Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Strosselhuset

Renovera växelhus

Rekommendera Poster

Gäller en Mercury F50 EFI från 2002

 

Växelhuset är defekt och jag ska demontera det men behöver verktyg. Någon som vet var jag kan få tag på det?


Behöver primärt  hylsan till den utvändigt gängade "muttern" som håller topplagret till den ingående axeln. Den "mutter" som sitter precis under de två tätningarna.

 

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan borra sönder den och monterar en ny. Kostar runt 100 kr. Men är du säker på att det inte sitter med två skruvar bakifrån gängade i propphuset?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu att du avsåg ingående axel, så glöm det jag skrev ovan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar @guestsson, dock fel svar som du själv märkte 🙂

 

Men i videon du länkade till syns verktyget jag behöver så nu var det lättare att hitta och Marinshopen har det på lager.

 

Du brukar ju ha råkat ut för det mesta med Mercurymotorer så...

 

När "muttern" är borttagen, kan man demontera ingående drivaxel då eller måste man demontera propelleraxeln först?

 

Min misstanke är att det övre lagret till drivaxel skurit så det är det jag vill byta.

Har fått indikationer på att det felet uppstår om man inte burit sig rätt åt vid oljebyte.

 

Jag demonterar alla 3 pluggar, pumpar i underifrån och när det rinner ut ur första luftpluggen dit med den, pumpar till det rinner ur andra, dit med den.

 

Det måste väl vara så eller är det annat förfarande som gäller?

 

Tack för hjälpen.

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör gå att ta bort ingående axel utan att ta propelleraxeln, men detta förfarande beskrivs inte i servicemanualen. Kanske för att man måste ha koll på kuggflankspelet. Googla!

 

Angående fyllning så är metoden du beskriver korrekt: 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt @guestsson, pålästa och seriösa svar som alltid.

 

Kuggflankspel hade jag ingen aning om och har nu sökt och läst förbrilt.

Hittar dock inte några bra förklaringar så jag känner att jag behärskar detta.

Som jag förstår det är det omöjligt att kontrollera spelet eftersom man inte kommer in i växelhuset efter montering.

Men om jag demonterar ingående axel och byter lager och ser till att det hamnar på samma ställe på axeln igen, då borde väl lagersätena styra så kuggflankspelet blir rätt?

Eller missförstår jag totalt?

 

Om vi vänder på frågan, om topplagret ska bytas, hur hade du gjort?

 

Kanske @Mange249 har varit med om detta och har några kloka tankar kring detta?

 

/Mathias

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller är det så att man kontrollerar kuggflankspelet genom att mäta "dödgången" i axeln... men då kan man ju inte säkerställa att dreven kuggar i, i "mitten" av kuggen och inte i bak eller framkant av kuggarna...

 

Någon som är duktig på detta får gärna försöka förklara.

 

Vänligen

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kuggflankspelet/backlash mäts som sagt genom att rotera drivaxeln och mäta glappet.
 

Men med ett dåligt lager kanske det ändå är vettigt att ta ner huset och kika status på övriga komponenter och byta tätningar? Du gör ju ändå en del av jobbet och bör provtrycka efteråt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...