) ska vara slut. 

- Kan min kontinuerlig inkoppling av solcellsladdning när båten inte används skada batteriet?

 - kan laddningsreläet vara skadat och orsaka urladdning? Hur kollar jag att reäet funkar?

Solcellsladdningen skadar inte några batterier om nu regulatorn är helt ok.

Tvärtom så förlänger sådan laddning i allmänhet batteriernas livslängd genom att fylla på och kompensera för självurladdningen.

 

Däremot kan ju din generator med sin laddningsregulator skada batteriet om den ger för hög spänning (vilket ju naturligtvis också solcellsregulatorn kan göra om den är defekt).

 

Så det bästa är att mäta spänningen över batteriets poler med motorn avstängd och sedan när den går, och se om det blir skillnad.

 

Vanligtvis brukar man ju inte koppla solcellsladdningen till startbatteriet, utan enbart till förbrukarbatteriet, om så är fallet är det ju än mer osannolikt att den skulle skadat startbatteriet.

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ska kolla spänningsskillnaden!

Vad är "för hög" spänning?

Båten ligger vid brygga utan el, därför brukar jag ladda även startbatteriet. Kanske onödigt, men har velat vara säker på tillräcklig startspänning, vilket således misslyckats... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev JanSvan:

Tack, ska kolla spänningsskillnaden!

Vad är "för hög" spänning?

Båten ligger vid brygga utan el, därför brukar jag ladda även startbatteriet. Kanske onödigt, men har velat vara säker på tillräcklig startspänning, vilket således misslyckats... 

Jag brukar säga att 13,9 volt för det mesta är optimalt, men någonstans mellan 14,2 och 14,4 volt börjar batteriet att gasa, dvs det börjar bildas vätgas, inte alls bra, det förkortar batteriets livslängd, och kan ge andra oönskade effekter, knallgas exempelvis.

13,9 volt är antagligen något jag uppfattat på någon lektion, en av de få som jag inte somnade på… 

Detta då vad det gäller vanliga gammaldags syra/blybatterier. AGM brukar behöva litet mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

AGM brukar behöva litet mer.

Skulle snarare uttrycka det som att AGM brukar klara lite mer. Det är dock inte nödvändigt för att få det fulladdat, men tar kanske lite längre tid framförallt att få i de sista 15-20% med den lägre spänningen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tycks det som om du har hittat felet och det är ju bra.

Vad vi ”gamla rävar” brukar skriva i såna här trådar att alla bör ha en multimeter*. Hade du haft det och mätt vilospänning och spänning vid startförsök så hade du lätt listat ut att batteriet var kass.


Med en multimeter kan du också mäta vad regulatorn ger för spänning och utifrån detta förstå om den skadar batterierna eller inte. Ska du köpa ny regulator rekommenderar jag en där du själv kan ställa spänningen. 
 

Har själv haft ett batteri till en utombordare som lagt av efter 2 år, trots att jag stödladdat under vintern. Konstigt tyckte även jag.

 

* Jag brukar säga att alla ska ha en multimeter.
Steg två är att nästan alla ska ha en tångamperemätare med vilken man kan mäta ström som passerar genom en kabel.
Steg tre är att många skulle ha en batteritankmätare. Ffa viktigt för de som bor i båten och har separata förbrukarbatterier.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AFE0905B-CBE2-4409-8EBC-591D0AE3F47C.thumb.jpeg.b1a69b4e70cd07a28036d8bb65ee2bdb.jpegFF927A6B-6F50-4E4B-933C-94490AA4BB42.thumb.jpeg.196f96e8422e0a7dd2d8d278389a6cdb.jpeg

 

Man behöver kanske inte ha med sit mist två av allting, men jag såg att jag har ännu en multimeter ombord, utöver dessa tre…

 

FA800206-AA9B-4F36-B0FB-D3BAE2729713.thumb.jpeg.e387a4b350d7148e57a761a34e991ac7.jpeg

 

En ”batteritankmätare” till höger i bild, är minst lika viktig som en vanlig tankmätare för bensin eller diesel, (den andra visar vad solcellsregulatorn har för sig).

Jag gillar Nasas BM-1, men det finna andra som är lika bra, om än med mindre siffror…


B3FD98A6-00BF-455F-8811-3B75C790B7BF.jpeg.9df15b71fad2ca74005d7d56d044e1b2.jpeg

 

En billig tångamperemeter som även är en multimeter har vi tjatat om nu de senaste åren.

Det borde vara lika självklart att ha en sådan ombord som den enligt (oskriven-) lag den obligatoriska slangklämmeskruvmejseln, samt flytvästar till alla ombordvarande, både två- och fyrbenta besättningsmedlemmar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla! Skamligt att erkänna, Jag har en multimeter, men inte tillräckliga kunskaper att hantera dess finesser. Ska djupdyka i manualen för att mer aktivt kunna använda den för att spåra orsaken till nu avhjälpta akuta problem. En enkel spänningsmätare för batterierna har jag i regulatorn till den bärbara solcellspanelen, när panelen kopplas från.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev JanSvan:

Tack alla! Skamligt att erkänna, Jag har en multimeter, men inte tillräckliga kunskaper att hantera dess finesser. Ska djupdyka i manualen för att mer aktivt kunna använda den för att spåra orsaken till nu avhjälpta akuta problem. En enkel spänningsmätare för batterierna har jag i regulatorn till den bärbara solcellspanelen, när panelen kopplas från.

Basic 1 a:

Röda sladden på plus på batteriet eller annat du vill mäta på.

Svart sladd på minus.

Basic 1 b:

Röda sladden på tex en röd kabel mot en lampa.

Svarta sladden till en punkt som ska vara minus alt till minus på batteriet.

Basic 2 a:

Röda sladden på en punkt före tex en batterifrånskiljare och svarta sladden efter. Batterifrånskiljaren (huvudbrytaren) i läge På så ser man spänningsskillnaden som brytaren ”orsakar”. 
Batterifrånskiljaren i läge Av så ser man om det ”slinker” spänning förbi trots att brytaren är avslagen.

 

Sedan använder jag mina multimeter till att mäta vanliga 1,5V batterier också. Är de under 1,3 V är de ofta slut.

Samtliga exempel ovan är med mätaren i ställd på typ 0-20 V DC.

Det har också hänt att jag mätt på julgransbelysningens lampor. Då med mätaren inställd på Ohm-mätning. 0 Ohm = lampan trasig. 
Bara några exempel.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
54 minuter sedan skrev ChristerN:

Det har också hänt att jag mätt på julgransbelysningens lampor. Då med mätaren inställd på Ohm-mätning. 0 Ohm = lampan trasig. 

Nja, oändligt antal Ohm = avbrott, glödtråd av = lampan trasig. 0 Ohm är kortslutning (och har lampan mot förmodan det är den visserligen trasig då också....).

En julbelysningslampa som är frisk ligger från några tiotal till några hundra Ohm beroende på bl.a. antal ljus i slingan. Men moderna LED kan du sällan mäta på det sättet.

 

Vissa multimetrar kan visa "O.L." vid oändligt antal Ohm (vissa Fluke t ex), vilket kanske kan misstolkas som "noll...någonting". Betyder dock OverLoad, alltså utanför mätområdet.

 

Annars bra snabbkurs av @ChristerN 🙂

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev IngemarE:

Nja, oändligt antal Ohm = avbrott, glödtråd av = lampan trasig. 0 Ohm är kortslutning (och har lampan mot förmodan det är den visserligen trasig då också....).

En julbelysningslampa som är frisk ligger från några tiotal till några hundra Ohm beroende på bl.a. antal ljus i slingan. Men moderna LED kan du sällan mäta på det sättet.

Ja, jag vimsade till det lite där. Erkännes 🙄.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

75737C24-B008-4C4D-97F6-F2E04047A5CB.jpeg
 

Tja, en del instrument visar 1 eller möjligen I.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...